Porsche-voorzitter Oliver Blume stelt nieuwe GT-generatie voor

Porsche-voorzitter Oliver Blume stelt nieuwe GT-generatie voor

Wereldpremière van de nieuwe Panamera met groots spektakel in Berlijn

Met een spectaculaire combinatie van licht, muziek en choreografie heeft Porsche op dinsdag in Berlijn de wereldpremière van de nieuwe Panamera gevierd. Meer dan 300 vertegenwoordigers van de internationale media en gasten uit de wereld van politiek, economie, sport en maatschappij ontdekten zo voor het eerst de compleet nieuw ontwikkelde tweede generatie van de Gran Turismo. De nieuwe Panamera verenigt meer dan ooit twee schijnbaar tegengestelde karakters: hij biedt zowel de prestaties van een sportwagen als het comfort van een luxeberline.

 

"Met de Panamera traden we toe tot het segment van de luxueuze sportberlines. Sinds de lancering in 2009 werden al meer dan 150.000 exemplaren van de Panamera verkocht. Met het nieuwe model presenteren we een compleet nieuw ontwikkelde wagen – met nieuwe motoren, een nieuw design en nieuwe technologieën. Een nieuwigheid is ook dat we de tweede generatie voortaan volledig in Leipzig produceren. Daartoe hebben we in totaal 500 miljoen euro geïnvesteerd, onder andere voor een gloednieuwe afdeling koetswerkbouw", beklemtoonde Oliver Blume, voorzitter van de raad van bestuur van Porsche AG.

 

De designtaal van de nieuwe Panamera slaat een brug naar de Porsche 911, door zijn nog dynamischere daklijn en specifieke designelementen van het sportwagenicoon. "Je herkent meteen de coupéachtige daklijn, die nog 'sneller' afloopt, duidelijker dynamischer is en in combinatie met het design van de zijruiten de coupélook in zijaanzicht nog verder benadrukt", zei Michael Mauer, Style-directeur bij Porsche AG, die uitlegde welk doel ze zich bij de ontwikkeling van het nieuwe model gesteld hadden: "De nieuwe Panamera moet bij de eerste aanblik als Panamera te herkennen zijn. Maar ook meteen als de nieuwe Panamera. We moesten dus zijn sterktes versterken, zwakke punten elimineren en vooral zijn karakter bewaren."

 

De nieuwe biturbomotoren van de Panamera werden krachtiger en dankzij de nieuwe geautomatiseerde achtversnellingsbak met dubbele koppeling (PDK II) tot 16% zuiniger. Begin november verschijnt de Panamera in drie verschillende motorversies en uitsluitend met vierwielaandrijving aan de start: als Panamera Turbo met 550 pk, als Panamera 4S met 440 pk en als Panamera 4S Diesel met 422 pk.

 

 

Om hoogstaand comfort nog beter te kunnen combineren met uitgesproken sportiviteit beschikt de Panamera voortaan onder meer over een nieuwe luchtvering met driekamertechnologie, achterwielsturing en de nieuwe onderstelregeling 4D Chassis Control. Talrijke nieuwe bijstandssystemen verhogen niet alleen het comfort, maar ook de veiligheid.

 

In de nieuwe Panamera toont Porsche bovendien een innovatief weergave- en bedieningsconcept. De nieuwe Porsche Advanced Cockpit met bedieningsoppervlakken zoals bij een smartphone en configureerbare leddisplays overtuigt door een intuïtieve functionaliteit. Daarenboven biedt het nieuwe Porsche Communication Management (PCM 4.1) een compleet nieuwe waaier aan connectiviteitsopties, met intelligente digitale functies en onlinediensten. Met de nieuwe Porsche Panamera, die vanaf nu bestelbaar is, wordt Porsche Connect voor alle modellen ingevoerd. Het breidt de bestaande voertuigfuncties uit met digitale diensten en apps die het mogelijk maken om bepaalde voertuigfuncties via de smartphone op afstand te bedienen of de tijd aan boord efficiënter te benutten.

Contacteer ons
Over Porsche

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.
  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Porsche
Grand'route | Grote baan 395
1620 Drogenbos