De nieuwe Porsche Panamera: gedurfde tweede generatie

De nieuwe Porsche Panamera: gedurfde tweede generatie

De sportwagen onder de luxeberlines

Woensdag 29 juni 2016  

  • Nieuw design met nog dynamischere verhoudingen

  • Nieuwe motoren met meer vermogen en lager verbruik

  • Panamera 4S Diesel: achtcilinder diesel voor het eerst in combinatie met permanente vierwielaandrijving

  • Porsche Advanced Cockpit met touchvlakken en hogeresolutiedisplays voor multifunctionele bediening en optimale interactie

De nieuwe Porsche Panamera verenigt meer dan ooit twee schijnbaar tegengestelde karakters: de prestaties van een echte sportwagen met het comfort van een luxeberline. Een Gran Turismo in een nieuwe dimensie. De tweede generatie van de Panamera evolueert zo tot een icoon van performantie in de luxeklasse. Porsche ontwikkelde het concept van de vierdeurs Panamera volledig nieuw tot in de kleinste details. De motoren en versnellingsbakken werden compleet herzien, het onderstel werd verder geperfectioneerd, het weergave- en bedieningsconcept werd nieuw geïnterpreteerd voor de toekomst. Met highlights op het vlak van rijdynamiek, zoals de achterassturing, de actieve rolstabilisatie of de driekamer-luchtvering doet de nieuwe Panamera de grenzen tussen de wereld van de topsportwagens en die van de comfortabele luxeberlines vervagen.

 

911-designtaal met een nog dynamischere daklijn: Porsche-DNA in zijn mooiste vorm

Visueel weerspiegelt het concept van deze ruime Porsche zich in een nieuw en expressief design: onmiskenbaar een Panamera, onmiskenbaar een sportwagen, met strakke, dynamische proporties, brede schouders, een atletisch silhouet en een schuin aflopende daklijn. Die voor Porsche typische daklijn legt de link met het designicoon van het merk, de Porsche 911.

De nieuwe Panamera is 5.049 mm lang (+34 mm), 1.937 mm breed (+6 mm) en 1.423 mm hoog (+5 mm). Ondanks zijn lichtjes toegenomen hoogte oogt de vierdeurs GT duidelijk lager en atletischer, onder meer dankzij de achteraan 20 mm lagere daklijn – met behoud van een goede hoofdruimte achterin – die voor een compleet nieuwe totaalindruk zorgt. De wielbasis groeide met 30 mm tot 2.950 mm, ook dat zorgt voor langgerekte verhoudingen. De voorwielen verschoven naar voren, wat resulteert in een kortere overhang vooraan en een vergroting van de zogenaamde 'prestigemaat', de afstand tussen de A-stijl en de vooras. De overhang achteraan werd verlengd, en verleent de Panamera zo een nog krachtigere uitstraling.

 

Porsche-bedieningsfilosofie – een innovatief concept

De nieuwe Panamera onderscheidt zich met een compleet nieuw vormgegeven interieur. Tal van klassieke fysieke toetsen werden vervangen door touchvlakken, hogeresolutiedisplays zijn naadloos in het interieur geïntegreerd. De met de 918 Spyder gestarte digitalisering van het Porsche-interieur bereikt in de Panamera nu ook het segment van de luxeberlines, met de introductie van de nieuwe Porsche Advanced Cockpit. Vanuit zijn voor een sportwagen typisch lage positie kijkt de bestuurder niet alleen uit over de indrukwekkende neus met de 'Powerdome', maar heeft hij ook een uitstekend zicht op de twee ergonomisch perfect in zijn gezichtsveld geplaatste 7"-displays. In het midden tussen beide displays bevindt zich de – nog steeds analoge – toerenteller. Het instrumentenbord tussen bestuurder en passagier voorin wordt gedomineerd door het 12,3"-aanraakscherm van het Porsche Communication Management (PCM) van de volgende generatie. Zowel bestuurder als passagier kunnen dat scherm afzonderlijk configureren. Het PCM omvat uiteraard elementen zoals de onlinenavigatie, onlinefuncties van Porsche Connect, smartphone-integratie via Apple CarPlay en een nieuwe spraakbediening die reageert op natuurlijke spreektaal. Het PCM met zijn hoogwaardige hogeresolutiescherm vloeit harmonieus over in het zwarte paneel van de middenconsole, waarin de nieuwe 'shift-by-wire'-bedieningspook van de PDK geïntegreerd is. Via een nieuw bedieningsvlak met aanraakgevoelige toetsen in diezelfde middenconsole kunnen tal van functies bediend worden. Zelfs de lamellen van het centrale ventilatierooster kunnen via aanraakgevoelige 'slider'-toetsen elektrisch versteld worden. In combinatie met de optionele klimaatregeling met vier zones beschikken ook de inzittenden achterin over een paneel van zeven duim voor de bediening van airco- en infotainmentfuncties.

