Panamera Turbo S E-Hybrid en Panamera GTS: de dynamische top

Sportief en luxueus: de nieuwe Panamera-topmodellen

  • Panamera Turbo S E-Hybrid: speerpunt met 1.000 Nm koppel
  • Snelste luxueuze berline op de Nürburgring Nordschleife
  • Plug-inhybride met 575 kW (782 pk) en uitgebreide uitrusting
  • Panamera GTS met puristische V8-biturbo-benzinemotor en 368 kW (500 pk)

Porsche lanceert de dynamische topmodellen van de Panamera met de Turbo S E-Hybrid en de GTS. De bijzonder prestatiegerichte afstelling van de Panamera GTS verlegt grenzen als het gaat om purisme en levendigheid. De Panamera Turbo S E-Hybrid maakt op zijn beurt indruk door comfortabele rijeigenschappen te verzoenen met topprestaties op circuitniveau.

Stuttgart. De Porsche Panamera heeft het segment van de luxeberlines opnieuw gedefinieerd. Hij weet op unieke wijze soepel rijcomfort te combineren met de eigenschappen van een Porsche-sportwagen. Nu zijn twee bijzonder krachtige en sportieve varianten aan het modellengamma toegevoegd. Beide auto’s hebben verschillende accenten: de Panamera GTS is een dynamische sportberline die de emotionele rijervaring op de voorgrond plaatst, terwijl de Panamera Turbo S E-Hybrid helemaal bovenaan de modellenreeks prijkt als de krachtigste, snelste en meest luxueuze variant. Dat topmodel is de nieuwe recordhouder in de officiële ranglijst van snelste auto’s met een verbrandingsmotor en hybride luxeberlines op de Nürburgring Nordschleife.

Beide modellen worden aangedreven door de doorontwikkelde 4.0-V8-biturbomotor die ook al wordt gebruikt voor de Panamera Turbo E-Hybrid. Die krachtige motor is voorbereid op de strenge eisen van de Euro 7-emissienorm. Door over te schakelen van een twin-scroll- naar een single-scroll-turbocompressor wordt de opwarmfase van de katalysatoren ingekort. Uitlaatgastemperaturen tot 1.000°C en de bijbehorende schone verbranding, evenals de verhoging van de gemiddelde piekdruk tot 140 bar in de verbrandingskamers, verhogen de efficiëntie van de aandrijving, vooral in het hoogdynamische bereik. Porsches 8-versnellingsbak met dubbele koppeling (PDK) werd grondig herzien. Met zijn geoptimaliseerde krachtoverbrengingsoppervlakken en een hogere thermische belastbaarheid is hij in staat om het enorme aandrijfkoppel van de Panamera Turbo S E-Hybrid te implementeren.

De krachtigste Panamera: Panamera Turbo S E-Hybrid

De typenaam Turbo staat bij Porsche traditioneel voor het toppunt van performance onder de modelvarianten die voornamelijk bedoeld zijn voor de openbare weg. Tegelijkertijd staat het Turbo-logo voor technologisch leiderschap in het betreffende segment. De combinatie van hoogefficiënte verbrandingsmotoren en een elektrische aandrijflijn maakt een bijzonder krachtige aandrijving en uitzonderlijke prestaties mogelijk.

De nieuwe Panamera Turbo S E-Hybrid is de krachtigste Panamera die tot nu toe in serie is geproduceerd. Zijn V8-biturbomotor heeft een vermogen van 441 kW (600 pk), terwijl het vermogen van de volledig in de behuizing en in het koelcircuit van de PDK geïntegreerde elektromotor 140 kW (190 pk) bedraagt. Vergeleken met zijn voorganger is zijn systeemvermogen met 75 kW (102 pk) opgevoerd tot 575 kW (782 pk) en is het systeemkoppel met 150 Nm gestegen tot 1.000 Nm. De Panamera Turbo S E-Hybrid accelereert in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 325 km/u. Dat komt neer op een verbetering van 0,5 seconden en 25 km/u.

