De Porsches 919 Hybrid zijn klaar voor de 24 Uren van Le Mans 2015.

Woensdag 10 juni 2015 —  

Tijdens de Testdag op zondag 31 mei met het oog op de 24 Uren van Le Mans werden de ambities van Porsche voor de editie 2015 van de Franse etmaalrace bevestigd. De Porsches 919 Hybrid, die hun potentieel al demonstreerden tijdens hun eerste deelname aan de topwedstrijd van het FIA Wereldkampioenschap Endurance, behoren vanzelfsprekend tot de favorieten voor deze race, die zal worden verreden op 13 en 14 juni. Dit jaar zet Porsche een derde 919 Hybrid in voor een nieuw rijderstrio dat debuteert in de categorie LMP1.

Tijdens de Testdag, die dienstdeed als ultieme generale repetitie voor de 24 Uren van Le Mans, heeft Porsche opnieuw talloze gegevens kunnen verzamelen met het oog op een optimale voorbereiding voor de meest prestigieuze endurancerace ter wereld. In totaal hebben de Porsches 919 Hybrid #17 van Timo Bernhard (Duitsland, 34 jaar), Brendon Hartley (Nieuw-Zeeland, 25 jaar) en Mark Webber (Australië, 38 jaar), #18 van Romain Dumas (Frankrijk, 37 jaar), Neel Jani (Zwitserland, 31 jaar) en Marc Lieb (Duitsland, 34 jaar), en #19 van Nico Hülkenberg (Duitsland, 27 jaar), Earl Bamber (Nieuw-Zeeland, 24 jaar) en Nick Tandy (Groot-Brittannië, 30 jaar) niet minder dan 265 ronden afgelegd op het circuit van Le Mans.

 

Hartley aan de top

De snelste rondetijd van deze Testdag werd gerealiseerd door Brendon Hartley met de Porsche 919 Hybrid #17 en bedroeg 3:21.061, wat weliswaar nog altijd minder snel is dan de kwalificatietijd van de ‘polesitter’ voor de editie 2014 van de 24 Uren van Le Mans. Deze prestatie werd in de namiddag neergezet op een droog circuit, wat zeldzaam was gedurende deze Testdag. “Het testprogramma werd beperkt vanwege de veranderlijke weersomstandigheden”, zegt Andreas Seidl, Team Principal van Porsche. “Om de efficiëntie van de banden goed te evalueren hadden alle teams zeker liever de hele dag een droog circuit gehad, aangezien de bandenslijtage waarschijnlijk een van de beslissende factoren wordt voor de wedstrijd. Voor Porsche was het belangrijk dat de drie Porsches 919 Hybrid in de loop van de dag zo veel mogelijk ronden zouden afleggen. Onze nieuwe rijders hebben hun tien rondjes gereden om te mogen starten, net zoals Frédéric Makowiecki.”

 

De Team Principal kijkt met ongeduld uit naar de start van de 24 Uren van Le Mans, maar weet ook dat het aftellen nu is begonnen en dat zijn team nog veel werk voor de boeg heeft tegen de ‘week van Le Mans’: “Te oordelen naar de rondetijden mogen we ons voorbereiden op een heel spannende strijd tussen de favorieten. Zoals verwacht was iedereen sneller dan in 2014. Nu moeten we de enorme hoeveelheid gegevens die we in de loop van de Testdag hebben verzameld, nauwgezet gaan onderzoeken. Ons team heeft optimaal gebruikgemaakt van deze dag. En voor ons team was het ook een belangrijke oefening om drie auto’s in goede banen te leiden in plaats van de twee die we in 2014 hebben ingezet.”

 

Dubbele recuperatie

Voor zijn tweede seizoen in het Wereldkampioenschap Endurance van de FIA strijdt de Porsche 919 Hybrid mee in de hoogste energierecuperatieklasse (<8MJ). Porsche is trouwens de enige constructeur die in staat is om tot 8 megajoule elektrische energie te recupereren op één rondje op het circuit van Le Mans (13,629 kilometer). Daar staat tegenover dat hij maar 4,76 liter brandstof per ronde toegewezen krijgt. De Porsche 919 Hybrid, die in totaal ongeveer 1.000 pk ontwikkelt, is de enige LMP1 die is uitgerust met twee energierecuperatiesystemen. Op de vooras zet een motor-generator de kinetische energie die vrijkomt tijdens de remmanoeuvres, om in elektrische energie. Het tweede systeem, dat nieuw is, maakt deel uit van de uitlaatlijn. Daarin drijft de gasstroom een turbine aan, die eveneens elektriciteit genereert. De Porsche 919 Hybrid is dus de enige topwagen die tegelijkertijd elektriciteit opwekt tijdens het remmen en bij het optrekken. Die elektrische energie wordt opgeslagen in vloeistofgekoelde lithium-ionbatterijen en vervolgens via een elektromotor overgebracht op de voorwielen, waardoor de Porsche 919 Hybrid tijdelijk vierwielaandrijving geniet.

 

Vandaag zal het circuit zijn eerste oordeel vellen met de vrije trainingen vanaf 16 uur en de eerste kwalificatieritten vanaf 22 uur. De start van de 24 Uren van Le Mans 2015 wordt gegeven op zaterdag om 15 uur. Alea iacta est.  

Porsche Team, Le Mans 2015
Porsche Team, Le Mans 2015
Porsche 919 Hybrid (17), Porsche Team: (l-r) Mark Webber, Timo Bernhard, Brendon Hartley
Porsche 919 Hybrid (18), Porsche Team: (l-r) Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb
Porsche 919 Hybrid (19), Porsche Team: (l-r) Nico Huelkenberg, Earl Bamber, Nick Tandy
Porsche 919 Hybrid (19), Porsche Team: Nico Huelkenberg, Earl Bamber, Nick Tandy
Porsche 919 Hybrid (18), Porsche Team: Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb
Porsche 919 Hybrid (18), Porsche Team: Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb
Porsche 919 Hybrid (17), Porsche Team: Timo Bernhard, Mark Webber, Brendon Hartley
Porsche 911 RSR (91), Porsche Team Manthey: (l-r) Richard Lietz, Joerg Bergmeister, Michael Christensen
Porsche 911 RSR (92), Porsche Team Manthey: (l-r) Wolf Henzler, Frederic Makowiecki, Patrick Pilet