Nieuw lid in de Porsche GT-familie

Nieuw lid in de Porsche GT-familie

De Porsche Cayman GT4, de referentie in zijn segment

Woensdag 4 februari 2015 — De Porsche GT-familie breidt uit met een nieuwe telg: de Cayman GT4. Het is de eerste keer dat Porsche een GT-sportwagen voorstelt op basis van de Cayman, met componenten van de 911 GT3. Met een rondetijd van 7 minuten en 40 seconden op de Nordschleife van de Nürburgring wordt de Cayman GT4 de nieuwe referentie aan de top van zijn segment. Tegelijk maakt hij een stevig statement dat Porsche ook in de toekomst radicale tweedeurs sportwagens zal blijven promoten – sportwagens die in de “Motorsport” afdeling in Weissach ontwikkeld worden.

 

De motor, het onderstel, de remmen en het aerodynamische design van de Cayman GT4 werden specifiek aangepast met het oog op maximale rijdynamiek. Toch behoudt dit topmodel de veelzijdigheid en dagelijkse bruikbaarheid die kenmerkend zijn voor de tweezits coupé van Porsche. Onder de motorkap schuilt een 3,8-liter boxermotor van 283 kW (385 pk), die is afgeleid van de krachtbron in de 911 Carrera S. De aandrijfkracht wordt steeds overgedragen via een manuele zesversnellingsbak met dynamische versnellingsbaksteunen. De Cayman GT4 sprint in 4,4 s van 0 tot 100 km/u, zijn topsnelheid bedraagt 295 km/u. Gemiddeld verbruikt hij 10,3 l/100 km (NEDC-meting). Het onderstel, dat 30 mm verlaagd werd en een ruim bemeten remsysteem herbergt, werd bijna uitsluitend met componenten van de 911 GT3 opgebouwd.

 

Klaar voor het circuit: eerste Porsche Cayman met downforce op beide assen.

 

Aan de buitenzijde onderscheidt de Cayman GT4 zich duidelijk van zijn broers met middenmotor. Drie specifieke luchtinlaatopeningen vooraan en een grote vaste spoiler achteraan maken deel uit van een aerodynamisch pakket dat ontwikkeld werd met focus op de downforce. Naar wens kan de Cayman GT4 worden uitgerust voor een nog sportiever gebruik. Tot de opties behoren de keramische PCCB-remmen, volledige kuipzetels in koolstofvezelversterkte kunststof (KVK), een Sport Chrono-pakket op maat met de unieke Track Precision-app en een Club Sport-pakket.

 

Het interieur van de Cayman GT4 werd zo ontworpen dat de bestuurder en passagier kunnen genieten van intens rijplezier. De sportzetels, bekleed in een combinatie van leder en alcantara, bieden een uitstekende zijdelingse steun. Het nieuwe GT4-sportstuur garandeert door zijn compacte afmetingen een perfecte controle en directe stuurfeedback.

 

Technisch is de nieuwe GT-sportwagen gebaseerd op de 911 GT3. Het concept van deze sportwagen met middenmotor en voorbeeld van rijdynamiek in zijn klasse volgt de traditie van wagens als de 904 GTS, 911 GT1, Carrera GT en 918 Spyder.

 

De GT-sportwagens van Porsche staan voor de meest passionele combinatie van dagelijks rijplezier en circuitervaring en belichamen zo de sportieve spirit van het merk: Intelligent Performance.

 

De Cayman GT4 beleeft zijn wereldpremière begin maart op het autosalon van Genève. Hij is nu reeds bestelbaar voor een prijs vanaf 88.451 euro inclusief btw.

 

The new 911 GT3 RS and the Cayman GT4

The new Porsche Cayman GT4 on track