Tegelijkertijd vertoont de nieuwe Panamera Turbo S E-Hybrid een goede rijefficiëntie. Vergeleken met de vorige generatie biedt zijn hybride aandrijflijn een groter elektrisch rijbereik, een hogere oplaadsnelheid en een levendiger reactievermogen. Met een capaciteit van 25,9 kWh (bruto) kan de hoogspanningsbatterij 45 procent meer energie opslaan dan haar voorganger. Dat verleent de krachtigste Panamera een elektrisch rijbereik tot 88 km (WLTP EAER City). Met een toename van het recuperatievermogen tot 88 kW rijdt de Panamera Turbo S E-Hybrid efficiënter dan ooit in volledig elektrische modus. Bij een geschikte stroombron laadt de geïntegreerde AC-lader van 11 kW de batterij in 2 uur en 39 minuten op van 0 tot 100 procent.

Onderscheidend design van de Turbo-modellen

Porsche onderstreept de rol van de Turbo-modellen als performancetoppers in hun modellijn met een onderscheidende achterbumper en voorpartij in koetswerkkleur. Achteraan maken de verchroomde uitlaatpijpen in Dark Bronze die look compleet. De standaarduitrusting van de Turbo S E-Hybrid omvat ook Porsches keramische composietremmen (PCCB) met gele remklauwen. Acid Green is eveneens verkrijgbaar als typische E-Hybrid-kleur.

Turbonite, de elegante metallic grijstint, is exclusief voorbehouden aan de Turbo-modellen. De Panamera Turbo S E-Hybrid heeft deze kleur op zijn airblades aan de voorkant van de auto, op de strip van zijn achterbumper en op de gesmede, 21 duim grote Panamera Turbo S-velgen met centrale moer. Turbonite wordt ook gebruikt in het interieur, bijvoorbeeld op de sierstrips en gordelriemen, de bedieningselementen in de middenconsole en het stuurwiel. Daarnaast zijn er ook Turbonite-contraststiksels op de stoelen, de deurpaneelbekleding, het dashboard en de vloermatten. De dakhemel is volledig bekleed met het suèdeachtige Race-Tex.

Nieuw record voor de Panamera Turbo S E-Hybrid

Nog voor zijn lancering zette de nieuwe Panamera Turbo S E-Hybrid al een besttijd neer. Porsche-testrijder Lars Kern (36) draaide een rondje op de Nürburgring Nordschleife (20,832 kilometer) in slechts 7:24,172 minuten. Met deze officieel bekrachtigde tijd vestigde hij het record voor de snelste topklasseberline met een verbrandings- en hybridemotor in het officiële klassement van Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG. De nieuwe Panamera verbeterde het bestaande record in die autoklasse met 3,62 seconden. De recordronde werd op 12 juli 2024 gereden door Lars Kern. Om de bestuurder te beschermen was de recordbrekende Panamera uitgerust met een racekuipstoel en een veiligheidskooi, maar verder kwam hij helemaal overeen met de serieversie.

Lars Kern had in 2016 en 2020 ook al Nordschleife-klasserecords gevestigd met de Panamera, meest recentelijk nog met de Panamera Turbo S. Deze nieuwe snellere tijd van de Panamera Turbo S E-Hybrid is het bewijs van de consistente doorontwikkeling van de vierdeurs sportwagen. Met de nieuwe tijd van 7:24,172 minuten verbeterde Lars Kern zijn record uit 2020 met 5,64 seconden.

Circuitbanden en Carbon Aerokit voor de Panamera Turbo-modellen

Met dit nieuwe klasserecord heeft de nieuwe Panamera aangetoond waartoe hij in staat is. De performance van de auto is voor een groot deel te danken aan de nieuwe Carbon Aerokit en de speciaal ontwikkelde UHP-banden van Michelin. De Aerokit is beschikbaar voor de sportberlinemodellen van de Panamera Turbo en de Turbo S E-Hybrid. Het omvat airblades, zijskirts en een achterdiffusor van carbon en optimaliseert de aerodynamische balans voor het rijden op circuit. De voorspoilerlip elimineert de lift op de vooras volledig. In combinatie met de Gurney-flap (of lip) op de adaptieve 4-voudige achterspoiler genereert hij downforce.

