Nog meer vermogen, een nog verfijnder design en een nog volledigere uitrusting voor de vaandeldrager

Vrijdag 4 december 2015 —  

- 20 pk meer vermogen, 0,6 l/100 km minder verbruik

- Esthetische aanpassingen

- Een rijkere uitrusting, het Sport Chrono-pack standaard

De nieuwe 911 Turbo en Turbo S worden aan het grote publiek voorgesteld op het salon van Detroit, in januari 2016. Deze topmodellen van het 911-gamma ontwikkelen nu nog meer vermogen en pakken uit met een nog verfijndere look en een nog volledigere uitrusting. De vermogenswinst bedraagt 20 pk, wat resulteert in 540 pk voor de 911 Turbo en 580 pk voor de Turbo S, en is het resultaat van een ingrijpende herziening van de 3.8-flat six. De inlaat werd aangepast, evenals de cilinderkoppen en injectoren, terwijl de injectiedruk werd verhoogd. Verder werd de motor ook voorzien van nieuwe turbocompressoren met een groter formaat, maar nog steeds met een variabele geometrie. Dat is wereldwijd uniek, gezien de moeilijkheid om de uitlaatgassen af te koelen, die temperaturen van meer dan 1.000°C halen in het geval van een benzinemotor. Bovendien beschikken de nieuwe 911 Turbo en Turbo S voortaan over een functie die de motorrespons bij een sportieve rijstijl verbetert.

 

Sneller en zuiniger

Niet alleen de vermogenswinst, maar ook de souplesse van de 3,8 liter grote flat six komt de prestaties ten goede. Concreet hebben de Turbo en Turbo S nog maar respectievelijk 3 en 2,9 seconden nodig voor een spurt van 0 tot 100 km/u, terwijl de topsnelheid nu 320 en 330 km/u bedraagt. De nieuwe 911 Turbo (S) is niet alleen krachtiger, maar ook nog zuiniger. Zo verbruikt de 911 Turbo Coupé slechts 9,1 l/100 km op de gemengde cyclus en de (verstevigde) cabrio’s 9,3 l/100 km, wat neerkomt op een besparing van 0,6 l/100 km ten opzichte van hun voorgangers, voornamelijk dankzij een geoptimaliseerd beheer van de schakelovergangen.

 

Exclusief en verfijnd

Uiterlijk nemen de nieuwe 911 Turbo’s de esthetische aanpassingen van de tweede generatie van de 911 ‘991’ over, maar ze blijven zich wel onderscheiden door een aantal specifieke kenmerken, zoals de nieuwe, bredere velgen. De nog steeds suggestieve uitlaten werden hertekend, evenals het rooster op de motorkap achteraan, dat voortaan overlangse lamellen heeft. Binnenin leidt de nieuwe communicatie-interface PCM de 911 Turbo’s binnen in het volledig digitale tijdperk, onder meer dankzij de (standaard) module Connect Plus, die in real time informatie aanbiedt, toegang verschaft tot een groot aantal apps en een Wi-Fi-hotspot genereert.

 

Sport Chrono-pack standaard

Het standaard Sport Chrono-pack voorziet in een nieuwe functie, die rechtstreeks geïnspireerd is op de autosport. Met een simpele druk op de centrale Sport Response-knop kan de bestuurder het geheel motor-versnellingsbak tijdelijk een groter reactievermogen verschaffen. Zo ontwikkelen de 911 Turbo’s gedurende maximaal 20 seconden hun maximumpotentieel, om bijvoorbeeld veiliger te kunnen inhalen of te beantwoorden aan een vraag naar meer vermogen. Het nieuwe standaard stuurwiel van de 911 Turbo’s is grotendeels geïnspireerd op dat van de buitengewone 918 Spyder en is dus uitgerust met de fameuze rijstandschakelaar. Hiermee kan de bestuurder 4 rijmodi selecteren: Normal, Sport, Sport Plus of Individual.

 

 

Wat het onderstel betreft, werd het Porsche Active Suspension Management (PASM) herzien om bij dagdagelijks gebruik het comfort te verhogen zonder evenwel te raken aan de optimale wegligging bij een sportieve rijstijl, al dan niet op een circuit. Daarvoor beschikt de Turbo S trouwens sowieso over actieve stabilisatorstangen (PDCC) en koolstofceramische remmen (PCCB). In ditzelfde verband beschikt het Porsche Stability Management (PSM) van de nieuwe 911 Turbo over een nieuwe PSM Sport-stand, die meer driftspeling laat dan de vorige Sport Plus-stand, bijvoorbeeld voor gebruik op een circuit. In deze rijmodus licht het PSM-verklikkerlampje op en verschijnt op het instrumentenpaneel een boodschap die aangeeft dat de bijdrage van het PSM aan de stabiliteit beperkt is. Op de achtergrond blijft het PSM echter wel actief, zelfs in de PSM Sport-stand. Met een langere druk op de PSM-knop kan de bestuurder zoals altijd het PSM volledig uitschakelen.

 

De 911 Turbo S zal als Europese première worden gepresenteerd op de 94e European Motor Show Brussels.

Alle prijsinformatie betreffende de nieuwe 911 Turbo zal in alle officiële Porsche Centres verkrijgbaar zijn vanaf 01/12/2015. De nieuwe 911 Turbo wordt gecommercialiseerd aan de volgende prijzen, inclusief btw:

                      

  • 911 Turbo Coupé:         € 179.201,00
  • 911 Turbo Cabriolet:     € 192.511,00
  • 911 Turbo S Coupé:      € 207.878,00
  • 911 Turbo S Cabriolet:  € 221.188,00

The new 911 Turbo. Power. Presence.