Porsche x Pantone presenteren de exclusieve kleur Turbonite in het Pantone Fashion Color Trend Report Spring/Summer 2025/2026
De huidige herfst/winter-editie van het rapport verschijnt voor de New York Fashion Week
- Turbonite slaagt er dit seizoen in om als eerste kleur van een automerk opgenomen te worden in het prestigieuze rapport van het Pantone Color Institute voor de mode-industrie
- Turbonite, een exclusieve, tijdloze en innovatieve grijstint, is een van de nieuwe onderscheidende Turbo-kenmerken
- Kleuren worden bij Porsche gecreëerd in een arbeidsintensief proces van meerdere jaren
Twee keer per jaar publiceert het Pantone Color Institute het Pantone Fashion Color Trend Report, een preview van populaire en innovatieve kleuren die een belangrijke impuls geven aan de design- en modewereld. In de nieuwste uitgave voor de New York Fashion Week (NYFW, van 6 tot 11 september 2024) presenteert Pantone nu Turbonite, en dit is de eerste keer dat het rapport een aangepaste kleur van een automerk bevat. Sinds eind 2023 gebruikt Porsche deze elegante grijze metallic kleur om de look van zijn Turbo-modellen aan te scherpen. De sportwagenconstructeur en de kleurenspecialist vieren samen de publicatie van The Story of Turbonite met een spraakmakend evenement in de aanloop naar de NYFW.
Stuttgart/New York. "Elke designer en grafisch ontwerper kent de kleurenkaarten van Pantone. Net zoals de Porsche 911 het archetype is van alle sportauto’s, is het kleurenstandaardsysteem van het Amerikaanse bedrijf al meer dan 60 jaar het referentiewerk voor iedereen die in design met kleuren werkt”, zegt Michael Mauer, Vice President Style Porsche. “We zijn er trots op dat we het eerste merk van buitenaf zijn dat vertegenwoordigd is in Pantone's Fashion Color Trend Report. Turbonite is uniek. Een innovatieve, tijdloze en krachtige maar niet schreeuwerige kleur die onze Turbo-modellen een onmiskenbare, zelfverzekerde uitstraling geeft. Net als alle andere Porsche-kleuren is de nieuw ontwikkelde tint het resultaat van een arbeidsintensief creatief en ontwikkelingsproces van meerdere jaren.”
De doelgroep van Pantone’s Fashion Color Trend Report omvat de hele design- en modewereld. De kleurentrends die erin worden voorspeld, hebben een grote invloed op toekomstige collecties. “Autodesign en mode inspireren elkaar al vele jaren. Trendscouts houden nauwlettend in de gaten wat nieuw is en wat kan worden aangepast”, zegt Laurie Pressman, Vice President van het Pantone Color Institute. “Volgens ons heeft Turbonite het potentieel om een iconische kleur te worden en de perceptie van het merk Porsche voor de komende jaren vorm te geven. Kort gezegd heeft deze metallic grijstint iets speciaals. Met genoegen belonen wij de moed die nodig was om deze exclusieve kleur te ontwikkelen, door ze op te nemen in ons Pantone Fashion Color Trend Report Spring/Summer 2025/2026.”
In augustus vierde Porsche de 50e verjaardag van de 911 Turbo met een speciale editie, terwijl ook alle andere Turbo-modellen gehuldigd werden als een speciaal, zeer emotioneel onderdeel van het merk. Een jubileummodel in beperkte oplage van de 911 Turbo S en een Taycan Turbo S zullen te zien zijn op het Porsche x Pantone-evenement in het kader van de NYFW, om aan te tonen dat Turbonite, ongeacht de koetswerkvorm en het aandrijfconcept, op zich al een unieke look creëert.
Over Turbonite
Goudkleurige elementen creëren het elegante, metalliserende effect van Turbonite. De toplaag vertoont een contrasterende satijnmatte afwerking. Voor de Porsche Turbo-versies van alle modelreeksen zijn de opschriften op de achterkant en de randen van de zijruiten afgewerkt in Turbonite, dat ook de dominante kleur is in het exclusieve embleem. Alle high-performance topmodellen dragen dat wapenschild op de voorkant van de auto, op de lichtgewicht lichtmetalen velgen en op het stuurwiel. Afhankelijk van de modelreeks kunnen ook andere details – zoals de inzetstukken in de voorbumper en de spaken of aeroblades in de lichtmetalen velgen – in deze exclusieve kleur worden uitgevoerd.
