Een schitterend kader voor de start van de Porsche Carrera Cup Benelux

Een schitterend kader voor de start van de Porsche Carrera Cup Benelux

  • De Porsche Carrera Cup Benelux start dit weekend in Francorchamps, in het voorprogramma van de 6 uur FIA WEC
  • Een goed gevulde startlijst, met vertrouwde namen en nieuwkomers
  • De Porsche Paddock Lounge zorgt voor een nieuwe ontvangststructuur

Het kader zal eens te meer schitterend zijn. Voor de start van wat voortaan de Porsche Carrera Cup Benelux heet dient het Circuit van Spa-Francorchamps als decor, in het kader van het wereldkampioenschap endurance (FIA WEC). Naar goede gewoonte zullen de 17 Porsches 911 GT3 Cup van het Benelux-kampioenschap het gezelschap krijgen van een twintigtal vertegenwoordigers van het Franse kampioenschap. Zo zorgt een peloton van een veertigtal bolides gedurende twee races op de Ardense omloop voor het spektakel. Eerst op vrijdag om 16u30, dan op zaterdag om 11u35.

 

Bij de start van dit eerste seizoen onder een nieuwe benaming bevestigt de Porsche Carrera Cup Benelux de vooruitgang die in de loop der jaren werd geboekt. In het hart van de paddock zorgt de nieuwe “Porsche Paddock Lounge” er voor dat genodigden op het niveau van het prestigieuze merk kunnen worden ontvangen. De nieuwe lounge is een inslaand succes, want nu reeds helemaal volgeboekt!

 

Op het circuit beschikt de snelste monomerkencup van de Benelux over een evenwichtig startveld, met een mix van bekende namen en jonge wolven die het tegen de gevestigde waarden willen opnemen. De Nederlander Xavier Maassen (DVB Racing), vorig jaar vice-kampioen na Ayhancan Güven, hoopt van de afwezigheid van de jonge Turk (die zich dit jaar toelegt op het Franse kampioenschap en de internationale Supercup) gebruik te maken om na 2017 opnieuw de titel te veroveren. Dylan Derdaele, een jaar eerder kampioen, kende vorig jaar een lastig seizoen. Maar de speerpunt van Belgium Racing zint op revanche!

 

Enkele jonge wolven willen het tegen deze voormalige kampioenen opnemen en zo de bestaande hiërarchie omver gooien. De Nederlander Max van Splunteren (Team GP Elite) bewees vorig jaar al over de nodige snelheid te beschikken om voor de zege te kunnen gaan. Zijn teamgenoten, de broers Jesse en Daan van Kuijk, willen hun progressie van 2018 verder zetten, terwijl Belg Jurgen Van Hover (Speedlover) een vaste waarde in het peloton blijft. Maar het zijn vooral de nieuwkomers die dit weekend in de gaten zullen worden gehouden. De piepjonge Loek Hartog (Bas Koeten Racing) is de laureaat van het Junior Recruitment Programme en wil maar wat graag bewijzen dat de jury het bij het rechte had. De amper 16-jarige regerende kampioen van de Ford Fiesta Sprint Cup Nederland is één van die jonge Nederlandse talenten die van nabij moeten worden gevolgd en hij is vast van plan om zich van bij zijn debuut in de Porsche Carrera Cup Benelux in de kijker te rijden. Lucas Groeneveld (Team GP Elite) is eveneens 16, heeft wat minder ervaring, maar koestert ook grote ambities.

 

Sandra van der Sloot, referentie bij de rijders in Klasse B

 

Na het seizoen 2018 heel sterk te hebben afgesloten en zo de titel in Klasse B te hebben veroverd wil Sandra van der Sloot haar titel nu verdedigen. De amazone van het peloton, die voortaan voor Snoexx Motorsport uitkomt, wil bevestigen dat ze de nog steeds de referentie is. Maar dat hebben haar mannelijke collega's allicht niet zo begrepen. Vice-kampioen Menno van de Grijspaarde (Team GP Elite) is dit weekend dan wel afwezig, vanaf de volgende manche – in het voorprogramma van de DTM in Zolder – is hij van de partij. Roger Grouwels (RaceArt), vorig jaar vierde in Klasse B, gaat dit jaar voor de titel. Ook Bas Barenburg (RaceArt) en Nicolas Saelens (Belgium Racing) moeten in de gaten moeten worden gehouden. Bij de outsiders noteren we nog Yves Noël (Car Tuning Lease Motorsport), Wim Meulders (Speedlover) of nog Jeroen Kreeft (Squadra Aragosta by Snoexx).

 

Voor het seizoen 2019 wordt er ook een nieuwe categorie Guests gecreëerd, voorbehouden voor rijders die niet het hele seizoen afwerken of nieuwkomers die in een aparte klasse van de Porsche Carrera Cup Benelux willen proeven. In deze categorie zal de strijd om de zege allicht gaan tussen Didier Van Dalen (Kronos Porsche Centre) en Ziad Geris (Team GP Elite), die dit seizoen allebei slechts een paar manches afwerken.

 

De eerste vrije trainingen worden donderdag gehouden (11u-11u40 en 15u30-16u10), de dubbele kwalificatiesessie gaat door op vrijdag (12u15-13u00). Enkele uren later, om 16u30, wordt de start van de eerste race van het seizoen gegeven. De tweede race staat op zaterdag om 11u35 op het programma, ofwel net voor het vormen van de startgrid voor de voorlaatste manche van het wereldkampioenschap FIA WEC. Laat het spektakel beginnen!

 

De races van dit weekend kunnen gevolgd worden via:
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCr8wY2oH1Bs0lmd616lUWvA
Facebook: https://www.facebook.com/PorscheCarreraCupFrance/?ref=br_rs 


 

 

Kalender Porsche Carrera Cup Benelux

 

3-4 mei: Circuit Spa-Francorchamps – FIA WEC Spa

17-19 mei: Circuit Zolder – DTM

7-9 juni: Circuit Zandvoort – Pinksterraces

19-21 juli: TT Circuit Assen – DTM

13-15 september: Circuit Nürburgring – DTM

28-29 september: Circuit Barcelona – Blancpain GT Series

Contacteer ons
Over Porsche

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 

Porsche
Grand'route | Grote baan 395
1620 Drogenbos