FIA WEC: Eerste ereplaats voor Porsche in de 6 Uur van Silverstone

Zondag 17 april 2016  

  • Spectaculair ongeval voor Brendon Hartley, terwijl hij aan de leiding lag
  • De Porsche 919 Hybrid #2 eindigt op enkele seconden van de winnaar
  • Een ongelooflijke sprint van 6 uur tussen Porsche en Audi

De 6 Uur van Silverstone, eerste manche van het wereldkampioenschap FIA, was rijk aan emoties en koersfeiten. Zeker voor Porsche, dat in het WEC op zes opeenvolgende overwinningen blijft steken. De Porsche 919 Hybrid lag na twee uur wedstrijd aan de leiding, maar geraakte dan betrokken bij een verschrikkelijke crash, na contact met een GT-wagen. Brendon Hartley kwam er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf. Ondanks al hun inspanningen moesten teamgenoten Neel Jani, Romain Dumas en Marc Lieb zich tevreden stellen met een tweede plaats.

 

De Porsches 919 Hybrid #1 en #2 hadden zich bij deze eerste manche van het WEC 2016 op de tweede startrij gekwalificeerd en na een uitstekende start lag Mark Webber al snel op de tweede plaats. In de 17de ronden, na iets minder dan een half uur wedstrijd, nam de Australiër ook de leiding in handen, na een heel mooi inhaalmanoeuvre. Webber vergrootte zijn voorsprong systematisch, om dan tien ronden later het stuur door te geven aan zijn teammaat Brendon Hartley.

 

Porsche rondde de kaap van twee uur in ideale positie, want Brendon Hartley werd in de tussenstand gevolgd door de tweede 919 Hybrid, in handen van Neel Jani. Twee minuten later ging er een kreet van schrik door de Porsche-stand en de tribunes. Na een misverstand raakte de Porsche 919 Hybrid #1 tegen hoge snelheid een GT-wagen, waardoor de bolide de lucht werd ingegooid, om dan op miraculeuze wijze opnieuw op de vier wielen terecht te komen en na een dolle rit in de grindbak tot stilstand te komen. Hoewel Brendon Hartley heelhuids uit de Porsche kon klimmen, was de wedstrijd voor de regerende wereldkampioen wel meteen over.

 

De 919 Hybrid #2 neemt de rol over

 

Na een lange onderbreking, tijdens dewelke Marc Lieb op de Porsche 919 Hybrid #2 de plaats innam van Neel Jani, werd de wedstrijd hervat. Die herstart liep niet zo vlot voor de Duitser, die werd gehinderd en de eerste plaats verloor. Hoewel Marc Lieb meer dan eens probeerde opnieuw de leiding in handen te nemen, moest hij van op de tweede plaats het stuur doorgeven aan Romain Dumas. Net voor de kaap van vier uur verloor de Porsche 919 Hybrid #2 nog wat terrein, nadat een GT-wagen de wagen van Dumas raakte en die rondspinde.

 

Neel Jani kreeg de opdracht de laatste stint af te werken, en hij keek niet op een inspanning om de eerste plaats te heroveren. Tevergeefs. Na een laatste splash-and-dash moest de 919 Hybrid van Jani-Dumas-Lieb zich net zoals in 2015 tevreden stellen met een tweede plaats in de 6 Uur van Silverstone, openingswedstrijd van het wereldkampioenschap endurance.

 

De volgende wedstrijd staat over drie weken op het programma. Op het circuit van Spa-Francorchamps wordt dan de tweede wedstrijd van het wereldkampioenschap uithouding 2016 afgewerkt. Net zoals vorig jaar gaat Porsche in de Belgische Ardennen voor de dubbel: de zege behalen en zich zo goed mogelijk voorbereiden op de grootste afspraak van het seizoen, de 24 Uur van Le Mans.

 

Porsche Team: Marc Lieb, Romain Dumas, Neel Jani (l-r)
Porsche 919 Hybrid, Porsche Team: Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb
Porsche Team: Mark Webber
Porsche 919 Hybrid, Porsche Team No. 1: Timo Bernhard, Brendon Hartley, Mark Webber; Porsche Team No. 2: Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb
Porsche 919 Hybrid, Porsche Team: Timo Bernhard, Brendon Hartley, Mark Webber
Porsche Team: Marc Lieb, Romain Dumas, Neel Jani (l-r)
Porsche Team: Mark Webber, Brendon Hartley, Timo Bernhard (l-r)
Porsche 919 Hybrid, Porsche Team: Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb
Porsche 919 Hybrid, Porsche Team: Timo Bernhard, Brendon Hartley, Mark Webber