Turbo S E-Hybrid wordt het krachtigste model in de Panamera-reeks
Porsche-wereldpremière in Genève: tweede hybridevariant van de Panamera
Uniek rijconcept met V8 en elektrische motor
Na het succesvolle debuut van de Panamera 4 E-Hybrid, die een V6-krachtbron combineert met een elektrische motor, bewijst Porsche nog maar eens dat hybridetechnologie over een immens vermogenspotentieel beschikt. De nieuwe Panamera Turbo S E-Hybrid combineert een elektrische motor (100 kW/136 pk) met een V8-krachtbron (404 kW/550 pk). De scheidingskoppeling in de hybridemodule wordt elektromechanisch aangedreven door een elektrische koppelingsbekrachtiger (ECA), net als in de Panamera 4 E-Hybrid. Dat resulteert in korte responstijden en een hoog comfortniveau. Net zoals in alle andere Panamera-modellen van de tweede generatie wordt het vermogen via de snelschakelende PDK-achtversnellingsbak naar de standaard adaptieve vierwielaandrijving Porsche Traction Management (PTM) gestuurd. De E-Performance aandrijving laat de luxesedan in 3,4 seconden naar 100 km/u accelereren en zorgt voor een uitzonderlijke trekkracht bij hogere snelheden. In combinatie met een topsnelheid van 310 km/u bepaalt de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid zo nieuwe maatstaven in zijn klasse. De Panamera Turbo S E-Hybrid heeft standaard luchtvering en biedt in dit segment een unieke combinatie aan: het comfort van een luxesedan gecombineerd met de prestaties van een sportwagen.
De elektromotor wordt via een vloeistofgekoelde lithium-ionaccu met een capaciteit van 14,1 kWh van vermogen voorzien. In minder dan zes uur wordt de achteraan geïntegreerde hoogspanningsaccu volledig geladen via een klassiek 230V-stopcontact met 10 A. Via de optionele geïntegreerde lader van 7,2 kW en een 230V-stopcontact met 32 A in plaats van de standaard 3,6 kW-lader, is de accu in amper 2,4 uur volledig geladen. Het laadproces kan ook worden gestart met gebruik van een timer via het Porsche Communication Management (PCM) of via de Porsche Connect app (voor smartphones en Apple Watch). Bovendien is de Panamera Turbo S E-Hybrid uitgerust met een aanvullende klimaatregeling om het interieur te koelen of te verwarmen, zelfs tijdens het laden.
Drievoudige combinatie van sportwagenprestaties, comfort bij lange ritten en efficiëntie
Prestaties, comfort en efficiëntie vormen een perfecte drievoudige combinatie: de Panamera Turbo S E-Hybrid start standaard in de volledig elektrische ‘E-Power’-modus en de vierdeurs sportwagen kan tot 50 kilometer volledig emissievrij rijden. Zodra een specifiek drukpunt in het gaspedaal wordt overschreden of indien de acculading onder een bepaalde drempel daalt, schakelt de Panamera over naar de ‘Hybrid Auto’-modus, waarbij het vermogen van beide motoren beschikbaar is. Het verbruik volgens de New European Driving Cycle (NEDC) voor plug-in hybride modellen bedraagt 2,9 l/100 km (benzine; 66 g/km CO2) en 16,2 kW/u/100 km.
Debuut met twee wielbases
De Panamera Turbo S E-Hybrid beleeft zijn wereldpremière tijdens de Geneva Motor Show (7 tot 19 maart 2017). Van bij de start wordt de vierdeurs Gran Turismo ook aangeboden in een Executive-versie, met een 150 millimeter langere wielbasis.
Tot de standaarduitrusting van de Panamera Turbo S E-Hybrid behoren Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inclusief Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), Power Steering Plus en lichtmetalen 21-duimswielen met 911 Turbo Design. De basisuitrusting omvat verder ook een bijkomende klimaatregeling, adaptieve aerodynamische elementen en luchtvering met driekamertechnologie, inclusief Porsche Active Suspension Management (PASM). De lange versie heeft standaard ook achterwielsturing.
Alle informatie over dit nieuwe model is beschikbaar bij onze officiële Porsche Centers.
Prijzen inclusief btw
Panamera Turbo S E-Hybrid: EUR 190.550,80
Panamera Turbo S E-Hybrid Executive: EUR 204.223,80