Porsche 911 Dakar doorstaat testprogramma op grind, zand en sneeuw met glans
Wereldpremière in Los Angeles
Op 16 november 2022 (17 november, 04:00 CET) onthult Porsche op de Los Angeles Auto Show een erg bijzondere variant van de iconische 911: de nieuwe 911 Dakar. Het wordt de eerste tweedeurs sportwagen met uitstekende terreincapaciteiten. De naam van het model is een knipoog naar de eerste totaalzege van Porsche in de rally Parijs-Dakar. Die overwinning dateert van 1984 en werd behaald met een aangepaste Porsche 911, die voor het eerst was uitgerust met vierwielaandrijving.
Meer dan 10.000 kilometer aan terreintests
Bij het testen van de auto beperkten de ontwikkelingsingenieurs rond General Project Manager Achim Lamparter zich niet tot een intensief gebruik van het testterrein in Weissach. Het team voelde de 911 Dakar immers overal ter wereld aan de tand, in de meest extreme omstandigheden. Zo legde hij meer dan een half miljoen kilometer af, waarvan meer dan 10.000 kilometer offroad. Het testcircuit van Château de Lastours in Zuid-Frankrijk bijvoorbeeld werd gebruikt om het rijgedrag van de auto op typische rallycircuits te testen en de ophanging te verfijnen. Kilometer na kilometer dreef de losse ondergrond de Porsche 911 Dakar tot het uiterste. “Alle Dakar-teams komen voor de rally naar hier om hun auto's testen op Europees terrein”, zegt Porsche-fabrieksrijder Romain Dumas. Aanvankelijk was de Fransman verbaasd over de opdracht om de nieuwe 911 uitgerekend op Château de Lastours te testen. Zijn verbazing maakte echter al snel plaats voor bewondering voor de pittige terreinprestaties van de Dakar-variant. Zelfs sprongen waren geen probleem voor het chassis dankzij het robuuste ontwerp en de grotere bodemvrijheid. Ook lange drifts gingen de 911 Dakar vlot af. “Ik wist wat een 911 op de weg kon”, zegt Dumas, “maar ik stond werkelijk versteld van zijn prestaties hier op losse ondergrond.”
Walter Röhrl onder de indruk van rijgedrag op sneeuw en ijs
Walter Röhrl, tweevoudig wereldkampioen rally, kon het natuurlijk niet laten om de 911 Dakar op de proef te stellen op het uitgebreide testterrein in Arjeplog (Zweden). Het dikke ijs van de bevroren meren biedt Porsche-testrijders de ideale basis voor een ongeveer 90 procent gesloten verdicht sneeuwoppervlak – een realistischer scenario dan puur ijs. Door de lage wrijvingscoëfficiënt op de sneeuw draaide alles om tractie en stuurprecisie. Zelfs op het terrein moet een Porsche 911 nauwkeurige feedback geven. Porsche-merkambassadeur Röhrl was enthousiast: “Deze auto is ongelooflijk leuk om mee te rijden”, vertelt hij. “Alles werkt zo precies en rustig. Geen enkele Porsche-klant zal geloven wat je allemaal met deze auto kunt doen voordat ze er zelf in hebben gereden.”
Intensief testprogramma in rots- en zandwoestijnen
De nieuwe 911 Dakar moest zich ook bewijzen op snelle zandpaden en hoge duinen. In Dubai en Marokko reden testrijders de terreinsportwagen keer op keer genadeloos de steile, 50 meter hoge duinen op bij temperaturen tot 45 graden Celsius. “De 911 Dakar leverde zelfs in de woestijn adembenemende prestaties”, aldus Frank Moser, vicepresident van modelreeksen 911 en 718. “Zeker hier kan de 911 Dakar zijn conceptvoordelen optimaal benutten: de combinatie van een laag gewicht, een grotere bodemvrijheid, een krachtige motor achterin en een korte wielbasis staat garant voor een opwindende rijervaring. Dat heb ik zelf kunnen ervaren tijdens testritten in de Sahara.”
Bergmeister en Kern verrast door rijdynamiek op alle ondergronden
Porsche-merkambassadeur Jörg Bergmeister kon de 911 Dakar ook testen tijdens de ontwikkeling van de auto en was verrast door de rijdynamiek van de ongewoon hoge sportwagen, en dat zowel op losse ondergrond als op asfalt: “Ik had niet gedacht dat een wagen met een dergelijke bodemvrijheid en terreinbanden nog steeds als een Porsche 911 zou aanvoelen op asfalt”, zegt hij. Ook ontwikkelingsrijder Lars Kern was verrast tijdens de laatste afstellingsritten: “In het begin durfde ik de auto niet tot het uiterste te drijven. Maar ik ben erg tevreden over zijn rijgedrag op losse ondergrond. Zelfs het ABS werd geoptimaliseerd om te remmen op grind. Het is verbazingwekkend hoeveel tractie de terreinbanden leveren. Deze auto is een plezier om mee te rijden.”