Extra uitrusting en exclusieve details voor berline en Sport Turismo
Speciale verjaardagsreeks: Porsche Panamera 10 Year Edition
Porsche viert de tiende verjaardag van de Panamera-lijn met een speciale reeks. De nieuwe Panamera 10 Years Edition pakt uit met een bijzonder uitgebreide standaarduitrusting op het vlak van comfort en chassis en is ook nog verbeterd met een reeks exclusieve designdetails. Zo zijn er bijvoorbeeld de nieuwe, 21 duim grote Panamera Sport Design-velgen in satijnglanzend White Gold Metallic en de “Panamera10”-logo’s op de voordeuren eveneens in White Gold Metallic, die exclusief zijn voor deze speciale reeks. Het verjaardagslogo is ook te vinden in het interieur, op de deurpanelen voorin en op de dorpels. Het interieur is verder gedeeltelijk met zwart leder aangekleed. Decoratieve stiknaden in White Gold creëren een bijzonder hoog kwaliteitsgevoel. De nieuwe verjaardagseditie is in Duitsland verkrijgbaar voor de Panamera 4 en Panamera 4 E-Hybrid en voor de Sport Turismo-afgeleiden met dezelfde motoren.
Veel opties standaard gemonteerd
De Panamera 10 Years Edition-modellen komen standaard met heel wat extra uitrusting voor comfort en chassis: de ledmatrixkoplampen met PDLS Plus, Lane Change Assist en Lane Keeping Assist met verkeersbordherkenning en Park Assist met achteruitrijcamera zijn allemaal standaard, net zoals het panoramisch daksysteem, de privacy-beglazing, 14-voudig verstelbare en verwarmde comfortstoelen met Porsche-logo op de hoofdsteunen, deuren met sluitbekrachtiging, digitale radio en BOSE® Surround Sound System.
Met de standaard adaptieve luchtveren met drie kamers en Porsche Active Suspension Management (PASM) in combinatie met Power Steering Plus zijn de Panamera10-modellen ook ideaal uitgerust voor een uitmuntende rijdynamiek. De hybride versies van de Panamera 10 Years Edition krijgen bovendien een interne lader met een vermogen van 7,2 kW in plaats van de standaard 3,6 kW.
De Panamera 4 10 Years Edition met 2,9-liter biturbomotor van 243 kW (330 pk) kan reeds worden besteld en kost 117.708,80 euro inclusief btw in België. De Sport Turismo met dezelfde motor is verkrijgbaar voor 120.128,80 euro. De verjaardagseditie van de Panamera 4 E-Hybrid kost 131.260,80 euro, de Sport Turismo begint bij 133.559,80 euro. De 2,9-liter biturbomotor en de krachtige elektromotor van 100 kW (136 pk) ontwikkelen samen een systeemvermogen van 340 kW (462 pk).
Sportwagen, luxeberline, hybride pionier: de geschiedenis van de Panamera
De Panamera combineert sinds 2009 zoals geen enkele andere auto in het luxesegment de prestaties van een sportwagen met de luxe en de veelzijdigheid van een reisberline. Bovendien heeft het model het merk de voorbije tien jaar bepaald als een technologisch platform voor innovaties die later ook in andere Porsche-modellen zijn toegepast. De huidige, tweede modelgeneratie wordt volledig in de Porsche-fabriek in Leipzig gemaakt en is beschikbaar in drie koetswerkversies. Tot op heden zijn meer dan 250.000 exemplaren geleverd.
Een Porsche voor vier – in de meer dan 70-jarige geschiedenis bleven de ingenieurs van Porsche telkens weer met dit idee komen. Prototypes zoals de Type 530 op basis van de 356, verlengde versies van de 928 of de vierdeurscoupé 989 haalden echter nooit de fase van de serieproductie. Aan het begin van de nieuwe eeuw werd de beslissing genomen om een vijfdeurs berline met kofferklep te ontwikkelen. In het lastenboek stonden uitmuntende rijeigenschappen, een ruim interieur en een onmiskenbare Porsche-uitstraling. De eerste Panamera – met interne benaming G1 – beleefde zijn publieksdebuut op 19 april 2009 op de 94ste verdieping van het World Financial Center in Shanghai en werd de referentie in zijn segment door zijn brede combinatie van sportiviteit en comfort. Hij zat tjokvol innovaties: voor het eerst werd een productiemodel voor het luxesegment aangeboden met een versnellingsbak met dubbele koppeling en een start-stopsysteem. De topversie Panamera Turbo introduceerde een luchtvering met extra instelbaar luchtvolume en een verstelbare en uitklapbare achterspoiler met variabel formaat. De Gran Turismo maakte ook de weg vrij voor alle andere Porsche-modellenreeksen met zijn nieuwe concept voor de opstelling van het scherm en de bedieningsknoppen.
In 2011 introduceerde de Panamera een nieuw tijdperk van elektromobiliteit: als eerste parallelle full-hybride in het luxesegment was de Panamera S Hybrid de zuinigste Porsche ooit ondanks een vermogen van 380 pk. Twee jaar later nam de Panamera S E-Hybrid opnieuw het voortouw in zijn segment als ’s werelds eerste plug-in hybride. Het modelaanbod bleef groeien en de Panamera werd zeer belangrijk voor Porsche: de Gran Turismo – met een vermogen van tot 570 pk en vanaf 2013 ook verkrijgbaar met verlengde wielbasis – vestigde het merk in een nieuw marktsegment.
Volledig nieuw: de tweede modelgeneratie vanaf 2016
De ontwikkeling van de tweede generatie van de Panamera (G2) volgde meerdere wegen: naast de berline, die zijn werelddebuut in Berlijn beleefde op 28 juni 2016, en de lange versie kwam nog een derde variant op het gemeenschappelijke platform: de Sport Turismo. Vanaf 2017 brachten zijn vooruitstrevende design en koetswerkconcept meer veelzijdigheid naar het luxesegment. De G2 is nog sportiever en eleganter, maar blijft even genereus met ruimte. Het aantrekkelijke interieur omvat alweer een resem aan innovaties, waaronder een digitaal instrumentenbord en bedieningsconcept. Dankzij chassissystemen zoals de luchtveren met drie kamers, achterwielbesturing en de elektromechanische rolstabilisering PDCC Sport voelt de Panamera zich net zo goed in zijn sas op de weg als op het circuit. De vermogensvork van de benzinemotoren gaat van 330 tot 550 pk. Daarnaast heeft Porsche in deze tweede generatie elektrische prestaties volledig omarmd: de booststrategie die is overgenomen van de 918 Spyder geeft hem sportwagenachtige prestaties in combinatie met een zeer grote efficiëntie. Het topmodel is de Panamera Turbo S E-Hybrid met een systeemvermogen van 680 pk.