Porsche 911 Speedster 2019 viert Noord-Amerikaanse première in New York

De 911 Speedster, wereldwijd beperkt tot 1.948 exemplaren, is een eerbetoon aan 70 jaar Porsche sportwagens

Vorig jaar vierde Porsche zijn 70ste verjaardag als sportwagenbouwer door twee 911 Speedster Concept-modellen te tonen aan het grote publiek. Vandaag beleeft de productieversie zijn Noord-Amerikaans debuut in New York. De 911 Speedster 2019 wordt aangedreven door een atmosferische 4.0-zescilinderboxermotor met een maximaal toerental van 9.000 t/min, dezelfde krachtbron als in de huidige 911 GT3 en 911 GT3 RS. De motor ontwikkelt 510 pk en 470 Nm en krijgt een hoogst tot de verbeelding sprekende, op de racerij geïnspireerde sound mee. Deze krachtbron met race-DNA werd exclusief voor de 911 Speedster opgewaardeerd met individuele gasklepbehuizingen voor een nog scherpere gasrepons: net zoals in de 911 GT3 R-racebolide. Om een uitzonderlijk opwindende rijervaring te kunnen bieden die voldoet aan de hooggespannen verwachtingen van puristen zal de 911 Speedster enkel worden aangeboden met een manuele GT Sport-zesversnellingsbak. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 4,0 seconden en op circuit haalt hij een topsnelheid van 310 km/u.

 

De 911 Speedster 2019 is het eerste model in zijn genre ontwikkeld door de Porsche Motorsport-afdeling, maar toch valt het meteen op dat het om een Speedster gaat. De laag uitgesneden voorruit en zijruiten en de manuele lichtgewichtkap in stof zijn typisch voor een Speedster-model en maken dat de auto meteen in het oog springt. De ‘dubbele’ aerodynamische afdekking in koolstofvezel achter de voorstoelen is een opvallend designfeature dat verwijst naar de voorgeschiedenis van het model.

 

Het interieur van de 911 Speedster wordt gekenmerkt door een onversneden aandacht voor de pure rijervaring. Lichtgewicht deurpanelen met opbergnetten en deurriemen beklemtonen hoeveel aandacht er ging naar het beperken van het gewicht. Het standaard zwart lederen interieur kan worden opgewaardeerd met rode stiknaden voor het dashboard en het Speedster-logo op de hoofdsteunen. Deze optie wordt aangevuld met rode deurriemen en een rood centraal markeerpunt op het GT Sport-stuurwiel. De binnenafwerking, van versnellingspook tot en met de deurdrempels met Speedster-opschrift, is helemaal in koofstofvezel.

 

Om zijn puristische focus kracht bij te zetten onderging de nieuwe 911 Speedster een hele resem maatregelen voor een lichtgewichtconstructie die het gewicht helpen drukken. De kofferklep vooraan, de voorvleugels en de motorkap achteraan zijn allemaal vervaardigd uit koolstofvezelcomposiet, de voor- en achterpartijen werden opgetrokken in lichtgewicht polyurethaan. De standaard Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB) wegen zowat 50 procent minder dan het remsysteem met grijs gietijzeren remmen. De stoffen kap stelt het zonder automatische bediening, enkel het vergrendelingsysteem is elektrisch. Om gewicht te besparen is standaard ook geen airconditioning gemonteerd, al kan die gratis worden toegevoegd indien de klant dat wenst. Tot slot zet de manuele zesversnellingsbak zowat 4 kg minder op de weegschaal dan de manuele zevenversnellingsbak in andere 911 Carrera-modellen. Ten opzichte van een PDK-bak met dubbele koppeling bedraagt de winst zelfs bijna 18 kg. Door deze nadrukkelijke focus op een lichtgewichtconstructie weegt de 911 Speedster 2019 slechts 1.465 kg.

 

De 911 Speedster 2019 staat op een onderstel dat is afgeleid van de 911 GT3 met een specifieke afstelling voor de meesturende achterwielen en met dynamische motorsteunen die garant moeten staan voor maximale precisie, stabiliteit en rijplezier. De 20-duimsvelgen met centrale wielmoer zijn gelakt in Satin Black en geschoeid met Ultra High Performance-banden (UHP) voor een hoge mate van grip. De standaard Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB) zorgen voor erg krachtige en fadingbestendige remprestaties.

 

De geschiedenis van de Porsche Speedster begon in de Verenigde Staten

Speedster-versies van sportwagens, die het rijplezier van een auto zonder dak combineren met een ongelooflijk uitgesproken rijdynamiek, maken sinds 1952 deel uit van de merkgeschiedenis van Porsche. De voorvader van de Porsche Speedster-modellen, de 356 1500 America Roadster, had een aluminium koetswerk dat volledig met de hand werd vervaardigd. Het woog zowat 60 kilogram minder dan het koetswerk van de 356 Coupé en hielp de auto aan een topsnelheid op circuit van 175 km/u, een in die tijd indrukwekkende waarde voor een auto aangedreven door een 70 pk sterke viercilinderboxermotor. Met zijn verwijderbare zijruitjes, wegklapbaar dak en lichtgewicht kuipstoelen vertoonde deze auto, waarvan slechts 16 exemplaren uitsluitend voor de VS werden gebouwd, al heel wat van de sleutelelementen van het Speedster-design.

 

Tegen 2010 kregen acht verschillende generaties en speciale uitvoeringen het Speedster-logo. De 356 A 1500 GS Carrera GT Speedster uit 1957 is zonder meer een highlight, de eerste 911 Speedster volgde in 1988. Van het laatste model dat de beroemde benaming meekreeg, de 911 Speedster van de 997-generatie uit 2010, werden er wereldwijd slechts 356 exemplaren gemaakt. De nieuwste Speedster-generatie zal binnenkort beschikbaar zijn voor verkoop.

 

Porsche Design ontwierp overigens een 911 Speedster chronograaf horloge, exclusief voorbehouden voor Speedster-eigenaars. Het hoogwaardige Flyback-horloge met Werk 01.200-binnenwerk is door Porsche Design zelf ontwikkeld en krijgt specifieke designelementen mee zoals een koolstofvezel wijzerplaat en een rotor die qua design en kleur is gebaseerd op de centrale wielmoer van de Speedster. Authentiek Porsche-materiaal uit het interieur (leder en draad) worden hier gebruikt voor de geperforeerde zwarte armband met rode stiksels.

 

Contacteer ons
Over Porsche

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 

Porsche
Grand'route | Grote baan 395
1620 Drogenbos