De nieuwe Porsche 911 GT3 RS

De nieuwe Porsche 911 GT3 RS

Dinsdag 3 maart 2015  

  • Porsche 911 GT3 RS: de racewagen voor circuit en dagelijks gebruik
  • Wereldpremière op het internationale autosalon van Genève 2015
  • Koetswerk afkomstig van de 911 Turbo, met toevoeging van extra aerodynamische elementen

Met de nieuwe 911 GT3 RS doet Porsche de grenzen tussen sportwagens en racewagens eens te meer vervagen. Hij is uitgerust met alle racetechnologie die momenteel mogelijk is in een dagelijks bruikbare 911. Dankzij uitgebreide aanpassingen aan de aandrijving en aerodynamica en een lichtgewichtconstructie levert hij nog straffere prestaties dan de 911 GT3. Met een rondetijd van 7 minuten en 20 seconden op de Nordschleife van de Nürburgring verbreekt de nieuwe 911 GT3 RS het historische record van de supersportwagen Carrera GT van net geen 7 minuten en 29 seconden. Daarmee ontpopt de GT3 RS zich al meteen als de referentie in zijn klasse.

Het ongeziene prestatiepotentieel is te danken aan expertise uit de motorsport. De 911 GT RS wordt aangedreven door een vierliter zescilindermotor met 368 kW (500 pk) en 460 Nm, gekoppeld aan een specifiek ontwikkelde PDK-versnellingsbak. Deze krachtbron, de krachtigste en grootste atmosferische motor met directe injectie in de 911-familie, doet de nieuwe supersportwagen in 3,3 s van 0 tot 100 km/u accelereren en in 10,9 s tot 200 km/u. Het gemiddelde verbruik (NEDC) bedraagt 12,7 l/100 km.

Functies zoals het ontkoppelen door gelijktijdig aan de twee schakelpeddels achter het stuur te trekken ('paddle neutral') – wat hetzelfde effect heeft als het koppelingspedaal induwen bij een manuele versnellingsbak – en de beperking van de snelheid met een druk op de 'Pit Speed'-knop werden specifiek aangepast voor gebruik in de motorsport. Ze bieden de bestuurder meer vrijheid op het vlak van rijdynamiek en helpen tegelijk bij gebruik van de wagen op het circuit.

De 911 GT3 RS is een toonbeeld van intelligente lichtgewichtconstructie. Voor het eerst is het dak uit magnesium vervaardigd. Voor de kofferklep en motorkap werd koolstofvezel gebruikt, andere lichtgewichtcomponenten maken gebruik van alternatieve materialen. Daardoor weegt de RS ongeveer 10 kg minder dan de 911 GT3. Daarenboven verlaagt het lichtere dak het zwaartepunt van de wagen, wat de uitstekende dwarsdynamiek ten goede komt. Het koetswerk is afkomstig van de 911 Turbo, extra aerodynamische elementen maken zijn status als bijna-racebolide meteen duidelijk. De spoilerlip vooraan die bijna tot tegen het wegdek reikt en de grote achtervleugel versterken zijn imposante verschijning.

Een 30 cm brede verzinking loopt centraal over de kofferklep in koolstofvezel en het dak in magnesium, een stilistische verwijzing naar de verzinking in de kofferklep van de klassieke 911-modellen met luchtgekoelde motor. Tegelijk maakt ze de twee grootste lichtgewichtcomponenten van de 911 GT3 RS meteen herkenbaar. Een ander opvallend kenmerk zijn de unieke luchtinlaten voor de voorwielen die net als bij een rasechte sportwagen tot boven in de voorvleugels doorlopen en de neerwaartse druk op de voortrein verhogen.

Het onderstel van de 911 GT3 RS werd ontwikkeld met het oog op maximale rijdynamiek en precisie. De achterwielsturing en Porsche Torque Vectoring Plus met een volledig variabele differentieelsper op de achteras verhogen de wendbaarheid en de dynamiek, de grotere spoorbreedte voor- en achteraan garandeert een nog hogere stabiliteit dan bij de 911 GT3. Daarenboven heeft de Porsche 911 GT3 RS standaard de breedste banden van alle 911-modellen. Het resultaat: een nog pittiger instuurgedrag en hogere bochtsnelheden.

Het interieurdesign van de 911 GT3 RS met elementen in alcantara is gebaseerd op dat van de huidige 911 GT3. Een nieuwigheid zijn de volledige kuipzetels, op basis van de kuipzetels in koolstofvezel uit de 918 Spyder. Andere standaardelementen zijn het Club Sport-pakket met een gelaste rolkooi achter de zetels, de voorbereiding voor een stroomonderbreker voor de accu, plus een apart geleverd zespunts veiligheidsharnas voor de bestuurder en een brandblusser met montagesteun. Het optionele Sport Chrono-pakket omvat behalve de timers aan boord ook de Porsche Track Precision-app voor smartphone. Die maakt het mogelijk om rondetijden automatisch op te nemen via gps en tal van parameters zoals de rijsnelheid, de dwarsversnelling en de acceleratie en deceleratie in de rijrichting naar de smartphone te sturen. Zo kan de bestuurder deze gegevens beheren en ze delen en vergelijken met andere bestuurders.

The new 911 GT3 RS and the Cayman GT4

The new Porsche 911 GT3 RS on the Nardo test track.