De nieuwe Porsche 911 Targa
Wereldpremière van een moderne klassieker met innovatief Targa-dak
Porsche stelt op de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit in wereldpremière de jongste generatie van zijn extravagante 911-variant voor: de 911 Targa1). Die combineert voor het eerste het klassieke Targa-concept met ultramodern dakcomfort. Net zoals de legendarische oer-Targa heeft ook het nieuwe model de karakteristieke brede beugel in de plaats van de B-stijlen, een beweeglijk dakpaneel boven de voorzetels en een omlopende achterruit zonder C-stijlen. Anders dan bij de klassieker wordt bij de nieuwe 911 Targa het dakelement echter met een druk op de knop geopend en gesloten. Het volautomatische systeem laat het dakpaneel daarbij op spectaculaire wijze achter de achterzetels verdwijnen. De standaard PTM-vierwielaandrijving, die typisch voor Porsche meer vermogen naar de achterwielen stuurt, garandeert ook voor deze jongste variant van de 911 maximale rijdynamiek op de meest uiteenlopende ondergronden en in alle weersomstandigheden.
Daarmee ontpopt de nieuwe 911 Targa zich als uiterst innovatieve nieuwe editie van de klassieker uit 1965. De grootste gelijkenis vertoont hij met de 911 Carrera 4 Cabriolet-modellen. Zo stemmen de techniek en het koetswerk tot aan de vensterlijn grotendeels overeen. Door de combinatie van de typische brede achterzijde, een kenmerk van de vierwielaangedreven modellen, met de Targa-beugel en de koepelvormige achterruit oogt de jongste 911 laag en bijzonder sportief.
Twee modelvarianten, enkel met vierwielaandrijving
De nieuwe Targa-generatie komt net zoals het vorige model in twee varianten en enkel met vierwielaandrijving op de markt. Onder de motorkap van de 911 Targa 4 schuilt een 3,4-literboxermotor van 257 kW (350 pk). In combinatie met de PDK-versnellingsbak en het Sport Chrono-pakket sprint hij in 4,8 s van 0 tot 100 km/u en haalt hij een maximumsnelheid van 282 km/u. Het gemiddelde verbruik (NEDC-meting) ligt afhankelijk van de versnellingsbak (PDK of manueel) tussen 8,7 en 9,5 l/100 km (CO2-uitstoot 204-223 g/km). Het topmodel is de 911 Targa 4S, met een cilinderinhoud van 3,8 l en een vermogen van 294 kW (400 pk). Hij is tot 296 km/u snel en accelereert met PDK en Sport Chrono-pakket in 4,4 s van 0 tot 100 km/u. Het gemiddelde verbruik varieert in functie van de gekozen versnellingsbak van 9,2 tot 10,0 l/100 km (214-237 g CO2/km). Zowel de rijprestaties als verbruikswaarden liggen daarmee op het topniveau van de 911 Carrera 4 Cabriolet. Beide Targa-modellen beantwoorden aan de Euro 6-norm.
1) 911 Targa: gemiddeld verbruik 8,7-10,0 l/100 km; CO2-uitstoot 204-237 g/km