911 Speedster gebouwd als een Sonderwunsch Factory One-Off
Wereldpremière op de Monterey Car Week in augustus 2024
- Eigenzinnig: een unieke auto voor een unieke designer en autoverzamelaar
- Arbeidsintensief: uitvoeringstermijn van drie jaar voor de Sonderwunsch-experts
- Sportief: met onderdelen van de Carrera RS
Sinds 1954 maken Speedster-varianten deel uit van de Porsche-geschiedenis. Ze combineren open rijplezier met een bijzonder expressieve rijdynamiek. De auto wordt gekenmerkt door zijn verlaagde voorruit en zijn achterbankcover. Maar er zit een gat in de modelgeschiedenis van de 911. Vanaf 1988, toen de G-serie afliep, bood Porsche een dergelijke tweezitter aan en vanaf 1989 een auto gebaseerd op de Type 964. Met uitzondering van twee one-offs en, veel later, een model dat werd herbouwd als onderdeel van een fabrieksrestauratie zat er geen Speedster van de vierde generatie van de 911, de Type 993, in het gewone modellengamma. Dus maakte Porsche-liefhebber, designer en Speedster-verzamelaar Luca Trazzi zijn droom van een 911 Speedster waar via het Sonderwunsch-programma. Het resultaat is een unieke auto die volledig is gebaseerd op de persoonlijke visie van de designer.
Stuttgart. “In het begin heb ik wat rondgekeken, maar ik kon de auto van mijn dromen niet vinden. Dus besloot ik hem zelf te bouwen.” Zo maakte Luca Trazzi zich deze legendarische uitspraak van Ferry Porsche eigen. En de succesvolle designer uit Milaan droomde er niet alleen van, hij ondernam ook actie. Een 911 Speedster van de 993-generatie ontbrak nog in de uitgebreide Speedster-collectie van de Porsche-liefhebber.
Luca Trazzi wendde zich tot het Sonderwunsch-team van Porsche om zijn project te realiseren. Samen met de experts maakte hij zijn droomauto waar. Het vergde meer dan drie jaar om zijn unieke exemplaar te creëren op basis van een 911 Carrera Cabriolet (Type 993) uit 1994. De tweezitter met de karakteristieke achterbankcover, die ook uitgebreide technische aanpassingen onderging, is een van de blikvangers op de Monterey Car Week van dit jaar (van 9 tot 18 augustus 2024) in Californië.
Het creatieproces: klant en designer tegelijk
“Als kleine jongen werd ik halsoverkop verliefd op de puristische Porsche Speedster. Ik moest hard werken om me mijn eerste Porsche te kunnen veroorloven: een Speedster 1600 Super uit 1955. Sindsdien ben ik er altijd in geslaagd om mijn passie te beleven. Of beter gezegd: mijn Speedster-manie”, zegt Luca Trazzi. “Het was mijn droom om mijn collectie te vervolledigen met een 911 Speedster van de 993-generatie. Vanuit mijn passie heb ik geschetst hoe dat model er zou kunnen uitzien. Ik wilde dat het project de stilistische elementen van alle voorgaande Speedster-modellen zou verenigen. Want hoewel deze koetswerkvariant zich in de loop van zijn geschiedenis is blijven ontwikkelen, behield hij de elegantie van zijn voorgangers en bleef hij trouw aan zijn roots.”
“In deze vorm, en met deze uitgebreide reeks aanpassingen, is de 911 Speedster onze eerste Factory One-Off voor een eindklant”, zegt Alexander Fabig, Vice President Individualisation & Classic bij Porsche. “Deze unieke auto laat zien wat er mogelijk is met ons Sonderwunsch-programma, gebaseerd op een klassieke Porsche 911 uit 1994.” Het projectteam bouwde zelfs een schaalgetrouw designmodel van de Speedster.
“Een designer als klant hebben was voor mij een opwindende ervaring. Omdat Luca en ik dezelfde taal spreken, was onze samenwerking creatief en gefocust”, zegt Grant Larson, Director Special Projects Design. “Hij was ook intensief betrokken bij het project, met zeer specifieke suggesties.”
