Digitaler, luxueuzer en krachtiger: de nieuwe Panamera

Digitaler, luxueuzer en krachtiger: de nieuwe Panamera

  • Porsche Active Ride-ophanging voor meer comfort en dynamiek
  • Verbeterde E-Performance – meer vermogen, groter rijbereik
  • Nieuw exterieurdesign met nog meer nadruk op breedte
  • Porsche Driver Experience: nieuw bedieningsconcept en digitale cockpit
  • Uitgebreide selectie innovatieve rijhulpsystemen

Porsche vernieuwt de Panamera: de derde generatie van de sportieve luxeberline wordt gekenmerkt door een breder scala aan digitale functies, een fris en expressief design en een breder bereik tussen dynamische prestaties en rijcomfort. Krachtigere E-Hybrid-aandrijflijnen en een nieuw hoogwaardig ophangingssysteem onderstrepen de claim om de meest dynamische berline in het segment aan te bieden.

Stuttgart. De Porsche Panamera gaat zijn derde modelgeneratie in. De luxeberline van de sportwagenconstructeur benadrukt zijn sportieve karakter met nog krachtigere aandrijfsystemen. Het profiel wordt versterkt door een fundamenteel gemoderniseerd bedieningsconcept en tal van innovatieve technologieën. Daartoe behoort het nieuwe Porsche Active Ride-ophangingssysteem, dat een aanzienlijk hoger comfortniveau combineert met de sportieve rijeigenschappen waarom Porsche bekendstaat. De integratie van het eigen digitale ecosysteem van de gebruiker in het Porsche Communication Management (PCM) biedt nieuwe manieren van interactie met de auto. Het technische maar elegante, dynamische design van de nieuwe Panamera geeft de aantrekkelijke proporties van de modellenreeks een frisse update. Een breed scala aan rijhulpsystemen en een fundamenteel hertekend, op de bestuurder gericht interieur verbeteren de rijervaring.

Superieur gevoel met ultramoderne ophangingssystemen

De nieuwe Panamera is standaard al voorzien van luchtvering met tweekamer- en tweekleppentechnologie en Porsche Active Suspension Management (PASM). De tweekleppentechnologie scheidt de uit- en inveerfasen van de demperregeling en biedt daardoor een nog breder bereik tussen comfort en sportiviteit: het systeem zorgt voor een aanzienlijke demping van de impact van dwarsnaden in en beschadigingen aan het wegdek en staat tegelijkertijd garant voor meer koetswerkstabiliteit in dynamische rijsituaties. Het weggedrag van de auto kan nog verder worden verbeterd dankzij de optionele vierwielbesturing.

Daarnaast is het innovatieve actieve ophangingssysteem Porsche Active Ride als optie beschikbaar voor de E-Hybrid-modellen van de nieuwe Panamera. Dat systeem overtreft andere ophangingsconcepten in alle relevante parameters en biedt een ongekend bereik tussen rijcomfort en -dynamiek. De basis hiervoor wordt gevormd door nieuw ontwikkelde actieve schokdempers – ook met tweekleppentechnologie – die elk zijn aangesloten op een elektrisch bediende hydraulische pomp. Die genereert naargelang van de vraag een volumestroom in de demper en kan daardoor bliksemsnel, uiterst nauwkeurig en doelgericht krachten opbouwen tussen het koetswerk en de wielen, die de krachten als gevolg van de wegexcitatie tegengaan en bijna volledig compenseren. Een gewichtbesparend luchtveringssysteem met een enkele kamer vult deze technologie aan.

Het onderstel houdt het koetswerk van de Panamera altijd vlak, zelfs tijdens dynamische rem-, stuur- en acceleratiemanoeuvres. Met een soepele rijervaring absorbeert het systeem wegoneffenheden bijna volledig. In dynamische rijsituaties staat het Porsche Active Ride-ophangingssysteem garant voor een perfecte verbinding met het wegdek dankzij een evenwichtige verdeling van de wielbelasting.

Als de overeenkomstige modus is geactiveerd, kan de ophanging overcompensatie bieden voor stamp- en rolneigingen om de acceleratiekrachten die inwerken op de inzittenden, te verminderen. In deze stand leunt de nieuwe Panamera in de bochten zoals een motorfiets dat zou doen. Hij trekt de voor- of achterkant naar beneden bij respectievelijk het accelereren of het vertragen. Bij stilstand tilt het Porsche Active Ride-ophangingssysteem het koetswerk naar een comfortabele instap- of uitstaphoogte.

