Nieuwe motoren, nieuwe ophanging, innovatief bedieningsconcept en meer connectiviteit

Derde generatie Porsche Cayenne staat in de startblokken

Dinsdag 29 augustus 2017 — Porsche stelt de derde generatie Cayenne voor. Het succesmodel uit het gamma van de sportwagenbouwer uit Stuttgart werd volledig opnieuw ontwikkeld en verzoent voortaan nog meer de typische prestaties van een Porsche met een doorgedreven dagelijkse bruikbaarheid. Krachtige turbomotoren, een nieuwe Tiptronic S-achtversnellingsbak, nieuwe onderstelsystemen en een innovatief weergave- en bedieningsconcept met een uitgebreide connectiviteit verruimen de waaier aan mogelijkheden tussen sportief en comfortabel. Bij de lancering is er keuze tussen twee nieuw ontwikkelde zescilindermotoren. De 250 kW (340 pk) sterke drieliterturbo in de Cayenne biedt 29 kW (40 pk) meer vermogen dan zijn voorganger. De 2,9-liter V6-biturbomotor van de 265 km/u snelle Cayenne S haalt een vermogen van 324 kW (440 pk): een toename met 15 kW (20 pk). De nieuwe Cayenne S met optioneel Sport Chrono-pakket bereikt vanuit stilstand in minder dan 5 seconden 100 km/u.

De Cayenne ent zich in grote mate op het sportwagenicoon, de 911: de derde generatie van deze SUV, die ook visueel werd doorontwikkeld, is immers voor het eerste beschikbaar met verschillenden bandenmaten voor en achter, en met achterasbesturing. Bovenop deze typische sportwagenfeatures verbeteren de standaard actieve vierwielaandrijving, het Porsche 4D-Chassis Control, de 3-kamertechnologie voor de luchtvering en de elektrische rolstabilisatie Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) de wegcapaciteiten van de Cayenne. Ondanks de duidelijk rijkere standaarduitrusting in vergelijking met zijn voorganger zet de Cayenne 65 kilogram minder op de weegschaal en blijven de offroadcapaciteiten integraal behouden.

 

 

Dynamische vormtaal: strakker design en grotere velgen

Sportief, scherp en loepzuiver van lijn, nieuw en tegelijkertijd vertrouwd:  de look van de Cayenne werd in overeenstemming met de stijl die het Porsche Design-DNA dicteert doelgericht doorontwikkeld. De ruimere luchtinlaten vooraan zijn een duidelijke verwijzing naar het hogere prestatiepotentieel. De nieuwe horizontale koetswerknaden verlenen de SUV een breed en atletisch voorkomen. Doordat hij 63 millimeter meer buitenlengte heeft bij een identieke wielbasis (2.895 millimeter) en zijn dak negen millimeter lager ligt dan zijn voorganger laat de Cayenne, die 4.918 millimeter lang en (zonder buitenspiegels) 1.983 millimeter breed is, een elegant strakke indruk na. Het koffervolume bedraagt 770 liter, een toename met 100 liter. De velgen die een duim groter werden in diameter en het feit dat ze voor het eerst van bredere banden zijn voorzien achteraan, geeft concreet vorm aan de toegenomen rijdynamiek. Tussen de nieuwe achterlichtblokken met driedimensionele lichtsignatuur en de doorlopende ledlichtband krijgt het opvallende driedimensionele Porsche-opschrift een plaats.

Voor de koplampen pakt Porsche uit met een nieuw driedelig lichtconcept: Iedere Cayenne is standaard uitgerust met ledkoplampen. Daarnaast kan er geopteerd worden voor het Porsche Dynamic Light System (PDLS) dat verschillende lichtmodi zoals bochtenverlichting en een aangepaste modus voor de snelweg biedt. Daar nog boven staat de nieuwe led-matrixkoplamp met PDLS Plus. Die telt 84 lichtdiodes die individueel aangestuurd kunnen worden en een volledig variabele lichtverdeling en -intensiteit bieden. Met dit systeem kan de Cayenne bogen op nieuwe functies zoals een grootlichtfunctie zonder andere bestuurders te verblinden en een adaptieve antiverblindingsfunctie voor verkeerstekens.

