Aantal werknemers stijgt tot meer dan 4.000 tegen de herfst

Aantal werknemers stijgt tot meer dan 4.000 tegen de herfst

Nieuwe generatie Panamera wordt volledig in Leipzig gebouwd

 

Porsche Leipzig GmbH staat voor een nieuwe forse groei. Tegen de komende herfst zullen er voor het eerst immers meer dan 4.000 personen tewerkgesteld zijn. Daarmee schrijft de fabriek voort aan een uniek succesverhaal dat bij de eerstesteenlegging in februari 2000 begon. Aan de basis van de groei ligt het feit dat de nieuwe generatie van de luxueuze sportberline Panamera volledig in Leipzig gebouwd zal worden. De nieuwe Panamera beleefde op dinsdag 28 juni zijn wereldpremière in Berlijn.

 

Sinds de lancering van de Panamera in 2009 werd het naakte koetswerk voor dit model in de Volkswagen-fabriek in Hannover vervaardigd, gelakt en aansluitend voor de voor- en eindmontage naar Leipzig gebracht. Nu zal Leipzig het volledige productieproces inclusief koetswerkbouw en lakkerij op zich nemen. "Een duidelijk engagement voor deze site", vertelt Oliver Blume, voorzitter van Porsche AG. "Porsche versterkt zijn nauwe band met de stad, de deelstaat en de mensen die er leven." Tot dusver investeerde Porsche al ongeveer 1,3 miljard euro in de ontwikkeling in Leipzig.

 

Die regio behoort tot de meest aantrekkelijke en innovatieve locaties voor de autosector wereldwijd. Porsche bepaalde er voor het eerst nieuwe normen met de productie van zijn sportieve SUV Macan. "We beschikken over bijzonder gemotiveerde medewerkers, die bewezen hebben dat ze uiterst complexe producten met de voor Porsche typische kwaliteit kunnen produceren", verklaart Siegfried Bülow; directievoorzitter van Porsche Leipzig GmbH.

 

Voor de complete productie van de Panamera breidde Porsche de fabriek in Leipzig voor de vierde keer uit, een project van ca. 500 miljoen euro. Zo ontstond op het westelijke gedeelte van het fabrieksterrein in amper twee jaar tijd onder meer een nieuwe koetswerkbouwafdeling met een productieoppervlakte van ongeveer 56.000 m2. Daarnaast voerde Porsche aanpassingen door in de montageafdeling en de infrastructuur. In het nieuwe kwaliteitscentrum bundelt de onderneming alle domeinen met betrekking tot de voertuigoptimalisatie. In totaal werden er 600 bijkomende arbeidsplaatsen gecreëerd.

 

De Porsche-fabriek in Leipzig is een van de meest milieuvriendelijke fabrieken ter wereld. Ook bij de jongste uitbreiding van de site speelde de spaarzame omgang met ressources een belangrijke rol. Zo gebruikt Porsche in de nieuwe koetswerkafdeling bijvoorbeeld geen perslucht meer en maakt het gebruik van energie-efficiënte verbindingstechnologieën. Een fotovoltaïsche installatie wekt met de kracht van de zon jaarlijks tot 800.000 kWh stroom op. Een nieuwe moderne koeling van de gerobotiseerde lasinstallaties vermindert het stroomverbruik in de nieuwe koetswerkbouwafdeling met meer dan 365.000 kWh per jaar, terwijl een filterinstallatie met steenmeel in de lakkerij het energieverbruik met 60% beperkt tegenover een watergebaseerd systeem.

Contacteer ons
Over Porsche

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 

Porsche
Grand'route | Grote baan 395
1620 Drogenbos