De Boxster en Cayman dragen voortaan het label "718"
Nieuwe naamgeving voor de sportwagens van Porsche met middenmotor
Donderdag 10 december 2015
- Introductie van de 718 Boxster en 718 Cayman in 2016.
- Verwijzing naar de legendarische Porsche 718 uit 1957.
- Drukgevoede viercilindermotoren, zoals in de 919 Hybrid van Le Mans.
Als er één traditie is waaraan Porsche verknocht is, dan is het wel die van de driecijferige naamgeving. 911, 356, 917, 959 en 550: het zijn iconen die deel uitmaken van het automobiele werelderfgoed. Vanaf modeljaar 2016 knopen de tweedeurssportwagens met middenmotor van Porsche AG aan bij deze traditie door voortaan als 718 Boxster en 718 Cayman door het leven te gaan. De naam 718 is natuurlijk geen toevallige keuze: de constructeur uit Stuttgart knipoogt met deze drie cijfers naar de innoverende sportwagen uit 1957 die talrijke successen boekte in de competitie. De nieuwe 718 Boxster en 718 Cayman zullen ook meer kenmerken delen, zowel visueel als technisch.
Viercilinderboxers kunnen bogen op een lange traditie bij Porsche. Ze hebben het merk talrijke bijzondere overwinningen opgeleverd. Aan het eind van de jaren 1950 was de 718, die toen de legendarische 550 Spyder opvolgde, de perfecte ambassadeur voor de prestaties van de horizontale viercilindermotor. Tijdens de 12 uren van Sebring 1960 en in het kader van het Europese Kampioenschap Heuvelklim tussen 1958 en 1961 was de Porsche 718 met zijn erg efficiënte viercilinderboxer de nochtans te duchten concurrentie meermaals te snel af. De 718 won tussen 1958 en 1961 ook drie maal de legendarische Targa Florio in Sicilië. In de 24 Uren van Le Mans 1958 legde de 718 RSK uitgerust met en 142 pk sterke viercilinder beslag op de derde en vierde plaats in het algemene klassement, terwijl de concurrentie vaak over heel wat meer vermogen kon beschikken.
Porsche zal de nieuwe 718 Boxster en 718 Cayman in de loop van 2016 voorstellen. De 718 Boxster en 718 Cayman zijn voortaan uitgerust met drukgevoede viercilinderboxers die evenveel vermogen leveren. De 718-modelfamilie breit een vervolg aan het beproefde concept van de viercilindermotor en verzekert de continuïteit in de geschiedenis van Porsche-sportwagens. Het meest recente wapenfeit uit deze geschiedenis staat op naam van de 919 Hybrid LMP1, die eveneens over een bijzonder efficiënte drukgevoede viercilinder met een inhoud van slechts twee liter beschikt.
Naast de dubbelslag tijdens de jongste 24 Uren van Le Mans wist Porsche dit jaar ook de constructeurs- én de rijderstitel binnen te rijven in het FIA Wereldkampioenschap Endurance. De 919 Hybrid, die aan de LMP1-voorschriften voldoet, werd ontworpen met het oog op een maximale efficiëntie. Hij is ook de meest complexe race-auto die Porsche ooit ontwikkeld heeft en doet dienst als platform voor fundamenteel technologisch onderzoek ten dienste van toekomstige seriemodellen. Zo combineert hij twee remenergierecuperatiesystemen met een drukgevoede viercilinder van twee liter.
Of het nu het circuit of de openbare weg betreft, Porsche zal blijven innoveren en uitmuntendheid nastreven. De nieuwe Porsche 718 Boxster en 718 Cayman zetten de bloedlijn van hun roemruchte voorgangers en stamvaders voort door met hun viercilinderboxer hulde te brengen aan een traditie die ruim een halve eeuw geleden ontstond. Met als eeuwige doelstelling een maximum aan rijplezier en sportiviteit.