Boxster GTS & Cayman GTS

Boxster GTS & Cayman GTS

Topversie van de sportwagens met middenmotor krijgt meer vermogen en adaptief onderstel

 

Nieuw topduo met nog meer vermogen: de Boxster GTS en Cayman GTS

In de reeks van Porsche-sportwagens met middenmotor verschijnt het sterkste en snelste duo aan de start: de Boxster GTS en Cayman GTS realiseren met hun krachtigere motor en een uitmuntend PASM-onderstel nieuwe sportieve records in hun segment. De specifieke voorzijde en gewijzigde achterkant, bi-xenonkoplampen met een zwarte achtergrond – standaard met Porsche Dynamic Light System (PDLS) – en de zijdeglanzende zwarte opschriften op het koetswerk maken de nieuwe topmodellen op discrete wijze meteen herkenbaar. GTS staat bij Porsche voor Gran Turismo Sport en is al sinds de legendarische 904 Carrera GTS van 1963 synoniem voor uitzonderlijke Porsche-prestaties. Met de nieuwe tweezitters vernieuwt Porsche zijn engagement op het vlak van authentieke sportwagens voor het circuit en dagelijks gebruik.

 

De zescilinderboxermotor van de nieuwe topmodellen is gebaseerd op de 3,4-litermotor van de Boxster S en Cayman S. Dankzij een tot in de details geoptimaliseerde afstelling levert hij in de GTS-versies telkens 11 kW (15 pk) meer vermogen, of 243 kW (330 pk) voor de Boxster GTS en 250 kW (340 pk) voor de Cayman GTS. Ook het koppel nam telkens met 10 Nm toe. Beide sportwagens met middenmotor zijn bovendien met het Sport Chrono-pakket uitgerust. Het resultaat: gekoppeld aan de optionele PDF-versnellingsbak met dubbele koppeling en met de Sport Plus-toets ingedrukt sprint de Boxster GTS in 4,7 s van 0 tot 100 km/u, de Cayman GTS is nog een tiende van een seconde sneller. Daarmee zetten beide modellen een nieuw record neer.

 

In combinatie met de standaard manuele zesversnellingsbak is de nieuwe toproadster de eerste Boxster die de grens van 280 km/u overschrijdt, hij haalt een maximumsnelheid van 281 km/u. De sportcoupé is met een top van 285 km/u nog sneller. Beide modellen zijn de eerste in hun reeks die al aan de Euro 6-uitstootnorm beantwoorden. In combinatie met de PDK verbruiken ze, gemeten volgens de nieuwe cyclus, gemiddeld 8,2 l/100 km (9,0 l/100 km met handgeschakelde versnellingsbak).

 

De Boxster GTS en Cayman GTS verenigen maximale rijdynamiek op Porsche-typische wijze met onbeperkt rijcomfort en exclusieve uitrusting. De combinatie van het standaard PASM-onderstel en Sport Chrono-pakket maakt het mogelijk om met een druk op de knop om te schakelen tussen sportiviteit enerzijds en comfort tijdens lange ritten anderzijds. De Carrera S-velgen van 20 duim met banden in de maat 235/35 vooraan en 265/35 achteraan zijn op beide situaties afgestemd. Beide tweezitters hebben standaard sportzetels en een lederen interieurbekleding, die net zoals bij de andere GTS-modellen van het merk verfijnd is met elementen in alcantara.

 

Met beide nieuwe modellen breidt Porsche zijn GTS-filosofie ook uit naar de Boxster en Cayman. Net zoals de Cayenne GTS en Panamera GTS zijn het buitengewoon sportieve modellen die in hun segment voor een ongeëvenaarde rijdynamiek staan. De afkorting GTS vindt haar oorsprong bij de 904 Carrera GTS, een racewagen uit 1963 die ook een toelating voor de weg kon krijgen. De 924 GTS en 928 GTS verfijnden het concept in de jaren 1980 en 1990. In 2007 maakte het met de Cayenne GTS zijn comeback, waarna het ook in de 911-reeks en bij de Panamera werd toegepast.

 

Boxster GTS: brandstofverbruik stad 11,4-12,7 l/100 km, buiten stad 6,3-7,1 l/100 km, gemiddeld 8,2-9,0 l/100 km; CO2-uitstoot 190-211 g/km

 

Cayman GTS: brandstofverbruik stad 11,4-12,7 l/100 km, buiten stad 6,3-7,1 l/100 km, gemiddeld 8,2-9,0 l/100 km; CO2-uitstoot 190-211 g/km

 

Over Porsche

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 

Porsche
Grand'route | Grote baan 395
1620 Drogenbos