Studiemodel van het eerste Porsche Cross-Utility-Vehicle (CUV) gaat in wereldpremière

Porsche Mission E Cross Turismo: elektrische atleet voor de actieve levensstijl

Dinsdag 6 maart 2018 — Eerste aanzet voor de toekomst - Met de Mission E Cross Turismo presenteert Porsche op het autosalon van Genève een studiemodel van een elektrisch aangedreven Cross-Utility-Vehicle (CUV). De allrounder richt zich op actieve mensen die graag hun vrije tijd doorbrengen met reizen, sport en andere activiteiten in de buitenlucht. Dankzij zijn vierwielaandrijving is elke skipiste goed bereikbaar, het flexibele interieur biedt voldoende plaats voor allerlei sportuitrusting en dankzij moderne draagsystemen kunnen ook surfplanken of een Porsche e-bike gemakkelijk mee.

 

De troeven van de vierdeursvierzitter zijn onder meer zijn expressieve design met kenmerkende offroadelementen, evenals zijn nieuwe weergave-en bedieningsconcept met touchscreen en bliksturing. De 4,95 meter lange conceptauto kan niet alleen opgeladen worden aan een 800-voltsnellaadnet, maar ook via inductie aan een laadstation of het Porsche-energieopslagsysteem voor thuis. De rijklare Mission E Cross Turismo knoopt aan bij de conceptauto Mission E, die Porsche op het internationale autosalon IAA presenteerde in 2015.

 

Het design: onmiskenbaar Porsche-DNA

Een diepe motorkap tussen sterk gewelfde voorspatborden: de voorkant van de Mission E Cross Turismo toont in één oogopslag zijn verwantschap met de iconische sportwagen Porsche 911. Een opvallend designkenmerk zijn de verticale luchtinlaten vooraan, de zogenaamde Air Curtains. Een andere stilistische highlight zijn de Matrix-ledkoplampen. De merktypische 4-puntsdagrijlichten zijn doorontwikkeld tot smalle driedimensionale glaselementen. Ingebed in vier zwevende vleugels huisvesten ze ook de nieuwe 4-puntsrichtingaanwijzers. Bovendien is het voertuig uitgerust met het hoogperformante grootlicht Porsche X-Sight. Tot de offroaddesignelementen behoren de robuuste wielkasten en drempels, de opvallend vormgegeven voorspoiler en achterkant, alsmede de verhoogde bodemvrijheid.

Het silhouet wordt bepaald door de sportieve, naar achteren aflopende daklijn, door de Porsche-designers 'Flyline' gedoopt. Hier zijn elementen van de achterkant van de Panamera Sport Turismo te herkennen. Ook typisch voor het merk is het dynamische ontwerp van de zijruiten. De brede spatborden en driedimensionaal gevormde flanken met luchtuitlaten achter de voorwielen versterken het sportieve cross-overkarakter van het 1,99 meter brede conceptvoertuig. Andere typische kenmerken zijn de markante zijdrempels in offroadlook en 20-duimsvelgen met banden in maat 275/40 R20.

Ook in achteraanzicht is het exclusief in Light Grey Metallic gelakte studiemodel direct herkenbaar als een Porsche. Naast de sportief vormgegeven en gestroomlijnde dakspoiler is ook de geïntegreerde lichtband typisch. Het wit oplichtende Porsche-logo bestaat uit glazen letters en is ingebed in een driedimensionaal paneel met ‘stroombanen’ als grafisch element. Tijdens het laadproces pulseert de 'E' van de Porsche-belettering en worden de banen door lichtpulsen tot leven gewekt. Zo kan de klant de energiestroom als het ware mee beleven. Het grote glazen panoramadak, dat van de voorruit tot aan de achterklep reikt, zorgt voor een royaal gevoel van ruimte.

