Porsche introduceert een nieuwe variant voor het Panamera-gamma met 680 pk en 49 kilometer elektrisch rijbereik
De krachtigste Sport Turismo wordt een plug-inhybride
3,4 seconden voor de klassieke sprint en een verbruik van 3,0 liter.
Net als voor het topmodel van zijn sportieve limousine Panamera doet Porsche nu ook voor de krachtigste Sport Turismo een beroep op hybridetechnologie. De Boost-strategie van de standaard vierwielaangedreven Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo werd overgenomen van de Porsche 918 Spyder supersportwagen. Vanaf 1.400 t/min stellen de V8-biturbo (404 kW/550 pk) de elektromotor (100 kW/136pk) het maximumkoppel van 850 Nm ter beschikking. De scheidingskoppeling die in de hybride module werd verwerkt, wordt elektromechanisch bediend door een Electric Clutch Actuator. Het resultaat zijn kortere reactietijden en een hoge mate van comfort. Voor de overbrenging naar de standaard adaptieve vierwielaandrijving Porsche Traction Management (PTM) wordt gebruik gemaakt van de snel schakelende Porsche-versnellingsbak met dubbele koppeling (PDK) en acht versnellingen. Dankzij de E-Performance-aandrijving wordt de sprint van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden afgewerkt. Nog eens 8,5 seconden later wordt de 200-km/u-grens gehaald. De topsnelheid bedraagt 310 km/u. Tegenover al dit prestatiepotentieel plaatst deze uitvoering een hoogstaande efficiëntie: volgens de nieuwe Europese rijcyclus ligt het brandstofverbruik immers op 3,0 l/100 km en verbruikt dit nieuwe model 17,6 kWh stroom per 100 kilometer. Zuiver op elektrische kracht geraakt de Turbo S E-Hybrid Sport Turismo tot 49 kilometer ver en haalt hij een topsnelheid van 140 km/u: ideaal dus voor korte uitstootvrije verplaatsingen. Het opladen van de lithium-ionaccu met een energiecapaciteit van 14,1 kWh duurt 2,4 tot 6 uur in functie van het laadtoestel en elektriciteitsaansluiting.
Uniek design, adaptieve dakspoiler en 4+1-configuratie
De Turbo S E-Hybrid Sport Turismo krijgt dezelfde innovaties mee als de tweede generatie Panamera. Denk maar aan de digitale Porsche Advanced Cockpit, toonaangevende rijhulpsystemen zoals het Porsche InnoDrive inclusief adaptieve cruisecontrol en de optioneel beschikbare achterwielsturing. Maar ook de buitengewone dakspoiler is uniek voor dit segment. De hoek van deze spoiler wordt immers in drie standen afgestemd op de rijomstandigheden en de gekozen rijmodus. Hij levert tot 50 kilogram extra neerwaartse druk op ter hoogte van de achteras. Bij snelheiden tot 170 km/u kiest dit luchtgeleidende element – dat deel uitmaakt van de Porsche Active Aerodynamics (PAA) – voor een ingetrokken opstelling onder een hoek van -7 graden zodat het perfect aansluit op de aflopende daklijn. Vanaf 170 km/u klapt de dakspoiler automatisch naar zijn Performance-stand en biedt dan dankzij een hellingshoek van +1 graad meer rijstabiliteit en rijdynamiek. In de rijmodi Sport en Sport Plus klapt de dakspoiler al vanaf een snelheid van 90 km/u in deze stand. Als actieve ondersteuning past het PAA de hellingshoek van de spoiler vanaf 90 km/u aan naar +26 graden wanneer het optionele panoramisch schuifdak wordt geopend om zo de turbulenties die daarbij ontstaan te compenseren.
Conceptueel biedt dit topmodel alle voordelen van de nieuwe Sport Turismo-modelreeks die het gevolg zijn van zijn avantgardistisch design. De daklijn die in vergelijking met de sportieve limousine van het merk hoger ligt, maken het in- en uitstappen achterin vlotter en zorgt er ook voor duidelijk meer hoofdruimte. Het benutten van de kofferruimte gaat dan weer makkelijker dankzij de wijd openende en standaard elektrisch bedienbare kofferklep en de nauwelijks 628 millimeter hoge laaddrempel. Ook de Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo is uitgerust met een driezitsachterbank. Zoals de even goed sportieve als comfortabele opzet van deze modelreeks het voorschrijft, zijn de twee buitenste plaatsen als individuele zetels opgevat wat zich vertaald heeft in een 2+1-configuratie. Optioneel kan er achteraan voor twee elektrische en apart verstelbare individuele zetels worden gekozen. Gemeten tot aan de bovenrand van de rugleuning biedt de Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo een laadvolume van 425 liter. De drie delen van de rugleuning kunnen ieder apart (volgens een 40/20/40-verdeling) worden neergeklapt, vanuit de kofferruimte zelfs volledig elektrisch. In dat geval neemt het laadvolume toe tot 1.295 liter.
Uitgebreide standaarduitrusting inclusief keramische remmen
De Panamera Turbo S E-Hybrid Turismo kan vanaf nu worden besteld en kost in ons land, inclusief btw, 193.454,80 euro. De standaarduitrusting is omvangrijk. Zo is onder meer de elektrische rolstabilisatie Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inclusief het sperdifferentieel op de achteras Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) standaard, net als de prestatiegerichte remmen Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), de lichtmetalen 21-duimsvelgen in 911 Turbo-design, de stuurbekrachtiging Plus, het Sport Chrono-pakket en de standverwarming. Net als alle andere Panamera Sport Turismo-modellen met minimaal 324 kW/440 PS zorgt de adaptieve luchtvering met driekamertechnologie inclusief Porsche Active Suspension Management (PASM) ook op dit nieuwe topmodel voor een breed bereik tussen hoogstaande rijdynamiek en aangenaam reiscomfort.