Samen met Hydro plant Porsche het wijdverbreide gebruik van aluminium met een beperkte impact op het milieu
Een belangrijke stap op weg naar een koolstofneutrale balans in de hele waardeketen
- Mogelijkheid tot aanzienlijke CO2-reductie: aluminium als grondstof met een ecologische voetafdruk van minder dan 4 kilogram CO2 per kg aluminium
- Gezamenlijke ontwikkeling van aluminiumlegeringen met een verhoogd secundair aandeel tot 75 procent postconsumtieschroot
- Technische samenwerking: het aandeel gerecycleerd materiaal dat wordt gebruikt in autoprojecten, zal de komende jaren aanzienlijk toenemen
- Transparante toeleveringsketen: de grondstof kan worden getraceerd tot in de mijn
Porsche bevestigt zijn samenwerking met het Noorse aluminiumbedrijf Hydro: vertegenwoordigers van beide bedrijven hebben contractueel de mogelijkheid vastgelegd om primair aluminium met een beperkt koolstofgehalte en secundair aluminium met een hoog aandeel gerecycleerd materiaal te leveren. Binnen hun technische samenwerking testen Porsche en Hydro ook waar aluminium met een nog hoger aandeel gerecycleerd materiaal kan worden gebruikt. De sportwagenbouwer werkt aan een koolstofneutrale balans in de hele waardeketen voor zijn nieuw geproduceerde auto’s vanaf 2030. Aluminium is daar een belangrijk onderdeel van.
Stuttgart. Vorig jaar kondigden de partners hun samenwerking aan met een intentieverklaring. Nu hebben ze hun leveringsdoelstellingen gespecificeerd: voor wijdverspreid gebruik bij de productie van zijn sportwagens zullen Porsche en zijn leveranciers toegang hebben tot koolstofarm aluminium met een ecologische voetafdruk van minder dan 4 kg CO2 per kg aluminium. Bij de productie van deze grondstof zal hernieuwbare energie worden gebruikt. Hydro zal het primaire metaal in Noorwegen produceren met behulp van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen, voornamelijk waterkracht. Dat beperkt de koolstofvoetafdruk van de lichte legering met ongeveer 75 procent vergeleken met het wereldwijde gemiddelde van de productie van primair aluminium. De koolstofvoetafdruk specificeert de vrijgekomen hoeveelheid broeikasgassen en verwijst naar alle emissies van de winning tot de resulterende grondstof.
De twee bedrijven willen niet alleen die totale uitstoot verder terugdringen, maar willen ook hun gebruik van secundaire materialen uit postconsumptieschroot vergroten. Dat zijn materialen die door particuliere huishoudens of commerciële, industriële en institutionele instanties worden weggegooid nadat een product is gebruikt. Naar verwachting zal Hydro tegen 2027/2028 koolstofarm aluminium leveren met een gerecycleerd aandeel van ten minste 75 procent. Porsche en Hydro testen ook de auto-onderdelen waarin aluminium met een nog hoger aandeel gerecycleerd materiaal kan worden gebruikt.
“De samenwerking met Hydro is een belangrijke mijlpaal voor Porsche op onze weg naar decarbonisering over de hele waardeketen”, zegt Barbara Frenkel, bestuurslid voor Inkoop bij Porsche AG. “Het partnerschap draagt ook bij tot verantwoord inkopen, omdat Hydro’s toeleveringsketen voor aluminium transparant is.”
“Onze samenwerking met pioniers als Porsche ondersteunt Hydro’s ambitie om de spelregels voor duurzaamheid in de aluminiumindustrie te veranderen. Samen zullen Hydro en Porsche in dit strategische partnerschap voor de lange termijn innovatieve oplossingen en businessmodellen doorzetten, met als doel om de decarbonisering en circulariteit in de auto-industrie te stimuleren”, zegt Eivind Kallevik, President en CEO van Norsk Hydro.
Als lichtgewicht materiaal speelt aluminium een steeds belangrijkere rol voor elektrische auto’s in het bijzonder. Zo maakt het bijvoorbeeld ongeveer 30 procent uit van het totale gewicht van de Taycan. Afgezien van de voor- en achterbumper is het hele koetswerk van de elektrische sportwagen gemaakt van aluminium.
Meer informatie, evenals film- en fotomateriaal, is beschikbaar in de Porsche Pressroom: porsche-press.be