 

De moduleerbaarheid: klaar voor alle mobiliteitsbehoeften

De Mission E Cross Turismo geeft een idee van hoe een Turismo-variant met cross-utility-attributen er in serieproductie uit zou kunnen zien: een veelzijdige metgezel voor in de stad en daarbuiten, even geschikt voor reizen en avontuur als voor dagdagelijkse verplaatsingen. Het cross-overmodel richt zich op actieve mensen die graag hun vrije tijd doorbrengen met sport en andere activiteiten in de buitenlucht. Daarbij kunnen de inzittenden handig gebruikmaken van de moduleerbaarheid van de 1,42 meter hoge vierzitter. Zo is in de rugleuningen van de twee individuele achterstoelen een doorlaadmogelijkheid geïntegreerd. Die kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor ski's. De rugleuningen zelf zijn neerklapbaar. In de kofferruimte bevindt zich een railsysteem met verstelbare en verwijderbare riemen. Daarmee kunnen voorwerpen snel en veilig worden bevestigd. Ook buiten de Mission E Cross Turismo blijven de inzittenden mobiel dankzij een Porsche e-bike, die de fietser bij het trappen elektrisch bijstaat met een krachtige elektrische aandrijving. Een mobiliteitsaanbod waarmee Porsche-klanten in hun vrije tijd ook op twee wielen volop kunnen genieten van het design, de technologie en de prestaties van een Porsche.

 

Het interieur: zichtbare lichtgewichtstructuren

Het interieur weerspiegelt een nieuwe interpretatie van klassieke Porsche-elementen en brengt deze over naar het digitale tijdperk. Dit geldt bijvoorbeeld voor het dashboard: dat onderstreept de breedte van het voertuig en bestaat uit een vleugelvormig bovenste en onderste deel. Het dashboard is duidelijk horizontaal georiënteerd door een ultrabreed scherm voor bestuurder en voorpassagier. Het vrijstaande scherm is gebogen en gericht naar de bestuurder. Het omvat drie ronde wijzerplaten, digitaal weergegeven op tft-beeldschermen. De middenconsole tussen de voorstoelen loopt op in de richting van het dashboard. De indirecte verlichting van de middenconsole zorgt in combinatie met de sfeerverlichting voor een bijzondere interieursfeer.

Tot de designkenmerken van het interieur behoren verder ook lichtgewichtstructuren, onder andere aan het bedieningspaneel en aan de sportieve stoelen met verlichte Porsche-belettering, die doen denken aan echte racekuipjes. De deurpanelen worden gekenmerkt door innovatieve 3D-elementen met een gestructureerd oppervlak. Geanodiseerde afwerkingsbies voor bijvoorbeeld de luchtmonden of de ruitbedieningsmodules in Nordic Blue zorgen voor een kleurrijk contrast met het exclusieve tweekleurige concept van het interieur met anilineleder in zwart en Light Grey.

 

De aandrijving: sportieve e-prestaties dankzij ruim 600 pk

Dankzij twee permanente magneetsynchroonmotoren (PSM) met een systeemvermogen van meer dan 600 pk (440 kW) accelereert de Mission E Cross Turismo in minder dan 3,5 seconden naar 100 en in minder dan twaalf seconden tot 200 km/u. Daarbij komt een tot op heden voor elektrische auto's ongeëvenaard continuvermogen: verscheidene acceleraties op rij zijn mogelijk zonder prestatieverlies. De on-demand vierwielaandrijving met Porsche Torque Vectoring en de automatische koppelverdeling over de vier wielen zorgen voor tractie op elke ondergrond.

 

Het onderstel: adaptieve luchtvering voor comfort en rijdynamiek

De vierwielsturing draagt bij tot de voorbeeldige wendbaarheid en stabiliteit van het voertuig. De adaptieve ophanging met luchtvering maakt het mogelijk om de bodemvrijheid met maximaal 50 millimeter te vergroten. Ook PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) is van de partij. Het dient voor de actieve rolstabilisatie en zorgt ervoor dat de rolneiging van het voertuig in bochten wordt ingeperkt. Het vermindert ook zijdelingse schommelbewegingen van het voertuig op oneffen terrein.

