De nieuwe Porsche 911 R: een wolf in schaapskleren

Gelimiteerde speciale uitvoering met atmosferische motor en manuele versnellingsbak.

Dinsdag 1 maart 2016 — Met de nieuwe 911 R onthult Porsche op het Autosalon van Genève 2016 een volledig voor de puristen ontworpen sportwagen. Zijn vier liter grote atmosferische zescilinder-boxermotor van 500 pk (368 kW) en zijn kort gespreide zesversnellingsbak leveren dit model meteen een plaats op in de historische lijn die begon bij de voor de openbare weg gehomologeerde racewagen van 1967. De in beperkte serie (20) gebouwde oer-911 R liet zich veelvuldig opmerken in het WK Rally en in de beroemde Targa Florio, terwijl hij heel wat wereldrecords vestigde. Naar het voorbeeld van zijn prestigieuze voorganger pakt ook de nieuwe 911 R uit met een lichtgewichtconstructie, een uitzonderlijk prestatieniveau en een al even uitzonderlijke rijbeleving. Deze nieuwe uitgave, waarvan de productie beperkt zal worden tot 991 exemplaren, zet amper 1.370 kg op de weegschaal, waardoor hij de lichtste van alle 911-modellen is. De atmosferische motor die de hoge toeren niet schuwt en de sportieve overbrenging getuigen opnieuw van Porsche’s talent om ultraperformante sportwagens te bouwen die daarnaast ook een sterke emotionele lading hebben. De 911 R, die werd ontwikkeld in de ateliers van de Motorsport-afdeling, breidt zo het aanbod van auto’s uit die rechtstreeks geënt zijn op de autosportsuccessen van het merk en vervoegt de 911 GT3 en GT3 RS, die eveneens met een atmosferische motor uitgerust zijn.

 

De zescilinder van vier liter is geen onbekende aangezien hij ook de 911 GT3 RS aandrijft. Deze uit de racewereld stammende krachtbron ontwikkelt 500 pk bij 8.250 o/m en levert zijn indrukwekkende maximumkoppel van 460 Nm bij 6.250 toeren. Met deze uitzonderlijke motor wordt de sprint van 0 tot 100 km/u in amper 3,8 seconden voltooid. Om het authentieke karakter van deze machine te bewaren wordt hij enkel aangeboden met een lichter gemaakte handgeschakelde zesversnellingsbak met korte spreiding, die op natuurlijke wijze aanzet tot een sportieve rijstijl. De 911 R haalt overigens een topsnelheid van 323 km/u, terwijl het verbruik volgens de NEDC-cyclus beperkt blijft tot 13,3 l/100 km.

 

Een echte volbloed: technologieën uit de autosport

De 911 R werd in de eerste plaats bedacht en ontwikkeld om bochten te nemen. De meesturende achteras, die standaard is, werd door de ingenieurs herwerkt en draagt bij tot het nauwkeurige weggedrag en de opmerkelijke wendbaarheid en stabiliteit onder alle omstandigheden. Ter hoogte van de achteras beschikt de 911 R daarnaast ook over een zelfsperrend mechanisch differentieel voor optimale grip. Voor de remmen koos Porsche uiteraard voor het allerbeste, namelijk koolstofceramische PCCB-schijfremmen (standaard) in groot formaat: 410 mm vooraan en 390 mm achteraan. Eveneens met het oog op maximale prestaties zijn de banden van het Ultra High Performance-type (UHP), die met een breedte van 245 mm vooraan en 305 mm achteraan een optimaal wegcontact garanderen. Ze zijn gemonteerd op gesmede aluminium velgen van 20 duim met een centrale bevestigingsmoer – zoals in de autosport.

 

De competitieafdeling van Porsche heeft trouwens ook het Porsche Stability Management (PSM) aangepast. Ook is er een automatische tussengasfunctie beschikbaar: door een druk op een specifieke knop kan de bestuurder het terugschakelen nog efficiënter laten verlopen. Dezelfde doelstelling wordt beoogd door het als optie verkrijgbare vliegwiel met enkele massa. Om deze 911 R ook dagelijks bruikbaar te maken biedt Porsche eveneens het automatische liftsysteem voor de neus van de auto aan. Dat doet de bodemvrijheid met 30 mm toenemen wanneer nodig.

 

Met zijn pluimgewicht van amper 1.370 kg is de 911 R nog 50 kg lichter dan de 911 GT3 RS. Dat komt doordat de motorkap en vleugels in koolstofvezel zijn uitgevoerd, en het dak in magnesium, wat meteen ook voor een lager zwaartepunt zorgt. De achterruit en de zijruiten zijn van uiterst licht polycarbonaat. Andere gewichtsbesparende maatregelen zijn de beperking van de geluidsisolatie en het weglaten van de plaatsen achterin. De airconditioning en het audiosysteem werden naar de optielijst verwezen om maximaal gewicht te besparen en absolute topprestaties te bieden.

 

Wolf in schaapskleren: een klassieke 911 met technologieën uit de autosport

Aan de buitenkant blijft de 911 R discreet. Op het eerste gezicht lijkt hij namelijk erg op een Carrera. Bepaalde details spreken echter voor zich. Zo zijn de voor- en achterzijde geïnspireerd op de GT3. De 911 R beschikt natuurlijk over heel wat toptechnologie, aangezien zijn aandrijfgeheel in rechte lijn van de GT3 RS afstamt en hij over de lichtere ophanging van de GT3 beschikt. Voor een meer weggericht gebruik werd niet voor een vaste, maar een beweegbare achterspoiler gekozen, zoals op de Carrera-modellen. Onzichtbaar, maar daarom niet minder belangrijk, is de volledig nieuwe wagenbodem die de nodige neerwaartse druk creëert bij hoge snelheden. De sportieve uitlaat van zijn kant is gemaakt van titanium om elke overbodige kilo te vermijden. De voorbumper werd hertekend en kreeg een aerodynamische lip, terwijl de doorlopende rode of groene band op de flanken knipoogt naar het originele model.

 

De bestuurder zit in een volledig uit koolstof vervaardigde kuipstoel waarvan het centrale gedeelte bekleed is met Pepita-stof, als verwijzing naar de eerste 911’s uit de jaren zestig. Het specifieke stuurwiel met “R”-opschrift heeft een diameter van 360 mm en de versnellingspook werd ingekort om de sportieve rijervaring nog te versterken. Om te herinneren aan het exclusieve karakter van de 911 R gaat het dashboard getooid met carbon inzetstukken en wordt het unieke nummer van elke auto uit deze beperkte serie op een aluminium plaatje vermeld. Tot slot zijn de deurgrepen binnenin ook vervangen door riempjes, opnieuw een kenmerk dat werd overgenomen uit de autosport.

 

Porsche 911 R: stadsverkeer 20.1 l/100 km; buitenwegen 9.3 l/100 km; gemiddeld 13.3 l/100 km; CO2-emissie 308 g/km.

 

 

The new 911 R. Old school. New thrill.