Bij een snelheid van 200 km/u verbetert hij de downforce met 60 kilogram en hij maakt nog hogere snelheden mogelijk in uitdagende bochtenreeksen. Michelin Pilot Sport Cup 2-banden met de N0-markering verlenen de auto nog meer tractie. De Michelin Pilot Sport Cup 2-banden in de maten 275/35 ZR 21 vooraan en 325/30 ZR 21 achteraan zijn speciaal ontwikkeld voor de Panamera en voor dynamische rijsituaties.

Uitgebreide uitrusting van de Panamera Turbo S E-Hybrid

Porsche heeft het topmodel van de Panamera-reeks standaard uitgerust met de Porsche Active Ride-ophanging. Dat innovatieve onderstel is gekoppeld aan een 400V-hoogspanningssysteem en is daarom technisch alleen uitvoerbaar in de Panamera-modellen met een E-Hybrid-aandrijflijn. Elke schokdemper heeft een elektrisch bediende hydraulische pomp die actief krachten genereert bij het uit- of inveren. Op die manier compenseert de ophanging de koetswerkbewegingen bijna volledig en houdt ze de auto horizontaal tijdens dynamische rijmanoeuvres. De technologie maakt innovatieve functies mogelijk, zoals de overcompensatie van stamp- en rolbewegingen. Ze stemt ook de verdeling van de wielbelasting af op het gripniveau, waardoor de tractie wordt geoptimaliseerd. Het uitgebreide uitrustingsgamma van de Panamera Turbo S E-Hybrid omvat ook alle regelsystemen voor de rijdynamiek, achterasbesturing, Porsches keramische composietremmen (PCCB) met schijven van 440 mm vooraan en 380 mm achteraan, evenals een Bose®-audiosysteem.

De meest levendige Panamera: Panamera GTS

GTS staat voor Gran Turismo Sport. Porsche-auto’s met die typeaanduiding bieden een extra portie sportiviteit en maximaal rijplezier, in combinatie met een hoge mate van dagelijkse bruikbaarheid. In lijn met die filosofie onderscheidt ook de Panamera GTS zich met een onderstel dat is afgesteld met het oog op hoge prestaties, een exclusief SportDesign-pack en een sportief, hoogwaardig interieur. Het is een bijzonder directe en levendige variant van de sportieve topklasseberline. De krachtige, grondig opgewaardeerde V8-biturbomotor speelt een belangrijke rol in de bijzonder intensieve rijervaring in de Panamera GTS. Hij biedt een lineaire vermogensafgifte die zelfs bij toerentallen boven 6.000 t/min duidelijk merkbaar is.

De motor levert 368 kW (500 pk), wat 20 pk meer is dan de krachtbron van zijn voorganger. Dat resulteert in betere rijprestaties en meer rijdynamiek, evenals nog meer efficiëntie. De vierdeurs sportwagen accelereert in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 302 km/u. Het standaard sportuitlaatsysteem in de Panamera GTS is speciaal ontwikkeld om een krachtige, emotionele sound te genereren.

Porsche heeft de standaard luchtvering met tweekamer- en tweekleppentechnologie inclusief PASM in de Panamera GTS bijzonder sportief afgesteld. De 10 millimeter lagere koetswerkhoogte en versterkte stabilisatorstangen zorgen voor een merkbaar directere rijervaring en een lagere basisveerconstante. Het elektronisch gestuurde PTV Plus-sperdifferentieel staat garant voor een optimale verdeling van het koppel over de wielen. Samen zorgen deze maatregelen voor een grotere koetswerkstabiliteit en minder stamp- en rolneiging over het hele snelheidsbereik. Deze extra dynamiek wordt gerealiseerd zonder noemenswaardige vermindering van het comfort.