Het project begon met een bezoek aan het bedrijfsarchief om diep in de Speedster-geschiedenis te duiken en extra ideeën te genereren. Luca Trazzi kwam op die eerste meeting aanzetten met zijn eigen projectboek vol ontwerpen en schetsen en met een zeer duidelijk en welomlijnd projectidee over hoe hij zijn individuele Speedster wilde creëren. Dat sloot perfect aan bij de filosofie van de Factory One-Off, namelijk dat voordat het unieke exemplaar klaar is, de focus ligt op het gezamenlijke creatieve ontwikkelingsproces van de auto. De klant wordt een actief onderdeel van het projectteam en volgt nauwgezet de uitvoering van zijn idee vanuit het perspectief van een projectmanager.
Tijdens het project bezocht Luca Trazzi Porsche meerdere keren, gretig gebruikmakend van het fabriekspasje dat hij voor het project had gekregen. Hij was er onder andere getuige van hoe zijn Speedster in de lakafdeling van de fabriek een bad kreeg in de kathodische dompellak. Die procedure is normaal gezien voorbehouden aan nieuwe auto’s die het gewone productieproces ondergaan. Daarna begon de volledige manuele coatingcyclus. De felgele autolak werd niet alleen als kleur speciaal voor de klant ontwikkeld; ook de naam was heel persoonlijk, met de hond van de klant, Otto, als inspiratiebron. Tijdens een vergadering noemde de designer de lak spontaan naar zijn geliefde viervoeter, en Otto Yellow was geboren.
“De achterbankcover met zijn bolle en holle vormen vergde veel werk in de design-, conceptie- en productiefasen”, herinnert Philipp Setter, Manager Sonderwunsch Customer Consulting, zich. “Maar zelfs daar slaagden we erin om de designvisies van Luca Trazzi te verzoenen met Porsches processen en kwaliteitsnormen. Per slot van rekening is ons Sonderwunsch-credo: ‘You dream it. We build it.’”
Exterieur en interieur: Speedster-stijlelementen geherinterpreteerd
De achterbankcover en de voorruit zijn typisch voor de Speedster. Ze worden slechts omrand door een dunne zwarte lijst die hun effect versterkt. Andere opvallende exterieurkenmerken zijn de zwarte, conische buitenspiegels in het klassieke design van sportwagens uit de sixties en de vierpunts dagrijverlichting van de moderne Porsche-modellen. De koetswerklijn voor de achterbankcover werd volledig nieuw ontworpen door Luca Trazzi.
De Speedster is gelakt in Otto Yellow. Dat imponerende geel werd speciaal voor de auto ontwikkeld. De lichtmetalen 18-duimsvelgen in Turbo-design zijn zwart gespoten, met contouren in contrasterend geel. De zwarte steenslagbeschermingsvlakken voor de achterwielen zijn functionele designelementen en opvallende kenmerken van andere Speedster-generaties. Ze harmoniëren met de zwarte deurgrepen en de luchtinlaten in de voorspoiler. De Factory One-Off heeft een sportieve look, waarbij de Sonderwunsch-experts de voorspoiler, zijskirts en achtervleugels van de 911 Turbo (Type 993) hebben overgenomen. De look van de richtingaanwijzers, achterlichten en lichtstrip werd geherinterpreteerd.
Het interieur wordt gedomineerd door zwart leder met decoratieve gele stiksels. De hoofdsteunen zijn voorzien van een geborduurd Speedster-logo. De visuele blikvanger van het interieur wordt gevormd door de middenpanelen van de stoelen, voorzien van een ruitpatroon in geel en zwart. Een meesterwerk van vakmanschap, waarbij elk ruitje op maat is gemaakt en met de hand is genaaid. Hetzelfde patroon siert de voorste, met leder beklede bagageruimte, de autohoes en een bijpassende reistas. Carbon elementen op het dashboard, de middenconsole, de handremhendel en de versnellingspook maken het interieur nog individueler. Ook de rugleuningen van de stoelen zijn van carbon. Voor het eerst in een Porsche 911 van de 993-generatie zijn de carbon drempellijsten verlicht – uiteraard in Otto Yellow – en voorzien van een individueel logo.
Hypermodern infotainment met navigatie en Apple CarPlay is aan boord in de vorm van het Porsche Classic Communication Management (PCCM). Deze door Porsche Classic ontwikkelde retrofittoestellen openen de digitale wereld voor vintage en hedendaagse auto’s van het merk. Ook het startscherm werd gepersonaliseerd voor de klant.
De schakelaars voor de elektrische ruiten benadrukken de aandacht voor detail, met de opnieuw ontworpen symbolen om de typische Speedster-zijlijn weer te geven. Een vergulde 'One-Off'-badge op het dashboard getuigt van het unieke karakter van de auto.
