Krachtigste serieproductie-Porsche aller tijden zet recordrondetijden neer op Laguna Seca en de Nürburgring
- Met Weissach pack van 0 tot 100 km/u in 2,2 seconden en topsnelheid tot 305 km/u
- Attack Mode met korte boost van 120 kW aan extra vermogen
- Tot 815 kW (1.108 pk) piekvermogen met Launch Control
- Tot 75 kg lichter dan de Taycan Turbo S
- Verkrijgbaar als twee- of vierzitter, met standaard Porsche Active Ride-ophanging
Porsche breidt het gamma van zijn volledig elektrische sportberline uit met de Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT met Weissach pack. Deze laatste is specifiek ontwikkeld voor het circuit en doet het zonder achterbank voor een nog betere vermogen-gewichtsverhouding. Beide modellen leveren kortstondig piekvermogens van meer dan 1.100 pk1. In combinatie met diverse lichtgewicht en aerodynamische maatregelen stellen deze volledig elektrische GT-sportwagens nieuwe maatstaven op het gebied van rijdynamiek. Op de achteras wordt een krachtigere en efficiëntere pulsomvormer met siliciumcarbide als halfgeleidermateriaal gebruikt. De eerste Taycan Turbo GT-modellen worden vanaf dit voorjaar aan klanten geleverd.
Stuttgart. Nog niet op de markt, maar nu al recordhouder: de Taycan Turbo GT met Weissach pack veroverde op 23 februari 2024 de titel van snelste elektrische serieproductieauto op de Weathertech Raceway Laguna Seca in Californië. Met een tijd van 1:27,87 min. reed Porsche-ontwikkelingsrijder Lars Kern de snelste ronde ooit aan het stuur van een voor de weg gehomologeerde elektrische auto.
Niet lang daarvoor had een preproductieversie van datzelfde nieuwe model een nieuw klasserecord gevestigd op de Nürburgring. Kern zat ook toen achter het stuur en liet op de Nordschleife een rondetijd van 7:07,55 min. noteren. Dat was maar liefst 26 seconden sneller dan zijn laatste recordronde in augustus 2022, aan het stuur van een Taycan Turbo S Sport berline uitgerust met Performance pack. Die officiële rondetijd is het huidige record voor in serie geproduceerde elektrische auto’s, waarmee de Turbo GT op de Nürburgring bovendien ook ongeacht de aandrijflijn de snelste vierdeurs is.
“De twee records in Laguna Seca en op de Nordschleife laten zien wat een geweldig circuitpotentieel er in de Taycan schuilt”, zegt Model Line Vice President Kevin Giek. “Om op het circuit te bewijzen uit wat voor hout je gesneden bent, volstaat het niet om alleen maar over zo veel mogelijk vermogen te beschikken. Het totaalpakket van acceleratie- en remvermogen, bochtgedrag, aerodynamica, stabiliteit en finetuning moet kloppen. Met name bij de Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT met Weissach pack hebben onze ingenieurs dat op overtuigende wijze voor elkaar gekregen. Ze hebben al geweldig werk geleverd met de onlangs vernieuwde bestaande Taycan-modellen, maar onze nieuwe GT-versies leggen de lat op het gebied van rijdynamiek duidelijk nog hoger.”
“Het circuit in Laguna Seca dwingt de Taycan Turbo GT tot het uiterste. Het is het totaalpakket dat het verschil maakt”, zegt ontwikkelingsrijder Kern. “De Turbo GT met Weissach pack stelt hier op bijna alle vlakken nieuwe maatstaven. Denk hierbij aan het acceleratie- en remvermogen, een zeer intuïtief te gebruiken Attack Mode en een aandrijflijn die is ontworpen voor maximale tractie en prestaties. Maar de grip in de bochten is al even indrukwekkend. De beheersbaarheid en lichtvoetigheid zijn ongelooflijk. De banden werken erg goed en je hebt de juiste balans in elke rijsituatie. Het is ongelooflijk prettig om met deze auto over het golvende circuit van Laguna Seca te rijden.”
Met een druk op de knop kan gedurende 10 seconden tot 120 kW extra vermogen beschikbaar gesteld worden. De Attack Mode is gebaseerd op de push-to-pass-functie van de andere Taycan-modellen. Het systeem is geoptimaliseerd voor rijden op het circuit en werkt op dezelfde manier als de 99X-racewagens die Porsche inzet in het Electric ABB FIA Formula E World Championship. De boost wordt aangegeven door een aftelklok in het instrumentenpaneel en dynamisch geënsceneerd met geanimeerde ringen op de snelheidsmeter.
Vergeleken met de push-to-pass-functie in de andere Taycan-modellen biedt de Attack Mode 50 kW meer boostvermogen en onderscheidt ze zich door een andere bediening: als alternatief voor het indrukken van de modusschakelaar aan de stuurkolom kan de Attack Mode ook worden geactiveerd en gedeactiveerd via de rechter stuurpaddle. Dat maakt de functie gemakkelijker te bedienen op het circuit. “Je kunt de boost ook activeren met racehandschoenen aan en zonder je hand van het stuur te halen”, legt ontwikkelingsrijder Kern uit. "Met deze eenvoudige, veilige en snelle bedieningsmogelijkheid zijn de Taycan Turbo GT-modellen afgestemd op de behoeften van een autocoureur.” Met de linker stuurpaddle kan het recuperatieniveau worden ingesteld en aangepast aan de rijsituatie.
