Porsche 718 Boxster : de nieuwe roadster met centraal ingeplante viercilindermotor

35 pk extra vermogen, 14% minder verbruik

Woensdag 27 januari 2016  

  • 300 pk voor de 718 Boxster en 350 pk voor de 718 Boxster S.
  • Viercilinderboxer met variabelegeometrieturbo voor de S-versie.
  • Porsche Active Suspension Management en Sport Chrono Package als optie.

20 jaar na de verschijning van de eerste Boxster herziet Porsche zijn roadsters met centrale motor: de modellen van de nieuwe generatie gaan voortaan als 718 Boxster en 718 Boxster S door het leven. Door te opteren voor viercilinderboxermotoren brengt het merk niet alleen hulde aan de beruchte Porsche 718, die talrijke circuitoverwinningen verzilverde in de jaren 1960, maar kunnen de tweezitsroadsters ook prat gaan op nog meer vermogen en efficiëntie.

 

In het geval van de Porsche 718 Boxster puurt de volledig nieuwe viercilinderboxer een vermogen van 220 kW (300 pk) uit een cilinderinhoud van 2 liter. De versie met 2,5 liter van de Porsche 718 Boxster S staat garant voor een vermogen van 257 kW (350 pk), met name dankzij een turbo met variabele geometrie. Vergeleken met hun voorgangers betekent dit een spectaculaire vermogenswinst van 26 kW (35 pk). De turbocompressor maakt het bovendien mogelijk om de koppelwaarden van beide modellen aanzienlijk te verhogen. Zo pakt de 718 Boxster uit met een trekkracht van 380 Nm, beschikbaar tussen 1.950 en 4.500 o/m. De 2.5 van de 718 Boxster S bereikt op zijn beurt 420 Nm tussen 1.900 en 4.500 o/m. Dat blijft uiteraard niet zonder gevolgen voor de prestaties. Met de PDK-transmissie en het Sport Chrono Package snelt de 718 Boxster in slechts 4,7 seconden naar 100 km/h. De ‘S’ doet het nog beter, met 4,2 seconden. Inzake topsnelheid zijn de nieuwe modellen in staat om respectievelijk 275 en 285 km/u te halen.

 

Deze nieuwe drukgevoede motoren blinken ook uit in efficiëntie, getuige het verbruik van de nieuwe 718 Boxster-modellen, dat tot wel 14% verminderde. De 718 Boxster neemt in combinatie met de optionele PDK-versnellingsbak volgens de NEDC-cyclus genoegen met gemiddeld 6,9 l/100 km – een winst van 1 l/100 km. De 2.5 van de 718 Boxster S met PDK beperkt zijn normverbruik tot 7,3 l/100 km, wat 0,9 l/100 km minder is dan zijn voorganger.

 

Een sportiever onderstel voor een levendiger weggedrag

Inzake dynamische kwaliteiten treedt de nieuwe roadster van Porsche in de voetsporen van de originele 718. Het onderstel werd immers afgesteld met het oog op een optimaal bochtengedrag. De elektromechanische besturing werd ook 10% directer, zodat de 718 Boxster nog wendbaarder en snediger rijdt, zowel op het circuit als in het dagelijkse leven. Het is ook mogelijk om de nieuwe roadsters uit te rusten met het Porsche Active Suspension Management (PASM), dat de koetswerkhoogte met 10 mm verlaagt. Voor het eerst vermeldt de optielijst ook een PASM-sportchassis met een 20 mm verlaagd koetswerk in het geval van de 718 Boxster S. Het eveneens herwerkte actieve onderstel biedt overigens een nog betere balans tussen comfort en dynamiek.

 

Net als bij de 911 kan de bestuurder in de nieuwe Porsche 718 Boxster met optioneel Sport Chrono Package naast de gekende standen Normaal, Sport en Sport Plus voortaan ook kiezen voor het ‘Individual’-programma. De versies met PDK-transmissie beschikken over een Sport Response Button, die zich centraal op de programmaselectieschakelaar bevindt en knipoogt naar de competitie. Met deze knop kan de bestuurder de respons van de motor en de PDK-transmissie naar wens instellen.

 

Een nieuw en expressief design

De meer uitgesproken mannelijke voorkant verleent de nieuwe 718 een unieke identiteit. De grotere luchtinlaten vooraan zetten de aanwezigheid van de nieuwe drukgevoede motoren duidelijk in de verf. De 718 Boxster beschikt daarenboven over nieuwe bixenonkoplampen met geïntegreerde leddagrijlichten. Als optie zijn ook vierpuntsleddagrijlichten beschikbaar. Het silhouet van de nieuwe 718 Boxster onderscheidt zich bovendien door zijn nieuwe vleugels, zijn nieuwe zijschorten en zijn geïntegreerde deurklinken. Standaard rust de 718 Boxster S op nieuwe negentienduimers, die als optie ingeruild kunnen worden voor exemplaren van twintig duim. Aan de achterkant oogt de 718 Boxster iets meer gedrongen dankzij een bies die de nieuwe achterlichtblokken met elkaar verbindt en getooid gaat met het Porsche-schild. Die achterlichtunits zijn van het driedimensionale ledtype en omvatten markante vierpuntsremlichten.

 

Het nieuwe Porsche Communication Management standaard

Aan boord van de 718 Boxster vindt de bestuurder de vertrouwde Porsche-omgeving terug, tot een hoger niveau getild met een nieuw dashboard. De interieuruitrusting werd verrijkt met het Porsche Communication Management (PCM), dat de telefoonvooruitrusting, de audio-interfaces en het Sound Package Plus met een vermogen van 110 watt omvat. Het PCM-systeem kan worden aangevuld met optionele modules om te beantwoorden aan ieders behoeften. Er wordt ook een navigatiemodule met stembesturing aangeboden. Die kan worden uitgebreid met de Connect Plus-module, zodat de inzittenden kunnen genieten van uitgebreide onlinediensten.

 

Alle informatie over de nieuwe Porsche 718 Boxster zal beschikbaar zijn in alle officiële Porsche Centres.

Modellen kW pk CC Trans Verbruik CO2 Prijs incl.BTW  
718 Boxster 220 300 1988 PDK 6,9 158 59.229,50
718 Boxster 220 300 1988 Man 7,4 168 56.144,00
718 Boxster S 257 350 2497 PDK 7,3 167 71.934,50
718 Boxster S 257 350 2497 Man 8,1 184 68.849,00

 

The new 718 Boxster. For the sport of it.