De aandrijflijn: meer vermogen
De motor, het onderstel, de stuurinrichting en het remsysteem zijn afkomstig van de 911 Carrera RS (Type 993). Destijds was de luchtgekoelde zescilinder-boxer Porsches krachtigste motor, met een cilinderinhoud van 3,8 liter die goed was voor een vermogen van 221 kW/300 pk.
Tot op heden zijn er welgeteld twee exemplaren van de Carrera Speedster op basis van de 993-generatie. De eerste werd in 1995 speciaal voor Ferdinand Alexander Porsche ontwikkeld door de Exclusive-afdeling. De auto is groen met lichtmetalen 17-duimsvelgen en een Tiptronic-versnellingsbak, en is gebaseerd op het Carrera-koetswerk. Dat exemplaar vond zijn weg terug naar het fabrieksmuseum, in bruikleen van de familie. Een tweede 911 Speedster Type 993 werd in 2001 gebouwd voor de Amerikaanse acteur Jerry Seinfeld, op basis van een van de laatste 993 Cabriolets uit 1998. De sitcom-ster mocht zijn zilveren Speedster in ontvangst nemen als 4S-model met Turbo-breedte en 18-duimsvelgen.
De hier gepresenteerde Speedster heeft niet alleen een andere ontstaansgeschiedenis dan zijn voorgangers, maar onderscheidt zich ook door zijn unieke design en zijn technische componenten.
De Factory One-Off: het meest exclusieve format van het Sonderwunsch-programma
Porsche herinterpreteert zijn legendarische Sonderwunsch-programma uit de late jaren 1970 om geïndividualiseerde, one-off auto’s mogelijk te maken – mede ontworpen door de klant en professioneel gerealiseerd door Porsche. Die individualiseringsmogelijkheid bestaat voor voor de openbare weg gehomologeerde Porsche-auto’s van alle leeftijden. Afhankelijk van de auto wordt het werk zelf uitgevoerd door Porsche Exclusive Manufaktur of Porsche Classic-experts.
Er zijn drie doorslaggevende mijlpalen in het bouwproces van een Sonderwunsch Factory One-Off als het ultieme format. Het proces begint met het idee van de klant, dat hij via zijn Porsche Centre doorgeeft aan een Sonderwunsch-klantadviseur. Als de Porsche-experts – na een eerste beoordeling – van mening zijn dat het idee uitvoerbaar is, nodigt Porsche de klant uit voor een projectmeeting. In de conceptfase worden specificaties opgesteld in samenwerking met ontwerpers en experts uit de betreffende domeinen. Uiteindelijk beslist de klant of het project doorgaat.
In de derde fase worden de onderdelen ontwikkeld en wordt de auto gebouwd. De design-, engineering- en ontwikkelingsafdelingen werken nauw samen met de technici, koetswerkbouwers en lakspecialisten in de Porsche-fabrieken. Indien nodig kan ook een beroep worden gedaan op specialisten van het ontwikkelingscentrum in Weissach of andere afdelingen van het bedrijf, en kan gebruikgemaakt worden van testfaciliteiten zoals motortestbanken. De droomauto krijgt vorm door handmatig vakmanschap met de voortdurende betrokkenheid van de klant.
Over Luca Trazzi
Architect en industrieel designer Luca Trazzi werd in 1962 geboren in Verona. Hij kreeg al op jonge leeftijd de Carlo Scarpa-prijs en werkte vijftien jaar samen met Aldo Rossi, als diens trouwe medewerker en assistent. Tegenwoordig werkt hij in Milaan en China. Hij is ook een van de oprichters van designboom.com en ontwerpt voor de meest prestigieuze internationale merken. Luca Trazzi tekent graag objecten die niet met de mode meegaan. “Objecten die makkelijk te gebruiken en te begrijpen zijn, en mooi om naar te kijken. Objecten met eenvoudige, betoverende vormen. Lijnen die nooit uit de mode raken”, legt Luca Trazzi uit. “Aandacht voor detail is hét kenmerk dat terug te vinden is in mijn werk. Parallel aan het ontwerpen interpreteer ik plaatsen op een artistieke manier, via installaties die de ‘enscenering’ voorstellen, als het ware in een openluchttheater, of mijn visies en gedachten.”
Meer informatie, evenals film- en fotomateriaal, is beschikbaar in de Porsche Pressroom: porsche-press.be
Liana Picard