Nieuwe vermogenselektronica in de aandrijflijn
Porsche heeft het Taycan-gamma onlangs aanzienlijk geüpgraded en over het algemeen het systeemvermogen van de auto’s verhoogd. Onder andere de doorontwikkelde aandrijflijn met een nieuwe achterasmotor maakt nog dynamischere rijprestaties mogelijk in vergelijking met de voorgaande modellen. Als nieuwe sportieve topmodellen tillen de Taycan Turbo GT en Taycan Turbo GT met Weissach pack de prestaties naar een nog hoger niveau. Uitgerust met een krachtigere pulsomvormer beschikken beide auto’s over 580 kW. Met Launch Control neemt dat vermogen toe tot 760 kW in overboost of tot 815 kW gedurende twee seconden volgens de piekvermogensmeetmethode1.
De Taycan Turbo GT heeft slechts 2,3 seconden nodig voor de sprint van 0 naar 100 km/u, of zelfs amper 2,2 seconden met het Weissach pack. Daarmee is het model één tot twee tienden van een seconde sneller dan de Taycan Turbo S. Het verschil in acceleratie vanuit stilstand naar 200 km/u is nog groter: 6,6/6,4 seconden voor de Taycan Turbo GT zonder/met Weissach pack, wat tot 1,3 seconden sneller is dan de Taycan Turbo S.
De pulsomvormer (PWR) is het belangrijkste systeemonderdeel voor het aansturen van de elektromotor. In beide Taycan Turbo GT-modellen worden op de achteras pulsomvormers met een maximale stroomsterkte van 900 ampère gebruikt. Die leveren nog meer vermogen en koppel dan de PWR van 600 ampère in de Taycan Turbo S. Voor een betere efficiëntie wordt in de pulsomvormers ook siliciumcarbide gebruikt als halfgeleidermateriaal. Dat vermindert de schakelverliezen in de PWR aanzienlijk en maakt hogere schakelfrequenties mogelijk. Bovendien zijn ook de overbrengingsverhouding en de robuustheid van de versnellingsbak verbeterd, waardoor hogere koppelwaarden mogelijk zijn. Het maximumkoppel loopt in beide versies op tot 1.340 newtonmeter. Het rijbereik van de Taycan Turbo GT-modellen kan volgens de WLTP-metingen oplopen tot 555 km.
Carbonelementen en Porsche Active Ride: lichtgewicht constructie en onderstel
Dankzij slimme lichtgewicht maatregelen heeft Porsche de massa van de Taycan Turbo GT met maar liefst 75 kg verlaagd ten opzichte van de Taycan Turbo S. Een aantal carbononderdelen draagt daartoe bij. Zo is koolstofvezel gebruikt voor onder andere de sierelementen op de B-stijlen, de bovenste schalen van de buitenspiegels en de inzetstukken van de zijskirts. Ook de eendelige kuipstoelen van koolstofvezelversterkte kunststof (CFRP), een lichtgewicht bagageruimte en het weglaten van de elektrische sluithulp voor de kofferklep achteraan (Powerliftgate) besparen gewicht.
De Taycan Turbo GT is standaard uitgerust met het Dynamics pack. Dat omvat de Porsche Active Ride-ophanging met GT-specifieke afstelling. In dynamische rijsituaties zorgt deze vering dankzij een evenwichtige verdeling van de wielbelastingen voor een bijna perfect contact met de weg. Daarnaast omvat het uitrustingspack speciale high-performance zomerbanden, gemonteerd op gesmede lichtgewicht velgen van 21 duim. De exclusieve Turbo GT-velgen hebben in reliëf gefreesde spaken, wat gewicht bespaart en tegelijkertijd de remmen effectief ventileert.
De Taycan Turbo GT wordt standaard geleverd met keramische lichtgewicht remmen. Het remsysteem, gebaseerd op de Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), is geoptimaliseerd met betrekking tot zijn gewicht. Door ontwerpwijzigingen aan de remschijfkamer en de remklauwbehuizing werd meer dan twee kilogram bespaard. Dat heeft een positief effect op zowel de rijdynamiek als de rijprestaties: het verminderen van de onafgeveerde en roterende massa verbetert de prestaties. De remklauwen zijn exclusief gelakt in Victory Gold.
Achterspoiler met flap en exclusieve lak: aerodynamica en exterieurdesign
Porsche ontwikkelde speciaal voor de Taycan Turbo GT een voorspoiler met ‘aeroblades’. Het achteraanzicht wordt gedomineerd door een adaptieve spoiler, waarvan de lip is voorzien van een Gurney-flap in carbon met hoogglansafwerking.
