Porsche presenteert de krachtigste Cayenne ooit
Dinsdag 29 augustus 2023
- Cayenne-modelreeks wordt aangevuld met Turbo E-Hybrid-modellen
- V8- en elektromotor leveren samen een vermogen van 544 kW (739 pk) en 950 Nm
- Nieuwe hybride technologie voor een groter elektrisch rijbereik en sneller opladen
- Coupé met GT-pack en uitzonderlijke rijdynamiek
Porsche introduceert het krachtigste model in zijn SUV-modelreeks: de Cayenne Turbo E-Hybrid.
De nieuwe topversie van 544 kW (739 pk) onderscheidt zich door superieure rijprestaties, gekoppeld aan een hoge efficiëntie en een groot dagelijks gebruiksgemak. De nieuwe Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé met GT-pack focust nog meer op rijdynamiek en een bijzonder atletisch uiterlijk.
Stuttgart. Na de succesvolle lancering van de nieuwe Cayenne begin 2023, bekroont Porsche de grondig herziene derde generatie van deze succesvolle SUV met een nieuw topmodel. Net als voorheen is de krachtigste Cayenne een plug-inhybride. Porsche heeft de technologie in deze opvolger van de Cayenne Turbo S E-Hybrid op een aantal punten verbeterd, waardoor met name het elektrisch rijbereik en de prestaties er fors op vooruit zijn gegaan. Zowel het dagelijks gebruiksgemak als de rijdynamiek heeft bijzonder veel baat bij de wijzigingen. De grondig herziene 4,0-liter twinturbo-V8 van 441 kW (599 pk) wordt bijgestaan door een elektromotor met een vermogen van 130 kW (176 pk). Samen zorgen de twee krachtbronnen voor een gecombineerd vermogen van 544 kW (739 pk) en een maximumkoppel van 950 Nm. De prestaties van de Cayenne Turbo E-Hybrid doen zijn status van topmodel alle eer aan. De nieuwe Cayenne Turbo E-Hybrid sprint in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 295 km/u.
In vergelijking met zijn voorganger heeft de nieuwe Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid een aanzienlijk groter elektrisch rijbereik en kortere oplaadtijden. Met een verhoogde capaciteit van 25,9 kWh zorgt de hoogspanningsbatterij onder de laadvloer voor een elektrisch rijbereik tot 82 kilometer (EAER City). De nieuwe ingebouwde oplader van 11 kW verkort de oplaadtijd aan een geschikte wandlader of laadstation tot minder dan tweeënhalf uur, ondanks de grotere batterijcapaciteit.
Standaard luchtvering met tweekamer- en tweekleppentechnologie
De nieuwe Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid-modellen zijn standaard voorzien van adaptieve luchtvering met nieuwe tweekamer- en tweekleppentechnologie. Dit maakt het mogelijk om de in- en uitwaartse slag van de vering afzonderlijk af te stellen. Deze technologie verbetert zowel het comfort als de veiligheid en biedt tegelijk een nog groter bereik tussen de ophangingsinstellingen Comfort en Sport Plus. De ophanging combineert een betrouwbare wegligging in dynamische bochten met een comfortabel rijgedrag in langzame rijsituaties en een maximale onderdrukking van knik- en rolbewegingen. Ook Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) is standaard aanwezig in de Cayenne Turbo E-Hybrid. Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) en achterwielsturing zijn als optie verkrijgbaar.
Het topkarakter van de Cayenne Turbo E-Hybrid SUV en Coupé komt tot uiting in de styling van de twee modellen. Beide koetswerkvarianten hebben de kenmerkende voorkant die voorbehouden is aan de Turbo-modellen, met vergrote koelluchtinlaten die geaccentueerd worden door glanzend zwarte luchtgeleiders. De wielkastlijsten en de achterbumper in dezelfde kleur als het koetswerk zetten het prestatiegerichte karakter van de modellen nog eens extra in de verf. Andere onderscheidende kenmerken van de Turbo E-Hybrid-modellen zijn twee dubbele uitlaatpijpen in geborsteld roestvrij staal en rode remklauwen.
Binnenin benadrukken aluminium inzetstukken in het dashboard en de deurpanelen de verhoogde focus op prestaties. De hemelbekleding is uitgevoerd in Race-Tex. Tot de standaarduitrusting behoren een verwarmd GT-sportstuur, een modusschakelaar voor een snelle en directe selectie van de gewenste rijmodus en lederen sportstoelen met 18-voudige verstelmogelijkheden. Als alternatief zijn er ook lederen comfortstoelen verkrijgbaar die op 14 manieren verstelbaar zijn.