Meer E-Performance en grondig vernieuwde motoren

Porsche biedt in totaal vier efficiënte E-Hybrid-aandrijflijnen aan voor de nieuwe Panamera, als antwoord op de grote vraag naar dit type aandrijving. Alle E-Hybrid-varianten kunnen rekenen op betere prestaties, een groter rijbereik en meer efficiëntie. De Panamera Turbo E-Hybrid is klaar voor marktlancering. Het hart van zijn aandrijflijn is een grondig herziene 4.0-V8-turbomotor. Het vermogen van de nieuw ontwikkelde elektromotor bedraagt 140 kW (190 pk). Samen leveren ze een systeemvermogen van 500 kW (680 pk). Het systeemkoppel bereikt een indrukwekkende 930 Nm. Porsche integreert de elektromotor in de behuizing van de volledig vernieuwde PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verhoudingen. Door het weglaten van een aparte E-motorbehuizing wordt ongeveer vijf kilogram bespaard. De integratie van de unit in het oliecircuit van de versnellingsbak optimaliseert ook de warmtebalans van het elektrische aandrijfaggregaat en maakt een hoger continu vermogen van de elektromotor mogelijk.

De Panamera Turbo E-Hybrid sprint in 3,2 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 315 km/u. Zijn batterijcapaciteit bedraagt nu 25,9 kWh. Dat maakt een overeenkomstig elektrisch rijbereik mogelijk van maximaal 91 kilometer in de gecombineerde WLTP-cyclus of van 83 tot 93 km in de stadscyclus. Een nieuwe AC-boordlader van 11 kW verkort de oplaadtijd bij geschikte oplaadpunten tot 2 uur en 39 minuten.

De Panamera- en Panamera 4-varianten zullen ook beschikbaar zijn op het moment van de lancering. Aanpassingen aan de turbodruk, het brandstofinjectiedebiet en de ontstekingstiming optimaliseren de prestaties van de 2.9-V6-turbomotor. Hij genereert nu 260 kW (353 pk) en 500 Nm koppel – een toename van 17 kW (23 pk) en 50 Nm ten opzichte van zijn voorganger. Dat kort de sprinttijd van de Panamera naar 100 km/u in tot 5,1 seconden en drijft zijn topsnelheid op tot 272 km/u, terwijl de vierwielaangedreven Panamera 4 er nu 4,8 seconden over doet en 270 km/u haalt.

Luxueus en sportief vanbinnen en vanbuiten

De nieuwe Panamera behoudt de karakteristieke koetswerklijnen en proporties van de modelreeks. Hij meet 5.052 mm in de lengte (Executive: 5.202 mm) en is 1.937 mm breed en 1.423 mm hoog (Executive: 1.428 mm). Zijn grondig vernieuwde look verleent de sportberline een nog expressievere en sportievere uitstraling. Vooraan compenseert een extra luchtinlaat boven de nummerplaat de grotere luchtbehoefte van de aandrijfsystemen. De hertekende lijn van de zijruiten versterkt het berlinekarakter van de vierdeurs sportwagen. De buitenranden van de achterruit liggen gelijk met de contouren van het koetswerk, wat harmonieuze lijnen creëert aan de achterkant van de auto.

Het cockpitconcept Porsche Driver Experience biedt een ideale balans tussen digitale en analoge bedieningselementen en plaatst de in- en outputelementen die essentieel zijn voor het rijden, langs de as van de bestuurder. De versnellingshendel bevindt zich direct rechts van het stuurwiel. De modusschakelaar voor de rijprogramma’s Normal, Sport en Sport Plus en de bedieningshendels voor de rijhulpsystemen zijn ook direct toegankelijk voor de bestuurder. Dat betekent dat hij zijn ogen niet van de weg hoeft te halen om de rijprogramma’s en rijhulpsystemen in te stellen.

Een optioneel passagiersdisplay betrekt de passagier nauw bij de rijervaring. Het 10,9 duim grote scherm geeft op verzoek de prestatiegegevens van het voertuig weer. Het maakt ook de bediening van het infotainmentsysteem mogelijk en ondersteunt videostreaming terwijl de auto in beweging is. Om de bestuurder niet af te leiden is het passagiersdisplay niet zichtbaar vanaf de bestuurdersstoel.

Een meer uitgesproken Panamera Turbo E-Hybrid

Modelvarianten die de naam Turbo dragen, bekleden bij Porsche een bijzondere positie als topmodellen op het gebied van prestaties. Porsche heeft deze positie in de modelreeks uitgebreid met de Panamera Turbo E-Hybrid. Uiterlijk wordt hij gekenmerkt door een opvallende achterbumper met gelakte diffusorpanelen en een unieke voorspoiler in koetswerkkleur. Daarnaast zijn er ook verchroomde uitlaatpijpen in donkerbrons en optionele wielen met centrale moer, die ook op de andere modellen kunnen worden gemonteerd.

De exclusieve Turbo-tint Turbonite wordt gebruikt als contrastkleur voor de lijsten van de zijruiten en het Turbo-logo op de achterklep, evenals in het Porsche-embleem op de motorkap, de wielen en het stuur. Binnenin wordt Turbonite gecombineerd met carbon elementen om een sportieve sfeer te creëren. Zo is de kleur bijvoorbeeld terug te vinden in de centrale toerenteller in het instrumentenpaneel en op de bedieningselementen in de middenconsole.  