 

Nieuwe V6- en V8-biturbomotoren met een indrukwekkend vermogen en een volle klank

Een Porsche maakt van oudsher niet alleen indruk met zijn vermogen, maar ook met zijn efficiëntie. Om die succesformule naar een ongezien niveau te tillen ,werden alle motoren van de tweede generatie Panamera compleet nieuw ontwikkeld. Alle krachtbronnen kregen meer vermogen, maar tegelijk daalden hun verbruiks- en uitstootwaarden gevoelig. Vanaf de lancering verschijnen drie nieuwe biturbomotoren met directe injectie aan de start, in de Panamera Turbo, de Panamera 4S en de Panamera 4S Diesel. Ze zijn allemaal – dus voor het eerst ook de diesel – gekoppeld aan permanente vierwielaandrijving en de nieuwe PDK-achtversnellingsbak met dubbele koppeling. De Panamera Turbo wordt aangedreven door een V8-benzinemotor met 404 kW/550 pk, onder de motorkap van de Panamera 4S schuilt een V6 benzine met 324 kW/440 pk. Bij de Panamera 4S Diesel zorgt een V8 met 310 kW/422 pk voor krachtige prestaties – en een maximumkoppel van maar liefst 850 Nm.

 

Een circuitwaardige luxeberline

In lijn met het totaalconcept combineert ook het onderstel van de nieuwe Panamera het comfort van een luxeberline met de prestaties van een rasechte sportwagen. Daarvoor zorgen innovatieve systemen zoals een adaptieve pneumatische ophanging met driekamertechnologie inclusief elektronische demperregeling Porsche Active Suspension Management (PASM), de verder ontwikkelde Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC Sport) inclusief Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) en actieve rolstabilisatie en een nieuwe elektromechanische stuurinrichting. De geïntegreerde onderstelregeling Porsche 4D-Chassis-Control analyseert en synchroniseert alle onderstelsystemen in real time en verleent de Panamera in alle omstandigheden een optimaal rijgedrag. Met de eveneens nieuwe achterwielsturing – in aangepaste vorm overgenomen van de 918 Spyder en de 911 Turbo – introduceert Porsche bovendien de stuurprecisie en handling van zijn sportwagens in de GT-klasse. Ook de remmen werden onder handen genomen voor nog betere prestaties.

 

Bijstandssystemen van de volgende generatie

De Panamera is verkrijgbaar met een reeks standaard of optionele bijstandssystemen die voor meer comfort en veiligheid onderweg zorgen. Tot de belangrijkste nieuwigheden behoort de nachtzichtassistent. Die maakt gebruik van een thermische camera die mensen en grote dieren herkent en ze vervolgens met een kleur weergeeft op het display in de cockpit om de bestuurder te waarschuwen. Indien de Panamera is uitgerust met de nieuwe Matrix-ledkoplampen met 84 punten, worden personen zelfs ver buiten het bereik van de dimlichten eventjes verlicht indien ze zich op het berekende traject van de wagen bevinden, zodat de bestuurder nog vroeger kan reageren. Zo behoort de nieuwe nachtzichtassistent tot de systemen die kritische situaties helpen te vermijden. Nog een bijzonder vooruitziend systeem is het nieuwe Porsche InnoDrive inclusief adaptieve snelheidsregelaar met afstandsregeling. Op basis van de navigatiegegevens en data van de radar- en videosensoren wordt voor de komende drie kilometer van het traject de optimale acceleratie- en remcurve berekend en geactiveerd, met inbegrip van de ideale schakelmomenten en mogelijke vrijloopmomenten. De elektronische 'copiloot' houdt daarbij automatisch rekening met bochten, hellingen en toegelaten maximumsnelheden.

 

Op het vlak van interieurruimte is de nieuwe Porsche Panamera het meest veelzijdige en dus best dagelijks bruikbare model in de luxeklasse, onder meer dankzij de in 40:20:40-verhouding neerklapbare rugleuning van de achterzetels en het koffervolume van 495 tot 1.304 liter. Voor een ongezien comfort zorgen nieuwe opties zoals het panoramische kanteldak, de massagezetels, de sfeerverlichting en een highend 3D-soundsysteem van Burmester.

 

De nieuwe Porsche Panamera is vanaf nu bestelbaar bij de officiële Porsche Centres

 

Model

Vermogen

kW/pk (t/min.)

Koppel

Nm (t/min.)

0-100 km/u, s

Topsnelheid, km/u

Verbruik

l/100 km

Uitstoot

(g CO2/km)

Prijs incl. btw**

Panamera 4S

324/440
(5.650)

550
(1.750-5.500)

4,4 (4,2*)

         289

     8,1

      184

 116.523 €

Panamera Turbo

404/550
(5.750)

770
(1.960-4.500)

3,8 (3,6*)

         306

     9,3

      212

 157.179 €

Panamera 4S Diesel

310/422
(3.500)

850
(1.000-3.250)

4,5 (4,3*)

         285

     6,7

      176

 120.516 €

 

* met Sport Chrono-pack

** basisprijs zonder opties

The new Panamera Turbo and Panamera 4S in motion.

The design of the new Panamera.

Breaking a record with the fastest luxury sedan on earth. The new Panamera Turbo.

Panamera 4S Diesel
Panamera Turbo
Panamera 4S Diesel
Panamera Turbo
Panamera 4S
Panamera 4S
Panamera 4S Diesel
Panamera 4S
Panamera Turbo
Panamera Turbo
Panamera 4S
Panamera Turbo
Panamera Turbo
Panamera 4S Diesel