Meer vermogen, doorontwikkeld chassis, verhoogd comfort
Porsche Macan S pakt uit met nieuwe V6-turbomotor
Nieuwe V6-motor met centraal gemonteerde turbo
De Porsche Macan S is voortaan uitgerust met een nieuw ontwikkelde 3.0 V6-turbomotor. Die krijgt een centraal opgestelde turbocompressor mee, middenin de V. Deze lay-out vertaalt zich naar kortere uitlaatgasbuizen tussen de verbrandingsmakers en de turbocompressor wat garant staat voor een buitengewone en ogenblikkelijke respons. De nieuwe twin-scrollturbocompressor zorgt voor veel koppel bij lage toerentallen. Bij de twin-scrolltechnologie worden er continu uitlaatgassen naar het compressorwiel gestuurd wat de klassieke nadelen van drukvoeding via een turbo aanzienlijk reduceert. De doorontwikkelde geometrie van de verbrandingskamer met een centrale injector staat garant voor een efficiënte voorbereiding van het brandstofmengsel. Het resultaat is niet alleen een hoger vermogen per liter - van 113 naar 118 pk - maar ook de uitstoot werd verminderd.
Nieuw afgesteld onderstel voor een nog uitgekiendere balans
Het onderstelgeheel van de Macan die zoals altijd uitgesproken sportief voor de dag komt, combineert asymmetrische bandenmaten (mixed tyres) met de vierwielaandrijving Porsche Traction Management (PTM). Het geheel werd volledig onder de loep genomen en ter gelegenheid van de facelift van dit model opnieuw geoptimaliseerd. Ter hoogte van de vooras vervangen aluminium veervorken de vorige stalen exemplaren. Het design van de lichtmetalen vorken is stijver en verlaagt het niet-opgehangen gewicht, zodat de Macan preciezer stuurt en een beter rijcomfort kan voorleggen. Ook de aangepaste afstelling van de stabilisatiestangen mikt op een neutraler rijgedrag. Net als voordien zijn de actieve dempercontrole Porsche Active Stability Management (PASM), de luchtvering met hoogteregeling, geoptimaliseerde rollagers en nieuwe hydraulische schokdempers, en het Porsche Torque Vectorin Plus (PTV Plus) optioneel beschikbaar om de rijdynamiek en het rijgedrag van het model naar een nog hoger peil te tillen.
Opgewaardeerde remmen met preciezer aangrijppunt
Er werd heel wat detailwerk geïnvesteerd in de remmen van de nieuwe Macan en dat zal de bestuurder het grootste deel van de tijd vooral ervaren via een aangepast pedaalgevoel. Het pedaal in kwestie weegt zowat 300 g minder dan bij het voorgaande stalen exemplaar en bedient de hoofdremcilinder via een kortere ‘hefboom’. Dat resulteert in een meer ogenblikkelijke remrespons terwijl de bestuurder heel precies kan aanvoelen wat het aangrijpingspunt is bij een vertraging. De nog sportievere inborst van de nieuwe Macan S wordt weerspiegeld in de ruimere schrijfremmen vooraan. Daar nam de diameter van de schijven immers toe met 10 mm (tot een totaal van 360 mm) terwijl ze ook 2 mm dikker werden (totaal: 36 mm). Alle nieuwe remblokken zijn kopervrij. De Macan S kan ook worden uitgerust met het optionele Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).
Een gestroomlijnder design met full-ledlichten en nieuwe digitale functies
De Macan S geniet verder ook alle innovaties die het model voor de jongste facelift meekreeg, inclusief een driedimensionale verlichte strook achteraan. De koplampen zijn standaard leds maar door te kiezen voor het optionele Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) kan de lichtdistributie adaptief worden aangestuurd.
Het nieuwe Porsche Communication Management (PCM), dat nu gebruik maakt van een 10,9 duim groot full-HD-touchscreen is standaard volledig geconnecteerd en omvat online navigatie met realtimeverkeersinformatie via Here Cloud, smartphoneconnectiviteit, dubbele audio-interface en intelligente stembediening. Andere standaardfeatures aan boord van de Macan S zijn Porsche Connect Plus (met LTE-telefoonmodule en simkaartlezer), een wifi-hotspot en een hele waaier aan nieuwe Porsche Connect-diensten.
Nieuwe optiemogelijkheden: GT-sportstuur, ionisator en Traffic Jam Assist
Het optionele GT-sportstuur, dat ook in de 911 voorhanden is, onderlijnt het sportieve interieurdesign van de Macan S. De modusschakelaar inclusief Sport Response-knop die in het stuur geïntegreerd werd, maakt deel uit van het optionele Sport Chrono Pack. De nieuwe Traffic Jam Assist, die optioneel beschikbaar is, zorgt dan weer voor meer comfort, net als de verwarmbare voorruit en de ionisator die, in combinatie met de standaard fijnstofluchtfilter, zorgt voor een betere luchtkwaliteit aan boord.
De nieuwe Macan S kan vanaf dit moment besteld worden met prijzen vanaf 67.881 euro inclusief btw.