 

Het weergave- en bedieningsconcept: een unieke gebruikerservaring

Een highlight van de Mission E Cross Turismo is zijn innovatieve weergave- en bedieningsconcept. Intuïtieve bediening en optimaal in het gezichtsveld weergegeven informatie met bijvoorbeeld het head-updisplay leiden de bestuurder niet af. Dankzij nieuwe connectiviteitsoplossingen laat het voertuig zich ook perfect integreren in de digitale levensstijl. Het resultaat is een unieke gebruikerservaring.

 

De belangrijkste weergave- en bedieningsmogelijkheden:

  • Bestuurdersscherm met bliksturing. Het instrumentenpaneel omvat drie virtuele ronde wijzerplaten. Die worden onderverdeeld volgens de modi Porsche Connect, Performance, Drive, Energy en Sport-Chrono. Door middel van een camera in de binnenspiegel detecteert het eyetrackingsysteem naar welk instrument de bestuurder kijkt. De informatie waarnaar hij speurt, wordt dan op de voorgrond gebracht, terwijl andere gegevens worden verkleind als hij ervan wegkijkt. Het scherm wordt bediend met Smart Touch-knoppen op het stuurwiel.
  • Passagiersscherm. Dit scherm strekt zich aan passagierszijde uit over de hele breedte. Met eyetracking en aanraakfuncties kan de voorpassagier verschillende apps gebruiken en zo functies zoals media, navigatie, klimaat en contacten bedienen.
  • Touchpad op de middenconsole met gedetailleerde informatiemenu's.
  • Kleine aanraakschermen. Deze bevinden zich in beide multifunctionele ruitbedieningsmodules (voor stoelverstelling en comfortfuncties van de stoel) en de lamelloze ventilatieopeningen aan de rechter- en linkerkant van het dashboard. Zo kan bijvoorbeeld door van links naar rechts te swipen de intensiteit van de ventilatie worden verhoogd.

 

De 'Smart Cabin'-aanpak vereenvoudigt de bediening. Voertuiginstellingen, interieurklimaat en sfeerverlichting worden automatisch aangepast aan de wensen van de inzittenden en de rijomstandigheden.

 

Ook buiten het voertuig kan de bestuurder toegang krijgen tot een schat aan informatie en instellingen: alle personaliseringsmogelijkheden, van de airconditioning tot de navigatie, kunnen op voorhand doorgevoerd worden via tablet, smartphone of smartwatch.

 

Destinations-app: persoonlijke reisgids

Vandaag biedt Porsche Connect al meer dan 20 digitale diensten en apps. In de Mission E Cross Turismo toont de Destinations-app de extra functies die het digitale platform reeds in de nabije toekomst kan bieden: met de Destinations-app kan een weekendje weg handig en in een paar stappen op de smartphone georganiseerd worden. De app suggereert reisbestemmingen, maakt een snelle en eenvoudige boeking mogelijk en bekommert zich om routeplanning, voeding en sportuitrusting. Met behulp van de Destinations-app kan zelfs het onderstel van de Mission E Cross Turismo aangepast worden aan de gekozen route en kan gezorgd worden voor geschikte muziek, klimaatregeling en sfeerverlichting.

 

Opladen: snel en gemakkelijk

De 800-voltarchitectuur in het voertuig zorgt ervoor dat de lithium-ionbatterij in amper 15 minuten opgeladen kan worden voor een rijbereik van ongeveer 400 kilometer (NEDC). De conceptcar kan zowel thuis als onderweg flexibel opgeladen worden: zo is hij voorbereid voor opladen aan het snellaadnet dat als onderdeel van de IONITY-joint venture op de Europese snelwegen wordt uitgerold. Op de werkplek kan de Mission E Cross Turismo bijvoorbeeld via inductie stroom tanken en thuis kan een laadstation of een Porsche-energieopslagsysteem voor thuis worden gebruikt om de batterij op te laden. Dit laatste systeem kan gebruikmaken van zonne-energie van de fotovoltaïsche thuisinstallatie.