Zuffenhausen viert oer-sportwagen en stijlicoon

De miljoenste Porsche 911 rolt van de band

Hij is het summum van de in serie geproduceerde sportwagen voor iedere dag, een stijlicoon, het onmiskenbare gezicht en hart van het merk Porsche: de 911. Op 11 mei rolde in Zuffenhausen het miljoenste exemplaar van de productieband – een Carrera S in de speciale kleur ‘Irish Green’ met talrijke exclusieve details die verwijzen naar de eerste oer-911 uit 1963. De tweedeurs blijft het strategisch belangrijkste model in het productgamma en draagt er in grote mate toe bij dat Porsche een van de meeste rendabele autoconstructeurs ter wereld is.

 

Dr. Wolfgang Porsche, voorzitter van de toezichtsraad van Porsche AG, volgt de ontwikkeling van de 911 al sinds het eerste uur: “54 jaar geleden mocht ik met mijn vader meerijden op de eerste ritten over de Großglockner Hochalpenstrasse. Van dat gevoel in een 911 geniet ik nog steeds evenveel als toen. Dankzij de 911 zijn de kernwaarden van ons merk immers vandaag nog net zo visionair als met de eerste Porsche 356 nummer 1 uit 1948.”

 

De Porsche 911 heeft een nieuwe klasse gecreëerd en rijdt nog steeds aan de top van het premium-sportwagensegment. In 2016 alleen werden er wereldwijd 32.365 exemplaren van dit icoon geleverd. Desondanks heeft hij door de jaren heen zijn exclusieve karakter behouden en is hij uitgegroeid tot een felbegeerd collector’s item. De kwaliteit van de 911 is legendarisch. Meer dan 70 procent van alle ooit gebouwde 911’s zijn vandaag nog steeds rijvaardig. Daarenboven is hij ook steevast winnaar in kwaliteitsrankings zoals de ‘Initial Quality Study’ van het Amerikaanse marktonderzoeksbureau J.D. Power.

Zijn mythische status is in ruime mate te danken aan ontelbare successen in de autosport. Voor de weg én het circuit – er is geen enkele andere sportwagen die dat succesrecept zo belichaamt als de 911. Meer dan de helft van de 30.000 raceoverwinningen van Porsche staan op zijn palmares. De klantenracerij voedt de passie van enthousiaste Porsche-rijders overal ter wereld die deelnemen aan verschillende kampioenschappen.

 

Nog een unicum is dat Porsche onverstoord vasthoudt aan het basisconcept van de oer-911. “We hebben de 911 evenwel steeds technologisch verder ontwikkeld, verfijnd en geperfectioneerd”, vertelt Oliver Blume, voorzitter van de raad van bestuur van Porsche AG, “om hem uiterst modern en technisch innovatief te houden. Daarenboven zijn we erin geslaagd om de modelreeks succesvol uit te breiden met verschillende varianten.”

 

Cruciaal in het succes is de productiesite bij de hoofdzetel in Zuffenhausen. Daar worden alle exemplaren van de 911 gebouwd. Een uitgekiend productieprincipe maakt vandaag de montage van alle tweedeursmodellen – 911, 718 Boxster en 718 Cayman – inclusief hun vele afgeleiden op één lijn mogelijk. De montagemedewerkers beheersen tot 200 verschillende handelingen en garanderen met hun passie en knowhow de voor Porsche typische kwaliteit. Uwe Hück, voorzitter van de groepsondernemingsraad van Porsche AG, beklemtoont: “Zonder onze unieke Porsche-medewerkers zou het succesverhaal van de 911 ondenkbaar zijn. Vandaag hebben we de miljoenste 911 gebouwd. En het mooie daaraan is dat onze collega’s dat nog steeds met evenveel liefde doen als bij het eerste exemplaar. Met de bouw van de Mission E in Zuffenhausen luiden we een nieuw tijdperk in voor Porsche. Het is duidelijk dat de weg naar succes ook hier enkel via onze hooggekwalificeerde en uiterst gemotiveerde medewerkers loopt. Zij zorgen ervoor dat de Mission E een emotionele ervaring wordt, net zoals ook onze 911 dat altijd was en zal zijn.”

 

De miljoenste 911 blijft eigendom van Porsche AG. Voor hij de collectie van het Porsche Museum vervoegt, maakt hij een wereldreis langs o.a. de Schotse Hooglanden, de Nürburgring, de Verenigde Staten en China.

Contacteer ons
Over Porsche

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 

Porsche
Grand'route | Grote baan 395
1620 Drogenbos