De nieuwe Cayenne GTS

De nieuwe Cayenne GTS

Meer dan een klinkende naam

Woensdag 5 november 2014 —  

Alleen al de naam van de nieuwe Porsche Cayenne GTS straalt buitengewone sportiviteit uit. De geschiedenis van de krachtig klinkende afkorting GTS gaat terug tot de 904 Carrera GTS van 1963. De Cayenne GTS wekte ze als eerste Porsche van de nieuwe tijd opnieuw tot leven in 2007. Sindsdien staat GTS bij Porsche voor de modelvarianten met een bijzonder sportieve klemtoon. 

De Cayenne GTS biedt echter veel meer dan alleen een klinkende naam. De 3,6-liter V6-twinturbomotor is een performance-gerichte evolutie van de nieuwe krachtbron die in de Cayenne S werd voorgesteld. Hij verbruikt minder en levert tegelijk betere rijprestaties: vergeleken met het vorige model met atmosferische V8-motor steeg het vermogen met 20 pk tot 440 pk en het koppel met 85 Nm tot voortaan 600 Nm, terwijl het verbruik met 0,9 l/100 km daalde. De Cayenne GTS sprint in 5,2 s van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 262 km/u. Het standaard sportuitlaatsysteem staat borg voor de typische krachtige GTS-sound.

 

De Cayenne GTS schittert niet in het minst dankzij de onmiskenbare dwarsdynamiek van het onderstel. Het sportief afgestelde actieve dempersysteem Porsche Active Suspension Management (PASM) is standaard en legt de wagen 24 mm dichter bij de weg, met de optionele luchtophanging is dat 20 mm. Eveneens standaard zijn de van de Cayenne Turbo afkomstige remmen.

 

Ook andere designkenmerken bezorgen de Cayenne GTS een sportieve uitstraling. Standaard beschikt hij over de Turbo-voorzijde met grote luchtinlaten, alsook over het Sport Design-pack met onder meer krachtig gelijnde zijdrempels en wielkastverbredingen, die net als de dakspoiler en het onderste gedeelte van de achterzijde in koetswerkkleur gelakt zijn. De kleur zwart zorgt voor opmerkelijke accenten: zo zijn alle opschriften zwart, net als de 20-duimswielen in RS Spyder-design, de uitlaatpijpen, de binnenkant van de bi-xenonkoplampen en van de verdonkerde ledachterlichten. Nieuw is het duidelijk aanwezige GTS-opschrift op de voordeuren.

 

De sportiviteit zet zich ook in het interieur door. Achtvoudig elektrisch verstelbare GTS-sportzetels bekleed met leder en alcantara inclusief GTS-opschrift op de hoofdsteunen zijn standaard. Alcantara overheerst in de bekleding van het interieur. Als optie is het GTS-interieurpack in Karmijnrood of Rhodiumzilver verkrijgbaar, waarbij de wijzerplaat van de toerenteller, de siernaden, het opschrift op de hoofdsteunen en de veiligheidsgordels in contrastkleur zijn afgewerkt.

 

 

De nieuwe Cayenne GTS viert zijn wereldpremière op 19 november 2014 op de Los Angeles Auto Show. De verkoopprijs van de Cayenne GTS is 101.398 € incl. btw.

 

 

 

 

 

 

De Cayenne gamma :

 

  • Cayenne                       300pk                 68.123,00 € btw incl.
  • Cayenne Diesel 211pk    211pk                68.970,00 € btw incl.
  • Cayenne Diesel              262pk                68.970,00 € btw incl.
  • Cayenne S                    420pk                83.127,00 € btw incl.
  • Cayenne GTS                 440pk              101.398,00 € btw incl.
  • Cayenne S E-Hybrid        416pk                85.063,00 € btw incl.
  • Cayenne S Diesel           385pk                85.063,00 € btw incl.
  • Cayenne Turbo              520pk              132.132,00 € btw incl.

 

 

Enthusiast Driven: The new Porsche Cayenne GTS

The new Porsche Cayenne GTS - Test drive with Walter Röhrl

Cayenne GTS
Cayenne GTS
Cayenne GTS
Cayenne GTS
Cayenne GTS Interior