Ledmatrixkoplampen zijn standaard. Ze kunnen op de Taycan Turbo GT optioneel en zonder meerprijs worden opgewaardeerd naar HD-ledmatrixkoplampen. In zijaanzicht vallen een aantal onderdelen in carbon op. De sierlijsten van de zijruiten zijn in (hoogglanzend) zwart gelakt.
Terwijl de Taycan Turbo en Taycan Turbo S zich uiterlijk met Turbonite-accenten onderscheiden van de andere modellen in het gamma, straalt de Taycan Turbo GT meer een racegevoel uit. Beide modellen dragen het gekleurde Porsche-embleem op de voorste kofferklep en op de naafdoppen van de lichtmetalen velgen. Het ‘Turbo GT’-opschrift op de achterste kofferklep is in (mat)zwart gelakt.
In totaal is er keuze uit zes exterieurkleuren, waaronder de nieuwe lakopties Pale Blue Metallic en Purple Sky Metallic. Die zijn een jaar lang exclusief voorbehouden aan de Taycan Turbo GT. Het uitgebreide Paint To Sample-programma van Porsche Exclusive Manufaktur biedt nog meer personalisatiemogelijkheden. Daarnaast is er een stickerset met het Taycan-opschrift onder aan de deuren en op de motorkap verkrijgbaar, in Volt Blue of (mat/hoogglanzend) zwart.
Eendelige kuipstoelen en sportieve sfeer standaard: het interieur
Standaard is de sportieve Race-Tex-uitrusting met zwarte lederen bekleding. Tot de standaarduitrusting behoren verder ook nog lichtgewicht eendelige kuipstoelen van carbon met hoogglansafwerking. Adaptieve sportstoelen Plus voorin (met elektrische 18-voudige verstelbaarheid en Memory pack) kunnen als optie en zonder meerprijs worden besteld. Op de voorste hoofdsteunen is een ‘Turbo GT’-opschrift geborduurd. Bovendien bevindt zich onder het klimaatregelingspaneel een plaatje met de aanduiding van het specifieke model. Exclusieve interieuruitrustingen met contrasterende tinten in Volt Blue of GT Silver zijn op aanvraag verkrijgbaar.
De velg van het GT-sportstuur is bekleed met zwart Race-Tex en voorzien van een 12-uurmarkering. De Taycan Turbo GT is uitgerust met hetzelfde Sport Chrono pack als de Taycan Turbo S.
Ontworpen voor circuitprestaties: Taycan Turbo GT met Weissach pack
De Taycan Turbo GT met Weissach pack is nog scherper gepositioneerd. Met extra aerodynamische en lichtgewicht maatregelen is dat model nog resoluter gericht op prestaties. De Taycan Turbo GT met Weissach pack accelereert in 2,2 seconden van 0 naar 100 km/u, waarmee de tweezitter een tiende van een seconde sneller is dan de even krachtige Taycan Turbo GT. Zijn topsnelheid bedraagt 305 in plaats van 290 km/u.
Tot de extra aerodynamische maatregelen behoren luchtgeleidingselementen aan de bodemplaat en een nieuwe diffusor vooraan. Achteraan is het model met het Weissach pack voorzien van een vaste achtervleugel in een carbon afwerking met vleugelsteunen die aan het koetswerk zijn bevestigd. De totale downforce bedraagt hier 220 kg. Aan weerszijden van de achtervleugel is het logo van het Weissach pack aangebracht. Exclusief op aanvraag verkrijgbaar is een gestreepte wrap in Volt Blue of (mat/hoogglanzend) zwart, om het racekarakter van de auto nog meer te accentueren. Het streepdesign kan worden gecombineerd met de zwarte stickerset.
Door alle uitrusting te elimineren die overbodig is voor circuitgebruik, kon nog eens ongeveer 70 kg worden bespaard ten opzichte van de Taycan Turbo GT zonder het Weissach pack. In plaats van de gebruikelijke achterbank bevindt zich achter de kuipstoelen voor bestuurder en voorpassagier een op maat gemaakte, hoogwaardige lichtgewicht carbonbekleding met een opbergvak. Ook de analoge klok uit het Sport Chrono pack, die normaal op het dashboard prijkt, is geschrapt, net zoals de voet- en kofferruimtematten. Bovendien is er minder isolatiemateriaal gebruikt. De Taycan Turbo GT met Weissach pack heeft alleen aan passagierszijde een oplaadklep, die bovendien handmatig in plaats van elektrisch bedienbaar is. Andere gewichtbesparende maatregelen zijn speciaal geluids- en warmte-isolerend glas en het Sound Package Plus, dat geen achterluidsprekers heeft en het BOSE® Surround Sound-systeem vervangt.
Het GT-interieurpack met zwarte Race-Tex-accenten is standaard. Aan passagierszijde bevindt zich een plaatje met het logo van het Weissach pack. De interieurpacks in Volt Blue en GT Silver zijn eveneens verkrijgbaar voor de Taycan Turbo GT met Weissach pack. Contrasterende stiksels in de desbetreffende kleur ronden het uitrustingsaanbod af.
De prijzen voor de Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT met Weissach pack beginnen in België vanaf € 255.300, inclusief btw.