 

Commerciële start met Cayenne en Cayenne S

De nieuwe SUV van Porsche van bij het begin in twee varianten. De Cayenne met zescilinderturbomotor en drie liter cilinderinhoud ontwikkelt 250 kW (340 pk) en 450 Nm koppel. Daarmee zet het basismodel soevereine prestaties neer. Vanuit stilstand gaat hij in 6,2 seconden naar 100 km/u (5,9 seconden met Sport Chrono-pack). Zijn maximumsnelheid bedraagt 245 km/u. Het tweede model dat van bij de marktintroductie beschikbaar is, is de Cayenne S. Die wordt aangedreven door een 2,9 liter grote V6-motor met biturbodrukvoeding. Deze nieuw ontwikkelde krachtbron levert 324 kW (440 pk) vermogen en haalt een maximumkoppel van 550 Nm. Dat is 15 kW (20 pk) meer dan in de vorige generatie. De sprint naar 100 km/u legt hij dan ook aanzienlijk sneller af:  5,2 seconden (4,9 seconden met Sport Chrono-pack). Zijn maximumsnelheid bedraagt 265 km/u.

 

Sneller op de weg, soevereiner ernaast: nieuwe Tiptronic S en PTM

De Cayenne dankt zijn uitgebreider prestatiespectrum tussen sportiviteit en comfort niet in de laatste plaats aan een nieuwe Tiptronic S-achtversnellingsbak. Kortere schakeltijden en sportiever gekozen verhoudingen in de laagste versnellingen komen de prestaties zowel op de weg als ernaast ten goede. Aan de andere kant van het spectrum zorgt de lang gekozen achtste versnelling voor lage toerentallen en een geoptimaliseerd verbruik tijdens ontspannen langeafstandsritten.

Ook offroad biedt de Cayenne onversneden rijplezier. Voorgeprogrammeerde offroadmodi maken het voor de bestuurder makkelijk om de juiste set-up te kiezen. De onroadmodus is de standaardset-up. Voor licht terreinwerk staan er vier andere modi ter beschikking: modder, onverharde weg, zand en rotsen.  Op basis van de gekozen modus worden de aandrijving, het onderstel en de differentiëlen aan de ondergrond aangepast. Om het vermogen op de weg over te brengen voorziet Porsche voor alle Cayenne-modellen actieve vierwielaandrijving. Het Porsche Traction Management (PTM) verdeelt de aandrijfkracht volledig variabel over de aangedreven assen. Het hang-onconcept is hierbij het sleutelprincipe voor het buitengewoon sportieve prestatiepotentieel van de Cayenne. Tegelijkertijd voldoet het aan alle vereisten die offroad aan de trekkracht worden gesteld.

 

911 als voorbeeld: Lichtgewichtonderstel en gemengde bandenmaten

De nieuwe Cayenne brengt drie ondersteloncepten samen in een nieuwe totaalconstructie: sportwagen, terreinwagen en reislimousine. Daarvoor kan hij rekenen op een lichtgewichtonderstelbasis met een voortrein voorzien van een losgekoppelde draagarm en een meerarmige achteras. Een typisch sportwagenkenmerk: de nieuwe gemengde bandenmaten die voortaan om minstens 19 duim grote velgen liggen. Die verhogen de stabiliteit en de rijdynamiek in bochten. Optioneel bied Porsche op de Cayenne velgmaten tot 21 duim aan.

