Nieuwe Panamera 4 E-Hybrid verschijnt aan de start

Bij Porsche gaan duurzaamheid en prestaties hand in hand

Vrijdag 9 september 2016 —  

Op het komende autosalon van Parijs stelt Porsche de Panamera 4 E-Hybrid voor, de vierde telg in de Panamera-familie voor. De vierwielaangedreven plug-in hybride levert een systeemvermogen van 340 kW (462 pk) en kan tot 50 km puur elektrisch rijden. Zijn gemiddeld normverbruik (NEDC) bedraagt slechts 2,5 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 56 g/km. De Panamera 4 E-Hybrid is vanaf nu bestelbaar voor een prijs vanaf 110.957 euro in België.

50 km puur elektrisch rijbereik

Hybride staat bij Porsche van oudsher niet alleen voor duurzame mobiliteit, maar ook voor prestaties – de zeges van de 919 Hybrid in de 24 Uren van Le Mans in 2015 en 2016 zijn daarvan het beste bewijs. Ook de Panamera 4 E-Hybrid is van die filosofie doordrongen. De nieuwe plug-in hybride Porsche start steeds in elektrische modus en is tot 140 km/u en over een bereik van maximaal 50 km als zogenaamd Zero Emission Vehicle onderweg. Tegelijk is hij echter een rasechte sportwagen: de Panamera 4 E-Hybrid haalt een topsnelheid van 278 km/u en sprint in 4,6 s van nul naar 100 km/u, onder meer dankzij het meteen beschikbare systeemkoppel van 700 Nm dat naar de vier wielen gestuurd wordt.

Net als bij de 918 Spyder zijn ook bij de Panamera het vermogen van 100 kW en koppel van 400 Nm van de elektrische motor beschikbaar zodra de bestuurder het gaspedaal indrukt. De elektromotor en de nieuwe 2,9-liter V6-biturbomotor (243 kW/330 pk/450 Nm) werken perfect samen en garanderen zo verbluffende prestaties.

 

Nieuwe hybridemodule en bliksemsnelle PDK-8-versnellingsbak

De Panamera gebruikt de Porsche hybridemodule van de jongste generatie, bestaande uit de elektromotor en de scheidingskoppeling naar de V6-motor. In tegenstelling tot het bij elektrohydraulische systeem van de voorganger wordt de scheidingskoppeling nu elektromechanisch bediend door een zogenaamde Electric Clutch Actuator (ECA), met nog kortere reactietijden als voordeel. Net als bij de andere Panamera-modellen van de tweede generatie wordt de kracht via een bliksemsnel en efficiënt schakelende PDK-8-versnellingsbak naar de vier wielen gestuurd.

De elektromotor wordt via een vloeistofgekoelde lithium-ionaccu van stroom voorzien. Hoewel de energiecapaciteit van 9,4 naar 14,1 kWh verhoogd werd, bleef het gewicht van de onder de kofferbodem geïntegreerde accu identiek. Via een 230V-stopcontact met 10 Ampère (A) is de hoogvoltaccu in 5,8 uur volledig opgeladen. Met de optionele geïntegreerde lader van 7,2 kW – in plaats van de standaard 3,6 kW-lader – is de accu via een 230V-stopcontact met 32 A al na 3,6 uur 'volgetankt'. Via het Porsche Communication Management (PCM) of de Porsche-app Car Connect voor smartphone en Apple Watch kan het laden ook uitgesteld gestart worden. Daarenboven is de Panamera 4 E-Hybrid standaard met standverwarming uitgerust, om het interieur tijdens het opladen te koelen of te verwarmen.

 

Ultieme efficiëntie in 'Hybrid Auto'-modus

In de Panamera 4 E-Hybrid zijn het Sport Chrono-pakket en dus ook de in het stuur geïntegreerde Mode-schakelaar standaard. Via de Mode-schakelaar en het PCM kunnen de verschillende rijmodi geactiveerd worden, waaronder de uit de andere Panamera-modellen met Sport Chrono-pakket bekende modi 'Sport' en 'Sport Plus'. Specifiek voor de hybride zijn de modi 'E-Power', Hybrid Auto', 'E-Hold' en 'E-Charge'.

De Panamera 4 E-Hybrid start steeds in de puur elektrische 'E-Power'-modus. Compleet nieuw is de modus 'Hybrid Auto', waarin de Panamera automatisch de beide krachtbronnen combineert of afwisselt voor een maximale efficiëntie. In 'E-Hold'-modus wordt de laadstatus van de accu automatisch op peil gehouden, bijvoorbeeld om nadien in een stadsomgeving puur elektrisch te kunnen rijden. In 'E-Charge'-modus wordt de accu door de V6-motor opgeladen, die daartoe meer vermogen levert.

Voor maximale prestaties zijn er de modi 'Sport' en 'Sport Plus', waarin de V6-biturbo steeds ingeschakeld blijft. In 'Sport'-modus wordt de acculading steeds op een minimumpeil gehouden om voldoende reserves ter beschikking te stellen voor een elektrische 'boost'. In 'Sport Plus' ligt de focus op maximale prestaties; het is ook in deze modus dat de Panamera 4 E-Hybrid zijn topsnelheid van 278 km/u bereikt. Bovendien wordt in deze modus de accu ook het snelst opgeladen, met behulp van de V6.

 

De Panamera 4 E-Hybrid is vanaf nu bestelbaar bij de officiële Porsche Centres. Het nieuwe model kost 110.957 euro inclusief btw.

 

The new Panamera 4 E-Hybrid. Courage changes everything.