Meer vermogen, doorontwikkeld chassis, verhoogd comfort

Meer vermogen, doorontwikkeld chassis, verhoogd comfort

Porsche Macan S pakt uit met nieuwe V6-turbomotor

Porsche heeft zijn aanbod compacte SUV’s uitgebreid met de krachtige Macan S. Het nieuwe model dat door de sportwagenfabrikant op de markt wordt gebracht, heeft een nieuwe drieliter V6-turbobenzinemotor onder de kap voorzien van een benzinepartikelfilter. De motor levert 260 kW (354 pk) en biedt 480 Nm maximumkoppel, een toename met 10 kW (14 pk) en 20 Nm in vergelijking met het vorige model. Indien hij wordt uitgerust met het optionele Sport Chrono Package trekt de nieuwe Macan S in slechts 5,1 seconden op van 0 naar 100 km/u, 0,1 seconde sneller dan het voorgaande model. De topsnelheid bedraagt 254 km/u. Zijn brandstofverbruik (NEDC 2.0-waarde) ligt op 8,9 l/100 km, zijn CO2-uitstoot bedraagt 204 g/km. Bovendien kan de nieuwe Macan S rekenen op alle productinnovaties die de jongste generatie Macan te beurt vallen. Die innovaties omvatten onder meer de verlichte strook achteraan, het nieuwe, volledige geconnecteerde Porsche Communication Management-systeem met een nieuw touchscreen van 10,9 duim en Park Assist voor- en achteraan.

 

Nieuwe V6-motor met centraal gemonteerde turbo

De Porsche Macan S is voortaan uitgerust met een nieuw ontwikkelde 3.0 V6-turbomotor. Die krijgt een centraal opgestelde turbocompressor mee, middenin de V. Deze lay-out vertaalt zich naar kortere uitlaatgasbuizen tussen de verbrandingsmakers en de turbocompressor wat garant staat voor een buitengewone en ogenblikkelijke respons. De nieuwe twin-scrollturbocompressor zorgt voor veel koppel bij lage toerentallen. Bij de twin-scrolltechnologie worden er continu uitlaatgassen naar het compressorwiel gestuurd wat de klassieke nadelen van drukvoeding via een turbo aanzienlijk reduceert. De doorontwikkelde geometrie van de verbrandingskamer met een centrale injector staat garant voor een efficiënte voorbereiding van het brandstofmengsel. Het resultaat is niet alleen een hoger vermogen per liter - van 113 naar 118 pk - maar ook de uitstoot werd verminderd.

 

Nieuw afgesteld onderstel voor een nog uitgekiendere balans

Het onderstelgeheel van de Macan die zoals altijd uitgesproken sportief voor de dag komt, combineert asymmetrische bandenmaten (mixed tyres) met de vierwielaandrijving Porsche Traction Management (PTM). Het geheel werd volledig onder de loep genomen en ter gelegenheid van de facelift van dit model opnieuw geoptimaliseerd. Ter hoogte van de vooras vervangen aluminium veervorken de vorige stalen exemplaren. Het design van de lichtmetalen vorken is stijver en verlaagt het niet-opgehangen gewicht, zodat de Macan preciezer stuurt en een beter rijcomfort kan voorleggen. Ook de aangepaste afstelling van de stabilisatiestangen mikt op een neutraler rijgedrag. Net als voordien zijn de actieve dempercontrole Porsche Active Stability Management (PASM), de luchtvering met hoogteregeling, geoptimaliseerde rollagers en nieuwe hydraulische schokdempers, en het Porsche Torque Vectorin Plus (PTV Plus) optioneel beschikbaar om de rijdynamiek en het rijgedrag van het model naar een nog hoger peil te tillen.

 

Opgewaardeerde remmen met preciezer aangrijppunt

Er werd heel wat detailwerk geïnvesteerd in de remmen van de nieuwe Macan en dat zal de bestuurder het grootste deel van de tijd vooral ervaren via een aangepast pedaalgevoel. Het pedaal in kwestie weegt zowat 300 g minder dan bij het voorgaande stalen exemplaar en bedient de hoofdremcilinder via een kortere ‘hefboom’. Dat resulteert in een meer ogenblikkelijke remrespons terwijl de bestuurder heel precies kan aanvoelen wat het aangrijpingspunt is bij een vertraging. De nog sportievere inborst van de nieuwe Macan S wordt weerspiegeld in de ruimere schrijfremmen vooraan. Daar nam de diameter van de schijven immers toe met 10 mm (tot een totaal van 360 mm) terwijl ze ook 2 mm dikker werden (totaal: 36 mm). Alle nieuwe remblokken zijn kopervrij. De Macan S kan ook worden uitgerust met het optionele Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

 

Een gestroomlijnder design met full-ledlichten en nieuwe digitale functies

De Macan S geniet verder ook alle innovaties die het model voor de jongste facelift meekreeg, inclusief een driedimensionale verlichte strook achteraan. De koplampen zijn standaard leds maar door te kiezen voor het optionele Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) kan de lichtdistributie adaptief worden aangestuurd.

 

Het nieuwe Porsche Communication Management (PCM), dat nu gebruik maakt van een 10,9 duim groot full-HD-touchscreen is standaard volledig geconnecteerd en omvat online navigatie met realtimeverkeersinformatie via Here Cloud, smartphoneconnectiviteit, dubbele audio-interface en intelligente stembediening. Andere standaardfeatures aan boord van de Macan S zijn Porsche Connect Plus (met LTE-telefoonmodule en simkaartlezer), een wifi-hotspot en een hele waaier aan nieuwe Porsche Connect-diensten.

 

Nieuwe optiemogelijkheden: GT-sportstuur, ionisator en Traffic Jam Assist

Het optionele GT-sportstuur, dat ook in de 911 voorhanden is, onderlijnt het sportieve interieurdesign van de Macan S. De modusschakelaar inclusief Sport Response-knop die in het stuur geïntegreerd werd, maakt deel uit van het optionele Sport Chrono Pack. De nieuwe Traffic Jam Assist, die optioneel beschikbaar is, zorgt dan weer voor meer comfort, net als de verwarmbare voorruit en de ionisator die, in combinatie met de standaard fijnstofluchtfilter, zorgt voor een betere luchtkwaliteit aan boord.

 

De nieuwe Macan S kan vanaf dit moment besteld worden met prijzen vanaf 67.881 euro inclusief btw.

Contacteer ons
Over Porsche

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 

Porsche
Grand'route | Grote baan 395
1620 Drogenbos