 

Nieuwe ontwikkelingen: achterasbesturing, luchtvering, rolstabilisatie

Deze lay-out vormt de optimale basis voor de actieve onderstelsystemen die door de geïntegreerde onderstelregelaar Porsche 4D-Chassis Control geanalyseerd en gesynchroniseerd worden. Het systeem werkt in real time en kan zo het rijgedrag verder optimaliseren. Met uitzondering van de actieve demping PASM (standaard op de Cayenne S) werden alle andere onderstelsystemen nieuw ontwikkeld. Voor het eerst kan de Cayenne ook beschikken over elektrische achterasbesturing. Dit systeem, dat zowel in de 911 als op de Panamera naar waarde wordt geschat, verbetert de wendbaarheid in bochten en de stabiliteit bij een rijstrookwissel tegen hogere snelheid. De kleinere draaicirkel maakt ook dat de SUV in het dagelijkse gebruik wendbaarder voor de dag komt.

De optionele adaptieve luchtvering met nieuwe 3-kamertechnologie verruimt heel duidelijk de waaier aan mogelijkheden tussen een sportief-strak rijgedrag en een limousinewaardig reiscomfort. Voor het offroadrijden kan net als vroeger de bodemvrijheid via het systeem worden aangepast. Sportieve chauffeurs die opteren voor de optionele rolstabilisatie Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) zullen ten volle kunnen genieten van de omschakeling van een hydraulisch naar een elektrisch systeem. Die omschakeling werd mogelijk gemaakt dankzij een krachtig 48V-boordnet. Kortere reactietijden zorgen voor nog meer rijdynamische precisie en voor extra comfort bij een meer gematigde rijstijl.

 

Wereldpremière: Porsche Surface Coated Brake met wolfram-carbide buitenlaag

Met de innovatieve Porsche Surface Coated Brake (PSCB) neemt de sportwagenfabrikant nog maar eens een pioniersrol op in de ontwikkeling van prestatiegerichte remsystemen. De wereldpremière is optioneel beschikbaar voor alle Cayenne-modellen en bestaat uit een remschijf uit grijs ruwstaal met een buitenlaag in wolfram-carbide. Dit remsysteem biedt een grotere wrijvingsweerstand. Slijtage en remstof worden daarentegen verminderd. Ook visueel gooit de exclusieve Porscherem hoge ogen: de remklauwen zijn wit gelakt en het remschijfoppervlak krijg na het remmen een unieke glans. PSCB kan enkel worden gecombineerd met velgen van 20 of 21 duim. De rol van topsysteem binnen het aanbod blijft echter weggelegd voor het keramische remsysteem PCCB dat enkel gecombineerd kan worden met velgen van 21 duim.

 

Nieuwe Sport Chrono-pakket met PSM Sport

Het sportieve potentieel van de nieuwe Cayenne kan nog beter worden benut. Daarvoor heeft Porsche het Sport Chrono-pakket opnieuw afgestemd naar het voorbeeld van zijn sportwagen. Visueel vertaalt zich dit in een rijmodusschakelaar op het stuur. Naast de rijmodi Normal, Sport en Sport Plus kan de bestuurder nu ook opteren voor een individueel configureerbare modus. Met één druk op de centrale Sport Respons-knop geeft die voor motor en aandrijving de maximale prestaties vrij. De apart inschakelbare PSM Sport-modus waarmee de bestuurder het rijdynamische potentieel van de nieuwe Cayenne volledig kan aanspreken, maakt eveneens deel uit van het Sport Chrono-pakket.

 

Minder gewicht voor een lager verbruik en nog meer rijplezier

Sportwagens zijn lichtgewichten Naar het voorbeeld van de 911 en de Panamera is ook het nieuwe koetswerk van de Cayenne opgetrokken uit een intelligente combinatie van lichtmetaal en staal. De ‘buitenhuid’ is volledig uit aluminium vervaardigd. Maar ook het platform, het voorste gedeelte van de auto en zowat alle onderdelen van het onderstel zijn uit dit lichtmetaal gemaakt. Een opvallende technische highlight is de vernieuwende lithium-ion-polymeerstarterbatterij die op zijn eentje al goed is voor een gewichtsbesparing van tien kilogram in vergelijking met het voorgaande model. In totaal daalde het leeggewicht van de Cayenne van 2.040 naar 1.985 kilogram, ondanks een duidelijk rijkere standaarduitrusting die voortaan onder meer led-koplampen omvat, grotere velgen, ParkAssist voor- en achteraan, een LTE-telefoonmodule inclusief WLAN-hotspot, Porsche Connect-diensten en een vooruitziende voetgangerdetectie.

