Sportcoupé met middenmotor vult 718-reeks aan als instapmodel

De nieuwe Porsche 718 Cayman met viercilinder turbomotor: bochtenspecialist

Maandag 25 april 2016 —  

De vierde, nieuw ontwikkelde generatie van de sportcoupé met middenmotor werd nog opmerkelijker, sportiever en efficiënter. Enkele weken na het debuut van de 718 Boxster vult de nieuwe 718 Cayman de nieuwe modelreeks aan. Naar analogie met de 911-modellen ligt de prijs van de gesloten tweezitter voor het eerst onder die van de roadster.

 

De 718 Cayman gebruikt dezelfde nieuwe viercilinderboxermotoren met turbo als de 718 Boxster. Daarmee leveren de coupé en de roadster voor het eerst ook hetzelfde vermogen. De instapvariant puurt 221 kW (300 pk) uit een cilinderinhoud van twee liter. Het S-model heeft 2,5 liter cilinderinhoud en levert 257 kW (350 pk). Vergeleken met de voorgangermodellen is dat een vermogenstoename van 18 kW (25 pk).

 

Het enorme koppel van de nieuwe motoren garandeert in de 718 Cayman al vanaf lage toerentallen een maximum aan rijplezier en pit. De tweelitermotor van de 718 Cayman ontwikkelt een maximumkoppel van 380 Nm (= plus 90 Nm) tussen 1.950 en 4.500 t/min. De 2,5-litermotor van de 718 Cayman S beschikt over een turbo met variabele turbinegeometrie (VTG), een technologie die tot dusver enkel in de 911 Turbo gebruikt werd. In de 718 Cayman S is de VTG-turbo voor het eerst ook voorzien van een wastegate. De motor levert tot 420 Nm (plus 50 Nm) in een toerentalbereik van 1.900 tot 4.500 t/min. Voor de bestuurder betekent dat een nog beter acceleratiepotentieel bij alle toerentallen. Zo sprint de 718 Cayman met PDK en het optionele Sport Chrono-pack in 4,7 s van 0 tot 100 km/u. De 718 Cayman S doet nog beter, in 4,2 s. De maximumsnelheid bedraagt 275 km/u voor de 718 Cayman en 285 km/u voor de 718 Cayman S.

 

Nieuwe chassisafstelling voor meer precisie en dwarsstabiliteit

Op het vlak van rijdynamiek treedt de nieuwe 718 Cayman in het spoor van de klassieke 718-modellen. Met hun uitstekende wendbaarheid wonnen de historische sportwagens met middenmotor in de jaren 1950 en 1960 talrijke races, zoals de Targa Florio of Le Mans. Bij het compleet nieuw afgestelde onderstel van de 718 Cayman werden de dwarsstijfheid en wielgeleiding verbeterd, de veren en stabilisatoren straffer afgeregeld en de schokdempers nieuw afgesteld. De 10% directere stuurinrichting verhoogt de wendbaarheid en het rijplezier. De achterwielen van een halve duim breder zorgen samen met de nieuw ontwikkelde banden voor een hogere zijdelingse weerstand en bijgevolg voor een toegenomen stabiliteit in bochten.

 

Rijdynamiekopties zoals het Sport Chrono-pack en Porsche Torque Vectoring (PTV) scherpen het sportieve karakter van de 718 Cayman nog verder aan. Een andere optie is het PASM, waarbij het koetswerk naar keuze 10 mm lager kan worden gelegd; het S-model is bovendien voor het eerst ook verkrijgbaar met een PASM-sportonderstel dat het koetswerk 20 mm dichter bij de weg legt. Het Sport Chrono-pack kan voortaan – net als bij de andere sportwagens van Porsche – worden ingesteld via de programmaschakelaar aan het stuur. De drie tot dusver beschikbare instellingen 'Normal', 'Sport' en 'Sport Plus' worden aangevuld met het programma 'Individual', waarmee vooraf opgeslagen individuele instellingen van diverse systemen opgeroepen kunnen worden.

 

 

Passend bij de straffere rijprestaties werd ook het remsysteem versterkt, met remschijven van 330 mm diameter vooraan en 299 mm achteraan. De 718 Cayman beschikt voortaan over het remsysteem dat tot dusver in de Cayman S gebruikt werd. De 718 Cayman S krijgt op zijn beurt aan de vooras de remklauwen met vier zuigers uit de 911 Carrera, met 6 mm dikkere remschijven.

 

Opmerkelijk gespierd design

Op het vlak van design werd de 718 Cayman even verregaand doorontwikkeld als op het vlak van techniek. De strakke proporties, de geaccentueerde luchtinlaten vooraan en in de flanken en het lage silhouet beklemtonen zijn toegenomen dynamiek. De voorzijde kreeg een duidelijk krachtiger profiel en oogt daardoor breder en mannelijker, een effect dat nog onderstreept wordt door de ultraslanke lichtblokken met daarin de standlichten en richtingaanwijzers boven de luchtinlaten. De duidelijk grotere luchtinlaten en nieuw vormgegeven bi-xenonkoplampen met geïntegreerde leddagrijlichten ronden de voorzijde van de 718 Cayman af. Als nieuwe optie zijn ook ledkoplampen met vierpunts dagrijlichten verkrijgbaar. In zijaanzicht onderscheidt de nieuwe sportcoupé zich met expressiever gevormde vleugels en drempels. De nieuw ontworpen achterzijde oogt door de accentlijst in hoogglanzend zwart met geïntegreerd Porsche-opschrift tussen de achterlichten duidelijk breder. De achterlichten werden compleet nieuw ontwikkeld, met een driedimensionaal effect en vier schijnbaar vrij zwevende 'spots' voor het remlicht.

 

Nieuw ontworpen interieur, PCM standaard

De 718 Boxster werd binnenin grondig hertekend. Het bovenste gedeelte van het instrumentenbord inclusief ventilatieopeningen is volledig nieuw. In de cockpit pakt de 718 uit met een nieuw sportstuur in 918 Spyder-design en uitgebreide connectivity-mogelijkheden (optioneel) dankzij het standaard Porsche Communication Management (PCM). Een gsm-voorbereiding, audio-interface en het 150 watt sterke Sound Package Plus behoren tot de standaarduitrusting. Optioneel kan het PCM nog worden uitgebreid. Zo omvat de Connect-module speciale uitbreidingen voor smartphones, zoals een USB-interface, Apple CarPlay. Nog een optie is de navigatiemodule met spraakbediening, voor het comfortabel invoeren van reisdoelen. Dankzij de Connect Plus-module kan de navigatie verder worden uitgebreid met functies zoals verkeersinformatie in real time. De bestuurder kan in dat geval genieten van uitgebreide extra diensten via de smartphone, zoals de Porsche Connect App.

 

Alle informatie over de nieuwe 718 Cayman is vanaf nu beschikbaar via de officiële Porsche Centres.

 

Model

kW

pk

Cm3

Versnellingsbak

Verbruik

CO2

Prijs incl. btw

 

718 Cayman

221

300

1.988

Man.

7,4

168

54.087 €

 

718 Cayman

221

300

1.988

PDK

6,9

158

57.172,50 €

 

718 Cayman S

257

350

2.497

Man.

8,1

184

66.792 €

 

718 Cayman S

257

350

2.497

PDK

7,3

167

69.877,50 €

 

 

How much can you fit in a 718 Cayman?

The new 718 Cayman – PTV (Porsche Torque Vectoring)

The new Porsche 718 Cayman – For the sport of it