Digitale ervaring en nieuwe rijhulpsystemen

De nieuwe Panamera gaat integraal deel uitmaken van het digitale ecosysteem van de bestuurder. Om in te loggen met hun persoonlijke Porsche-ID hoeven klanten alleen maar met hun smartphone een QR-code te scannen die wordt weergegeven in het PCM. Apple CarPlay® en Android Auto maken de koppeling van smartphone- en voertuigdata mogelijk voor een verbeterde gebruiksvriendelijkheid. De integratie van voertuigfuncties van de MyPorsche-app in Apple CarPlay® maakt een geoptimaliseerde bediening van digitale functies mogelijk en zorgt voor een duidelijker overzicht. Functies zoals airco, stoelmassage en sfeerverlichting kunnen rechtstreeks via Apple CarPlay® of met de spraakassistent Siri® worden bediend.

Porsche rust de Panamera ook standaard uit met ledmatrixkoplampen. Het HD-ledmatrixverlichtingssysteem met hoge resolutie, met meer dan 32.000 pixels per koplamp, is optioneel verkrijgbaar. Het biedt compleet nieuwe verlichtingsfuncties, zoals speciale rijstrookverlichting. Het verlichtingsbereik bedraagt tot 600 meter. Porsche heeft het aanbod aan rijhulpsystemen in de nieuwe Panamera aanzienlijk uitgebreid. De standaard actieve snelheidsassistent werkt nu samen met verkeersbordenherkenning. Als het systeem actief is, zal de Panamera automatisch niet sneller rijden dan de geldende maximumsnelheid. Porsche InnoDrive inclusief adaptieve cruisecontrol omvat actieve rijstrookgeleiding en kruispuntassistentie. Een uitwijkassistent maakt nu eveneens deel uit van het functieaanbod. Ook nieuw is dat de bestuurder tijdens het automatisch parkeren niet meer in de auto hoeft te zitten, hoewel hij verantwoordelijk blijft voor het manoeuvre. Het parkeerproces kan met de nieuwe Remote ParkAssist-functie gesuperviseerd worden vanop een smartphone.

Beschikbaar aan prijzen vanaf 112.120,00 euro

De nieuwe Porsche Panamera kan nu besteld worden. Ten opzichte van zijn voorganger biedt hij een uitgebreide standaarduitrusting, met luchtvering met tweekamer- en tweekleppentechnologie, ledmatrixkoplampen, ParkAssist, rijmodusschakelaar op het stuurwiel, een gekoeld smartphonecompartiment met inductieve oplaadfunctie en een verbeterde fijnstoffilter met gps-ondersteunde, automatische luchtrecirculatiefunctie. In België, biedt Porsche de nieuwe Panamera aan vanaf 112.120,00 euro (Panamera 4 vanaf 116.340,00 euro) inclusief btw en landspecifieke uitrusting. De Panamera Turbo E-Hybrid begint vanaf 199.620,00 euro. De eerste leveringen in België zullen plaatsvinden vanaf maart 2024.

Porsche produceert de nieuwe Panamera in zijn fabriek in Leipzig. De Saksische productiesite is nauw verbonden met de Panamera: van 2009 tot 2016 werd de eerste generatie van de vierdeurs sportberline daar geassembleerd, terwijl de volledige productie in 2016 naar Leipzig verhuisde met de introductie van de tweede generatie. Aanpassingen met het oog op de productie van de derde generatie van de Panamera zijn de afgelopen maanden in de fabriek geïntegreerd.

Meer informatie, evenals film- en fotomateriaal, is beschikbaar in de Porsche Pressroom: porsche-press.be

Alle nieuwe voertuigen die door Porsche worden aangeboden, zijn gehomologeerd volgens WLTP. Officiële NEDC-waarden afgeleid van WLTP-waarden zijn sinds 1 januari 2023 niet meer beschikbaar voor nieuwe voertuigen en kunnen daarom niet worden verstrekt.

Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële, specifieke CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s is beschikbaar in de publicatie ‘Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch, die CO2-Emissionen und den Stromverbrauch neuer Personenkraftwagen’, die gratis verkrijgbaar is bij alle verkooppunten en bij DAT, Hellmuth-Hirth-Strasse 1, D-73760 Ostfildern.

Contacteer ons
Liana Picard PR Manager Porsche Belgium, D'Ieteren Automotive N.V/S.A.
Liana Picard PR Manager Porsche Belgium, D'Ieteren Automotive N.V/S.A.
Over Porsche

Press room Porsche Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.porsche.be. 

Profiel :

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

© 2024 D'Ieteren Group SA/NV. Alle rechten voorbehouden.

Wettelijke Informatie :  https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf 

Porsche
Grand'route | Grote baan 395
1620 Drogenbos