 

Digitale evolutie: Porsche Advanced Cockpit en nieuw PCM

Met deze generatiewissel snijdt de Cayenne een nieuw hoofdstuk aan in de connectie tussen bestuurder en voertuig:  de Porsche Advanced Cockpit ademt vandaag een sportief-luxueuze sfeer uit. De kern van het nieuwe weergave- en bedieningsconcept van Porsche zoals dat het voorbije jaar in de nieuwe Panamera werd ingevoerd, wordt gevormd door het 12,3 duim grote Full-HD-touchscreen van de jongste generatie Porsche Communication Management (PCM). Een veelvoud aan digitale functies kunnen hiermee intuïtief bediend worden, ook via spraakbediening. Het standaard Porsche Connect Plus verschaft toegang tot online-diensten en het internet. Het gaat daarbij onder meer om de standaard online-navigatie met realtime-verkeersinformatie. Op de nieuwe middenconsole worden de belangrijkste functies van de auto verzameld via analoge bedieningselementen aangestuurd. Bijkomende toetsen, waarvan de bediening visueel en akoestisch wordt ondersteund, zijn harmonieus in het smartphoneachtige glazen aanraakscherm geïntegreerd. De bestuurder heeft, zoals het een Porsche betaamt, zicht op een centraal opgestelde analoge toerenteller. Die laatste wordt geflankeerd door twee grote Full-HD-displays die alle bijkomende relevante rijgegevens en de informatie die via het multifunctiestuur kan worden opgeroepen, weergeven. De belangrijkste bijstandssystemen zijn onder meer een nachtzichtassistent met warmtebeeldcamera, een rijstrookwisselhulp, een rijstrookassistent inclusief verkeersbordenherkenning, een fileassistent, Park Assist met Surround View en Porsche InnoDrive inclusief adaptieve cruisecontrol.

 

Uw geheel eigen Porsche – meer personalisatie, meer online-diensten

Tegelijkertijd luidt het nieuwe PCM de volgende personalisatiefase in. Zo kunnen niet alleen het startscherm en het hoofdmenu aan uw persoonlijke wensen worden aangepast. Er kunnen ook tot zes individuele profielen worden geconfigureerd. Naast een hele resem van instellingen voor het interieur slaat een profiel ook de voorkeuren op inzake licht, rijmodus en bijstandssystemen. In functie van de uitrusting kan de bestuurder via het profiel ook zijn individuele instellingen voor de nieuwe audiosystemen van Bose® en Burmester® oproepen. Bovendien is de nieuwe Cayenne altijd online wanneer zijn bestuurder dat wenst. Naast de geïntegreerde LTE-compatibele simkaart kan hij ook rekenen op de verder uitgebreide diensten van Connect Plus. Zo kan de interieurvoorverwarming vanop afstand via de smartphone geprogrammeerd worden. Verder behoort ook de speciaal voor de Porsche Cayenne ontwikkelde Offroad Precision App tot de standaarduitrusting. Die biedt de mogelijkheid om offroadritten in detail te ‘documenteren’ en stelt de bestuurder in staat om aan de hand van video-opnames zijn eigen offroadcapaciteiten te verbeteren.

 

Prijs

De derde Porsche Cayenne-generatie kan vanaf dit moment besteld worden. De Cayenne kost 77.780,80 euro, inclusief btw. Voor de Cayenne S ligt de basisprijs op 95.202,80 euro, inclusief btw.

The new Porsche Cayenne. Sportscar Together.

The new Porsche Cayenne in motion.