Boxster GTS & Cayman GTS

Boxster GTS & Cayman GTS

Topversie van de sportwagens met middenmotor krijgt meer vermogen en adaptief onderstel

Woensdag 19 maart 2014 —  

Nieuw topduo met nog meer vermogen: de Boxster GTS en Cayman GTS

In de reeks van Porsche-sportwagens met middenmotor verschijnt het sterkste en snelste duo aan de start: de Boxster GTS en Cayman GTS realiseren met hun krachtigere motor en een uitmuntend PASM-onderstel nieuwe sportieve records in hun segment. De specifieke voorzijde en gewijzigde achterkant, bi-xenonkoplampen met een zwarte achtergrond – standaard met Porsche Dynamic Light System (PDLS) – en de zijdeglanzende zwarte opschriften op het koetswerk maken de nieuwe topmodellen op discrete wijze meteen herkenbaar. GTS staat bij Porsche voor Gran Turismo Sport en is al sinds de legendarische 904 Carrera GTS van 1963 synoniem voor uitzonderlijke Porsche-prestaties. Met de nieuwe tweezitters vernieuwt Porsche zijn engagement op het vlak van authentieke sportwagens voor het circuit en dagelijks gebruik.

 

De zescilinderboxermotor van de nieuwe topmodellen is gebaseerd op de 3,4-litermotor van de Boxster S en Cayman S. Dankzij een tot in de details geoptimaliseerde afstelling levert hij in de GTS-versies telkens 11 kW (15 pk) meer vermogen, of 243 kW (330 pk) voor de Boxster GTS en 250 kW (340 pk) voor de Cayman GTS. Ook het koppel nam telkens met 10 Nm toe. Beide sportwagens met middenmotor zijn bovendien met het Sport Chrono-pakket uitgerust. Het resultaat: gekoppeld aan de optionele PDF-versnellingsbak met dubbele koppeling en met de Sport Plus-toets ingedrukt sprint de Boxster GTS in 4,7 s van 0 tot 100 km/u, de Cayman GTS is nog een tiende van een seconde sneller. Daarmee zetten beide modellen een nieuw record neer.

 

In combinatie met de standaard manuele zesversnellingsbak is de nieuwe toproadster de eerste Boxster die de grens van 280 km/u overschrijdt, hij haalt een maximumsnelheid van 281 km/u. De sportcoupé is met een top van 285 km/u nog sneller. Beide modellen zijn de eerste in hun reeks die al aan de Euro 6-uitstootnorm beantwoorden. In combinatie met de PDK verbruiken ze, gemeten volgens de nieuwe cyclus, gemiddeld 8,2 l/100 km (9,0 l/100 km met handgeschakelde versnellingsbak).

 

De Boxster GTS en Cayman GTS verenigen maximale rijdynamiek op Porsche-typische wijze met onbeperkt rijcomfort en exclusieve uitrusting. De combinatie van het standaard PASM-onderstel en Sport Chrono-pakket maakt het mogelijk om met een druk op de knop om te schakelen tussen sportiviteit enerzijds en comfort tijdens lange ritten anderzijds. De Carrera S-velgen van 20 duim met banden in de maat 235/35 vooraan en 265/35 achteraan zijn op beide situaties afgestemd. Beide tweezitters hebben standaard sportzetels en een lederen interieurbekleding, die net zoals bij de andere GTS-modellen van het merk verfijnd is met elementen in alcantara.

 

Met beide nieuwe modellen breidt Porsche zijn GTS-filosofie ook uit naar de Boxster en Cayman. Net zoals de Cayenne GTS en Panamera GTS zijn het buitengewoon sportieve modellen die in hun segment voor een ongeëvenaarde rijdynamiek staan. De afkorting GTS vindt haar oorsprong bij de 904 Carrera GTS, een racewagen uit 1963 die ook een toelating voor de weg kon krijgen. De 924 GTS en 928 GTS verfijnden het concept in de jaren 1980 en 1990. In 2007 maakte het met de Cayenne GTS zijn comeback, waarna het ook in de 911-reeks en bij de Panamera werd toegepast.

 

Boxster GTS: brandstofverbruik stad 11,4-12,7 l/100 km, buiten stad 6,3-7,1 l/100 km, gemiddeld 8,2-9,0 l/100 km; CO2-uitstoot 190-211 g/km

 

Cayman GTS: brandstofverbruik stad 11,4-12,7 l/100 km, buiten stad 6,3-7,1 l/100 km, gemiddeld 8,2-9,0 l/100 km; CO2-uitstoot 190-211 g/km

 

Porsche Cayman GTS vs. Go-Kart track

The new Boxster GTS and Cayman GTS. Behind the wheel.

Cayman GTS
Boxster GTS
Boxster GTS
Boxster GTS
Boxster GTS
Cayman GTS
Cayman GTS
Cayman GTS
Boxster GTS
Boxster GTS
Cayman GTS
Cayman GTS