Porsche wint een bewogen editie van de 24 Uur van Le Mans!

Porsche wint een bewogen editie van de 24 Uur van Le Mans!

Emotie, drama, ontgoocheling en vreugde, op alle niveaus…

De 85ste editie van de 24 Uur van Le Mans werd volgens de cijfers van de Automobile Club de l’Ouest bijgewoond door 258.500 toeschouwers, die een race met een totaal onvoorspelbaar scenario zagen, helemaal in de traditie van de Franse klassieker. Een onverwacht scenario ook, waar de teams alle gevoelens moesten doorlopen, van hoop tot ontgoocheling, van vertrouwen tot wanhoop. Uiteindelijk wist Porsche een historische 19de overwinning aan zijn al buitengewone palmares toe te voegen, dankzij de zege van de Porsche 919 Hybrid #2 van Timo Bernhard, Brendon Hartley en Earl Bamber. Het trio liet de moed niet zakken, net zoals de hele technische staf van Porsche, en werd beloond met de hoogste eer.

“To finish first, first you have to finish.” Deze in de autosportwereld welbekende spreuk werd dit weekend  in de Sarthe meer dan eens aangehaald. Voor het Porsche LMP Team had de wedstrijd een allesbehalve ideale start, want de #2 moest om 18u30 al in de pitbox worden geduwd, om er na een uur opnieuw buiten te rijden, op de 56ste plaats. De Porsche 919 Hybrid #1 nam om 00u45 de leiding – toen met Nick Tandy aan het stuur – en reed een heel comfortabele voorsprong van 13 ronden bij elkaar. Tot André Lotterer in de ochtend zijn droom in rook zag opgaan. “Ik was iets voor 11 uur achter het stuur gekropen. We hielden een heel conservatief ritme aan. Maar opeens verdween de oliedruk… Zo moeten opgeven is ontzettend hard. Maar het hoort bij Le Mans.”

Vanaf dan rustte de hoop van Porsche op de 919 Hybrid #2, die bezig was aan een gekke inhaalrace. Ronde na ronde wist de bolide de LMP2-wagens te passeren, om uiteindelijk op iets meer dan een uur voor de finish de leiding in handen te nemen, toen met Timo Bernhard aan het stuur. De Porsche 919 Hybrid #2 had zowat het hele peloton ingehaald. Porsche scoorde zijn 19de overwinning in de 24 Uur van Le Mans, voor Timo Bernhard was het de tweede zege, net zoals voor zijn Nieuw-Zeelandse  teammaat Earl Bamber (in pas zijn tweede deelname). Een andere Kiwi, Brendon Hartley, scoorde zijn eerste zege en was bijzonder geëmotioneerd aan de finish: “Ik denk dat we in deze wedstrijd alles hebben beleefd. We zullen ons deze overwinning nog lang herinneren!”

 

Porsche net naast het podium in GTE-Pro

 

Porsche verloor in de loop van de nacht één van de twee wagens in GTE Pro, maar de Porsche 911 RSR #91 van Richard Lietz, Frédéric Makowiecki en Patrick Pilet wist uiteindelijk als vierde te finishen in de heel hoogstaande GTE Pro-categorie, waar de race pas in de allerlaatste ronde werd beslecht. “Een lekke band op iets meer dan een uur van het eind verhinderde jammer genoeg dat we ons tot het eind in de strijd om de podiumplaatsen wisten te mengen”, stelde Patrick Pilet. “Mijn felicitaties aan het LMP Team, die Porsche een ongeloofllijke 19de race hebben geschonken.”

 

Stéphane Lémeret wil terugkeren

 

Stéphane Lémeret beleefde deze onwaarschijnlijke editie van de 24 Uur van Le Mans uiteindelijk als toeschouwer, want zijn Porsche #88 van het team Dempsey-Proton Racing stond na minder dan 20 ronden al aan de kant. “Mijn teamgenoot Khaled Al Qubaisi werd geharpoeneerd door een LMP2-rijder, die probeerde in te halen in een bocht waar dat helemaal niet mogelijk is. Het chassis van onze bolide was na een dubbel contact met de vangrails te zeer beschadigd en een opgave was onvermijdelijk”, stelde Stéphane. “We weten allemaal dat zoiets in de 24 Uur van Le Mans kan gebeuren, maar toch blijft het een bittere pil om slikken. Zeker omdat het helemaal niet onze schuld was. Toen ik de beelden vanuit de pitbox aanschouwde, kon ik het amper geloven. Geen meter kunnen rijden in de race, dat was een scenario waar ik me helemaal niet aan had verwacht… De omstandigheden waren ideaal. Zelden heb ik zo een osmose binnen een team meegemaakt. Allemaal, samen met mijn teammaats en de leden Dempsey-Proton Racing, hebben we nu maar één doel: volgend jaar opnieuw meedoen!”

 

Contacteer ons
Over Porsche

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.
  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Porsche
Grand'route | Grote baan 395
1620 Drogenbos