De nieuwe Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid beschikt bovendien over alle nieuwe functies die geïntroduceerd werden in de modelupgrade van begin 2023. Het gaat hier onder meer om een nieuwe cockpit met een volledig digitaal instrumentenbord in een gebogen en vrijstaand design met variabele weergaveopties, een hertekende middenconsole en het optionele passagiersscherm. De innovatieve HD-Matrix ledkoplampen met hoge resolutie – standaard in de nieuwe Turbo E-Hybrid-modellen – zorgen voor meer comfort en veiligheid in het donker.
Nog performanter: de Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé met GT-pack
De nieuwe Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé met GT-pack is nóg sportiever. Het geeft de hybride modelreeks een aantal performante kenmerken van de Cayenne Turbo GT, het op de weg gerichte topmodel dat in sommige markten niet langer verkrijgbaar is. Alle onderstel- en regelsystemen, inclusief de luchtvering, zijn specifiek afgestemd op het nieuwe model. Het koetswerk is 10 mm verlaagd. GT-eigen kogellagers verhogen de wielvlucht op de vooras met
-0,58 graden en zorgen in combinatie met bredere voorwielen voor een nog dynamischere stuurrespons bij het nemen van bochten, een grotere stuurprecisie en aanzienlijk meer grip in de bochten. Ook de krachtige Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) zit standaard in het GT-pack. De dynamische kwaliteiten van de Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé kunnen nóg verbeterd worden met prestatiebanden voor de standaard 22-inch GT Design-wielen, PDCC en achterwielsturing.
De Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé met GT-pack combineert zijn uitzonderlijke rijprestaties met de veelzijdigheid van het nieuwe E-Hybrid-systeem, en biedt daarmee het breedste spectrum aan dynamische prestaties en efficiëntie binnen de Cayenne-modelreeks. Aan de buitenkant trekt het GT-pack de aandacht met een speciale voorkant met zwarte accenten, zwarte wielkastverbreders, carbon sideplates op de dakspoiler, de centraal geplaatste uitlaatpijpen van het titanium uitlaatsysteem van de Turbo GT en een achterdiffusor in koolstofvezel. Ook het dak is gemaakt van lichtgewicht koolstofvezel. De Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé met GT-pack sprint in 3,6 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 305 km/u.
Beschikbaarheid en prijs
De nieuwe Turbo E-Hybrid is de tweede van drie hybride modellen die Porsche in de loop van 2023 zal introduceren. In België biedt Porsche de nieuwe Cayenne Turbo E-Hybrid aan voor prijzen vanaf 187.877,83 euro inclusief btw en marktspecifieke uitrusting. De Coupé-versie wordt aangeboden vanaf 191.721,84 euro. De vanafprijs van de Cayenne Turbo E-Hybrid met GT-pack is 221.955,37 euro en is enkel leverbaar in de markten waar de Cayenne Turbo GT vanwege lokale voorschriften niet meer verkrijgbaar is. Dit geldt voor de meeste EU-markten, maar ook voor Japan, Hongkong, Taiwan en Singapore. De nieuwe modellen zijn vanaf nu te bestellen, met leveringen in België vanaf eind november.
Cayenne Turbo E-Hybrid
Brandstofverbruik gecombineerd (gewogen): 2,0 – 1,7 l/100 km (WLTP); CO2-uitstoot gecombineerd (gewogen): 45 – 39 g/km (WLTP); elektrisch verbruik gecombineerd (gewogen): 31,7 – 29,9 kWh/100 km (WLTP); elektrische rijbereik (EAER): 70 – 73 km; elektrische rijbereik Stad (EAER City): 76 – 82 km
Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé
Brandstofverbruik gecombineerd (gewogen): 2,0 – 1,7 l/100 km (WLTP); CO2-uitstoot gecombineerd (gewogen): 45 – 39 g/km (WLTP); elektrisch verbruik gecombineerd (gewogen): 31,8 – 30,1 kWh/100 km (WLTP); elektrische rijbereik (EAER): 70 – 72 km; elektrische rijbereik Stad (EAER City): 76 – 81 km
Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé met GT-pack
Brandstofverbruik gecombineerd (gewogen): 1,9 – 1,8 l/100 km (WLTP); CO2-uitstoot gecombineerd (gewogen): 43 – 40 g/km (WLTP); elektrisch verbruik gecombineerd (gewogen): 31,1 – 30,2 kWh/100 km (WLTP); elektrische rijbereik (EAER): 71 – 72 km; elektrische rijbereik Stad (EAER City): 79 – 82 km