Porsche Cayenne

Porsche Cayenne

Nieuwe Porsche Cayenne: dynamischer en efficiënter

Donderdag 24 juli 2014  

 

  • De Cayenne S E-Hybrid is de eerste premium-SUV die verkrijgbaar is als oplaadbare hybride.
  • Krachtigere maar tegelijkertijd zuinigere motorversies.
  • De premium-SUV van Porsche meet zich een nog verleidelijker design en een opgewaardeerde uitrusting aan. 

 

De eerste en tweede generatie van de Porsche Cayenne, die respectievelijk werden gelanceerd in 2002 en 2010, wisten zich meteen te manifesteren als de meest sportieve SUV’s op de markt, die het typische dynamisme van het merk wisten te verzoenen met de functionaliteit van een gezinswagen. Sinds 2002 hebben al meer dan een half miljoen exemplaren de productielijnen verlaten. Vandaag trakteert de Cayenne zich op een verjongingskuur om zich te handhaven aan de top van zijn segment.

 

Een oplaadbare hybride variant als wereldpremière

Porsche heeft een lange traditie op het vlak van hybride voertuigen, met als allereerste versie de Lohner-Porsche, die werd ontworpen in 1900. Na de Panamera S E-Hybrid, die nieuwe normen heeft bepaald in het segment van de luxeberlines, en de recente 918 Spyder, die symbool staat voor alle knowhow van Porsche op het vlak van hybridetechnologie, is de nieuwe Cayenne S E-Hybrid de eerste oplaadbare hybride ter wereld in het segment van de premium-SUV’s. Deze nieuwe versie geeft blijk van een nog uitgekiender concept dan dat van de tot op heden verkrijgbare Cayenne S Hybrid. De Cayenne S E-Hybrid weet namelijk de 3.0-V6 met compressor te combineren met een elektrische motor die wordt gevoed door een nieuwe lithium-ionbatterij met een grotere capaciteit, die bovendien kan worden opgeladen aan het gewone elektriciteitsnet.

Dit aandrijfgeheel levert een totaalvermogen van 416 pk. In zuiver elektrische rijstand is de Cayenne S E-Hybrid in staat tot een topsnelheid van 125 km/h en een rijbereik van 18 tot 36 km. Het normverbruik beperkt zich tot amper 3,4 l/100 km (of 79 g/km CO2). Deze hybride premium-SUV, die slechts 5,9 seconden nodig heeft om van 0 tot 100 km/h te sprinten, kan bovendien uitpakken met een ongezien gunstige fiscale aftrekbaarheid voor bedrijven, namelijk 90%. 

 

Zuiniger motoren en een aan België aangepaste diesel 

De thermische motoren beperken allemaal hun brandstofverbruik, naar het voorbeeld van het 420 pk sterke 3.6-V6-biturboblok van de Cayenne S, dat zich tevredenstelt met 9,5 l/100 km (223 g CO2/km), of een liter minder dan de huidige 4.4-V8-motor van 400 pk. Daarnaast omvat het gamma ook nog de Cayenne Turbo (520 pk), de Cayenne Diesel (262 pk) en de Cayenne S Diesel (385 pk). In België zal de Cayenne Diesel ook verkrijgbaar zijn in een fiscaal vriendelijke versie van 211 pk (of 173 g CO2/km).

 

Stijlvoller en beter uitgerust

Op esthetisch vlak wordt de aandacht getrokken door het nieuwe front met zijn uitgesproken zijdelingse luchthappers (‘airblades’). Ook de achterkant werd aangepakt, net zoals het interieur, dat standaard voorzien is van een nieuw multifunctioneel stuurwiel met schakelpaddels dat verwijst naar dat van de 918 Spyder. De achterpassagiers zullen de nog comfortabelere achterbank met drie echte zitplaatsen zeker op prijs weten te stellen, temeer omdat ze bovendien kunnen genieten van een eigen ventilatiesysteem. Ook het onderstel werd geoptimaliseerd, om het comfort te bevorderen zonder de dynamische kwaliteiten van het model te schaden.

 

De nieuwe Cayenne zal op de markt zijn opwachting maken op 11 oktober 2014.

 

 

  1. Cayenne (MJ2015): gemiddeld verbruik, 6,6-11,5 l/100 km; CO2-uitstoot, 173-267 g/km;  energieklasse B-F
  2. Cayenne S E-Hybrid: gemiddeld verbruik, 3,4 l/100 km; gemiddeld elektrisch verbruik, 20,8 kWh/100 km; CO2-uitstoot: 79 g/km; energieklasse A+

The new Porsche Cayenne celebrates its world debut in Paris

Cayenne Diesel
Cayenne Diesel
Cayenne S
Cayenne S
Cayenne S
Cayenne S E-Hybrid
Cayenne S E-Hybrid
Cayenne Turbo
Cayenne Turbo