Exclusief design en dito uitrusting in GTS-stijl

De GTS-modellen van Porsche onderscheiden zich in alle modellenreeksen door hun unieke sportdesign. Zwarte GTS-logo’s op de flanken en achterkant van de auto, een unieke voorpartij, donkergetinte HD-ledmatrixkoplampen en -achterlichten evenals rode remklauwen maken de Panamera GTS onmiddellijk herkenbaar. Het standaard Sport-pack omvat ook koetswerkonderdelen in Satin-Matt Black, zoals de zijskirts, de inzetstukken in de voorpartij, de raamlijsten opzij en de achterbumper. De uitlaatpijpen van het sportuitlaatsysteem zijn uitgevoerd in Dark Bronze om een prikkelend contrast te creëren. Een extra toets wordt toegevoegd door de 21 duim grote Turbo S-velgen met centrale moer in Anthracite Grey.

In het interieur is Porsche gul met het gebruik van het suèdeachtige Race-Tex. Het bedekt de dakhemel, armsteunen en deurpanelen, evenals de middenpanelen van de adaptieve, 18-voudig verstelbare sportstoelen. Porsche biedt ook twee GTS-specifieke interieurpacks aan, in Carmine Red of Slate Grey Neo. Ook de sierstiksels en gordels zijn uitgevoerd in de kleur van het geselecteerde pack. Verder is er nog een interieurpack in Carbon Matt bestelbaar. De standaarduitrusting van de Panamera GTS omvat ook een Bose®-audiosysteem en het Sport Chrono-pack met stopwatch en push-to-pass-functie.

Marktlancering en prijzen

De Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid en de Panamera GTS zijn nu te bestellen als sportieve berlines. Beide modellen kunnen rekenen op de vele nieuwe kenmerken van de derde generatie van de Panamera. Daartoe behoren het bedieningsconcept Porsche Driver Experience, de hoge resolutie en het bijzonder grote bereik van de HD-ledmatrixverlichting, aanzienlijk uitgebreidere connectiviteitsfuncties zoals de diepere integratie van Apple CarPlay®, videostreaming op het optionele Passenger Display en de mogelijkheid om de auto van buitenaf te parkeren met behulp van een smartphone-app. De Executive-variant van de Panamera Turbo S E-Hybrid met lange wielbasis wordt aangeboden op marktspecifieke basis; de automatische klimaatregeling met vier zones en de grote middenconsole zijn standaard. De Panamera GTS is uitsluitend beschikbaar als sportberline met korte wielbasis.

In België beginnen de prijzen voor de Panamera Turbo S E-Hybrid bij 237.980 euro en voor de Panamera Turbo S E-Hybrid Executive bij 249.720 euro, inclusief btw en landspecifieke uitrusting. De basisprijs voor de Panamera GTS bedraagt 171.880 euro. De eerste leveringen zullen in de loop van de herfst van 2024 beginnen.

 

 

Meer informatie, evenals film- en fotomateriaal, is beschikbaar in de Porsche Pressroom: porsche-press.be

Alle nieuwe voertuigen die door Porsche worden aangeboden, zijn gehomologeerd volgens WLTP. Officiële NEDC-waarden afgeleid van WLTP-waarden zijn sinds 1 januari 2023 niet meer beschikbaar voor nieuwe voertuigen en kunnen daarom niet worden verstrekt.

Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële, specifieke CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s is beschikbaar in de publicatie ‘Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch, die CO2-Emissionen und den Stromverbrauch neuer Personenkraftwagen’, die gratis verkrijgbaar is bij alle verkooppunten en bij DAT, Hellmuth-Hirth-Strasse 1, D-73760 Ostfildern.

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Porsche

Press room Porsche Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.porsche.be. 

Profiel :

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

© 2024 D'Ieteren Group SA/NV. Alle rechten voorbehouden.

Wettelijke Informatie :  https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf 

Neem contact op met

www.porsche.be