Porsche 911 Speedster 2019 viert Noord-Amerikaanse première in New York
De 911 Speedster, wereldwijd beperkt tot 1.948 exemplaren, is een eerbetoon aan 70 jaar Porsche sportwagens
De 911 Speedster 2019 is het eerste model in zijn genre ontwikkeld door de Porsche Motorsport-afdeling, maar toch valt het meteen op dat het om een Speedster gaat. De laag uitgesneden voorruit en zijruiten en de manuele lichtgewichtkap in stof zijn typisch voor een Speedster-model en maken dat de auto meteen in het oog springt. De ‘dubbele’ aerodynamische afdekking in koolstofvezel achter de voorstoelen is een opvallend designfeature dat verwijst naar de voorgeschiedenis van het model.
Het interieur van de 911 Speedster wordt gekenmerkt door een onversneden aandacht voor de pure rijervaring. Lichtgewicht deurpanelen met opbergnetten en deurriemen beklemtonen hoeveel aandacht er ging naar het beperken van het gewicht. Het standaard zwart lederen interieur kan worden opgewaardeerd met rode stiknaden voor het dashboard en het Speedster-logo op de hoofdsteunen. Deze optie wordt aangevuld met rode deurriemen en een rood centraal markeerpunt op het GT Sport-stuurwiel. De binnenafwerking, van versnellingspook tot en met de deurdrempels met Speedster-opschrift, is helemaal in koofstofvezel.
Om zijn puristische focus kracht bij te zetten onderging de nieuwe 911 Speedster een hele resem maatregelen voor een lichtgewichtconstructie die het gewicht helpen drukken. De kofferklep vooraan, de voorvleugels en de motorkap achteraan zijn allemaal vervaardigd uit koolstofvezelcomposiet, de voor- en achterpartijen werden opgetrokken in lichtgewicht polyurethaan. De standaard Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB) wegen zowat 50 procent minder dan het remsysteem met grijs gietijzeren remmen. De stoffen kap stelt het zonder automatische bediening, enkel het vergrendelingsysteem is elektrisch. Om gewicht te besparen is standaard ook geen airconditioning gemonteerd, al kan die gratis worden toegevoegd indien de klant dat wenst. Tot slot zet de manuele zesversnellingsbak zowat 4 kg minder op de weegschaal dan de manuele zevenversnellingsbak in andere 911 Carrera-modellen. Ten opzichte van een PDK-bak met dubbele koppeling bedraagt de winst zelfs bijna 18 kg. Door deze nadrukkelijke focus op een lichtgewichtconstructie weegt de 911 Speedster 2019 slechts 1.465 kg.
De 911 Speedster 2019 staat op een onderstel dat is afgeleid van de 911 GT3 met een specifieke afstelling voor de meesturende achterwielen en met dynamische motorsteunen die garant moeten staan voor maximale precisie, stabiliteit en rijplezier. De 20-duimsvelgen met centrale wielmoer zijn gelakt in Satin Black en geschoeid met Ultra High Performance-banden (UHP) voor een hoge mate van grip. De standaard Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB) zorgen voor erg krachtige en fadingbestendige remprestaties.
De geschiedenis van de Porsche Speedster begon in de Verenigde Staten
Speedster-versies van sportwagens, die het rijplezier van een auto zonder dak combineren met een ongelooflijk uitgesproken rijdynamiek, maken sinds 1952 deel uit van de merkgeschiedenis van Porsche. De voorvader van de Porsche Speedster-modellen, de 356 1500 America Roadster, had een aluminium koetswerk dat volledig met de hand werd vervaardigd. Het woog zowat 60 kilogram minder dan het koetswerk van de 356 Coupé en hielp de auto aan een topsnelheid op circuit van 175 km/u, een in die tijd indrukwekkende waarde voor een auto aangedreven door een 70 pk sterke viercilinderboxermotor. Met zijn verwijderbare zijruitjes, wegklapbaar dak en lichtgewicht kuipstoelen vertoonde deze auto, waarvan slechts 16 exemplaren uitsluitend voor de VS werden gebouwd, al heel wat van de sleutelelementen van het Speedster-design.
Tegen 2010 kregen acht verschillende generaties en speciale uitvoeringen het Speedster-logo. De 356 A 1500 GS Carrera GT Speedster uit 1957 is zonder meer een highlight, de eerste 911 Speedster volgde in 1988. Van het laatste model dat de beroemde benaming meekreeg, de 911 Speedster van de 997-generatie uit 2010, werden er wereldwijd slechts 356 exemplaren gemaakt. De nieuwste Speedster-generatie zal binnenkort beschikbaar zijn voor verkoop.
Porsche Design ontwierp overigens een 911 Speedster chronograaf horloge, exclusief voorbehouden voor Speedster-eigenaars. Het hoogwaardige Flyback-horloge met Werk 01.200-binnenwerk is door Porsche Design zelf ontwikkeld en krijgt specifieke designelementen mee zoals een koolstofvezel wijzerplaat en een rotor die qua design en kleur is gebaseerd op de centrale wielmoer van de Speedster. Authentiek Porsche-materiaal uit het interieur (leder en draad) worden hier gebruikt voor de geperforeerde zwarte armband met rode stiksels.