Daarnaast zijn ook bepaalde interieuronderdelen, zoals de sierstrips en de gordelriemen, evenals een aantal bedieningselementen, zoals de modusschakelaar en de knoppen van de airco, uitgevoerd in Turbonite. Ook hier hangt de exacte omvang van het kleurgebruik af van de modellijn. In combinatie met een zwart interieur wordt Turbonite eveneens gebruikt als contrastkleur voor de sierstiksels op de stoelen, de deurpanelen, het instrumentenpaneel en de vloermatten.
Over het Porsche-kleurenprogramma
Begin 2024 heeft Porsche het kleurenschema voor alle modelreeksen herzien en een emotioneel karakter gegeven. Contrasts, Shades, Dream en Legends zijn de namen voor de categorieën van de vroegere standaard-, metallic en speciale kleuren. Ze weerspiegelen verschillende themawerelden en hun emotionele benamingen maken het voor de klant gemakkelijker om een kleur te kiezen.
Naast het standaard kleurengamma biedt de sportwagenconstructeur nog meer gepersonaliseerd lakwerk met ‘Paint to Sample’ en ‘Paint to Sample Plus’. Met ‘Paint to Sample’ ligt de nadruk op de beschikbaarheid van klassieke Porsche-kleuren die we kennen uit de geschiedenis van het bedrijf. Momenteel omvat het gamma voor alle modelreeksen meer dan 170 kleuren. ‘Paint to Sample Plus' biedt daarnaast de mogelijkheid om hoogst individuele kleuren te creëren volgens de wensen van de klant.
Over het Pantone® Fashion Color Trend Report
De kleuren die gepresenteerd worden in het halfjaarlijkse Pantone Fashion Color Trend Report zijn geselecteerd uit het Pantone Fashion, Home + Interiors-kleursysteem, het meestgebruikte en hoogst gewaardeerde kleurenstandaardsysteem voor mode, textiel, huis en interieur. Elk seizoen publiceert het Pantone Color Institute het Pantone Fashion Color Trend Report als een halfjaarlijkse vooruitblik op de kleurentrends voor het komende seizoen, waarin de belangrijkste kleuren worden gepresenteerd die tijdens de New York Fashion Week en de London Fashion Week verwacht worden. Gedurende het hele seizoen dient het Pantone Fashion Color Trend Report als kleurenreferentie voor retailers, merken, modeontwerpers en de pers.
Over Pantone
Pantone is de universele taal van kleur, waardoor merken en fabrikanten kleurkritische beslissingen kunnen nemen in elke fase van de workflow. Meer dan 10 miljoen ontwerpers en fabrikanten over de hele wereld vertrouwen op de producten en diensten van Pantone om hen te helpen bij het definiëren, communiceren en controleren van kleuren, van inspiratie tot realisatie. Daarbij wordt gebruikgemaakt van geavanceerde X-Rite-technologie om kleurconsistentie te bereiken in verschillende materialen en afwerkingen voor grafische vormgeving, modeontwerp en productdesign. De Pantone Standards bevatten digitale en fysieke kleurspecificaties en workflowtools.
Het Pantone Color Institute™ biedt kleurstandaarden op maat, advies op het gebied van merkidentiteit en productkleuren, en trendvoorspellingen inclusief Pantone Color of the Year, Fashion Runway Color Trend Reports, kleurenpsychologie en meer. Pantone B2B Licensing integreert het Pantone Color System in verschillende producten en diensten, zodat licentiehouders gecertificeerde Pantone-waarden kunnen communiceren en reproduceren en de efficiëntie voor hun gebruikers kunnen verbeteren. Pantone Lifestyle brengt kleur en design samen op het gebied van kleding, huis en accessoires.
Meer informatie, evenals film- en fotomateriaal, is beschikbaar in de Porsche Pressroom: porsche-press.be
Waar waarden in een vork worden aangegeven, verwijzen ze niet naar één specifiek voertuig en maken ze geen deel uit van het aangeboden productgamma. Ze dienen alleen ter vergelijking tussen verschillende voertuigtypes. Extra uitrusting en accessoires (aanbouwdelen, bandenmaten, enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en stroomlijn veranderen. Die factoren kunnen, naast het weer, de verkeersomstandigheden en het rijgedrag, van invloed zijn op het brandstof-/stroomverbruik, de CO2-uitstoot, het rijbereik en de prestatiewaarden van een voertuig.