Nauwkeurig en dynamisch met een V8-motor: de nieuwe Porsche GTS-modellen

Nauwkeurig en dynamisch met een V8-motor: de nieuwe Porsche GTS-modellen

  • Performance-onderstel met Turbo GT-componenten
  • 4.0-V8-biturbomotor met 368 kW (500 pk)
  • Onmiddellijk herkenbaar GTS-karakter met nieuwe designaccenten
  • Opgewaardeerde standaarduitrusting

Porsche vervolledigt zijn Cayenne-modelreeks, die in 2023 grondig werd herzien, met de nieuwe, bijzonder dynamische GTS-modellen. De SUV en SUV Coupé weten een 368 kW (500 pk) sterke V8-biturbomotor en al even prestatiegerichte onderstelsystemen te verzoenen met alledaags gebruiksgemak, onderscheidende designelementen en een opgewaardeerde standaarduitrusting.

Stuttgart. Bij Porsche staat de afkorting GTS voor Gran Turismo Sport: in de praktijk betekent dat een extra dosis dynamiek en langeafstandscapaciteiten. In essentie is de Cayenne zowel een high-performance sportwagen als een terreinwaardige SUV. Voor de GTS-modellen is die balans evenwel traditioneel verschoven naar nog betere rijeigenschappen op de weg. Met een krachtige aandrijflijn, een nauwkeurige afstelling en een exclusief design blijft de nieuwe Cayenne GTS trouw aan dat principe, terwijl hij toch geschikt blijft voor dagelijks gebruik.

Ondersteltechnologie van de Cayenne Turbo GT

Het nauwkeurig afgestelde, GTS-specifieke onderstel en de 10 millimeter lagere rijhoogte vormen een opwindende ontwikkeling voor de Cayenne GTS. Om er wat dieper op in te gaan is de auto nu standaard uitgerust met adaptieve luchtvering, inclusief Porsche Active Suspension Management (PASM) en Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Alle onderstelcomponenten en regelsystemen, zoals Porsche Traction Management (PTM) en het optionele Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), zijn specifiek ontworpen voor optimale prestaties op de weg.

De tweekleps dempertechnologie van de GTS biedt een indrukwekkend reactievermogen en zijn luchtvering met twee kamers verleent de auto een zeer dynamische veerconstante, terwijl tegelijkertijd het comfort voor de bestuurder wordt verzekerd. De wiellagerhuizen op de voortrein van de Cayenne GTS-modellen zijn afkomstig van de Cayenne Turbo GT (niet beschikbaar in Europa). Ze vergroten het negatieve camber van de wielen met 0,58 graden in vergelijking met andere Cayenne-versies. Het resultaat is opvallend levendig bochtenwerk en een uitzonderlijke rijdynamiek.

Efficiënter en 30 kW (40 pk) krachtiger dan het vorige model

Naast het nauwkeurig afgestelde onderstel is ook de charismatische V8 een belangrijk kenmerk van de Cayenne GTS. De 4.0-V8-biturbomotor, ontwikkeld door Porsche en geproduceerd in Zuffenhausen, heeft een uitgebreide technische revisie ondergaan. Dat heeft geresulteerd in meer efficiëntie en aanzienlijk betere prestaties: de motor levert nu 368 kW (500 pk) aan vermogen, wat neerkomt op een toename van 30 kW (40 pk) ten opzichte van het vorige model. Het maximumkoppel bedraagt nu 660 Nm, een winst van 40 Nm. De herziene Tiptronic S-automaat met acht versnellingen verbetert de rijprestaties merkbaar door kortere respons- en schakeltijden in de rijmodi Sport en Sport Plus.

Samen bieden deze kenmerken de vierdeurs sportwagen echt opmerkelijke prestaties. De nieuwe Cayenne GTS accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden. De topsnelheid bedraagt 275 km/u. Een andere technische innovatie is dat de tussenbak voor de vierwielaandrijving Porsche Traction Management (PTM) is voorzien van een apart waterkoelcircuit. Die technologie is eveneens overgenomen van het high-performance Turbo GT-model. Het stabiliseert de continue belastbaarheid, bijvoorbeeld bij het rijden op circuit of op bergwegen.

Exclusief design en dito uitrusting in GTS-stijl

Alle GTS-modellen van Porsche zijn herkenbaar aan hun unieke, sportieve design. Bij de Cayenne GTS omvat dat zwarte GTS-opschriften op de flanken en achterkant van de auto, een speciale voorpartij met grotere koelluchtinlaten, donkergetinte koplampen en achterlichten, en rode remklauwen. Dat klassieke design-DNA geeft de auto die onmiddellijk herkenbare Porsche-look, maar dan met een paar innovaties. Koetswerkelementen zoals de zijskirts, inzetstukken vooraan, zijruitomlijstingen en wielkastverbreders, die allemaal deel uitmaken van het standaard Sport Design-pack, zijn nu uitgevoerd in hoogglanzend zwart. Bij de vorige GTS-modellen waren sommige van deze exterieuronderdelen in koetswerkkleur. Daarentegen zijn de eindpijpen van het sportuitlaatsysteem, die voorheen in zwart waren uitgevoerd, nu afgewerkt in een donkerbronzen tint. Om de designaanbod van de Porsche GTS-modellen nog extra te versterken zijn 21 duim grote RS Spyder-velgen gemonteerd, afgewerkt in antracietgrijs.

In het interieur van de Cayenne GTS prijkt standaard een verwarmd GT-sportstuur. Ook het hoogwaardige materiaal Race-Tex is overal in de auto terug te vinden. De suèdeachtige stof bekleedt de dakhemel, armsteunen en deurpanelen, evenals de middenpanelen van de achtvoudig verstelbare sportstoelen. De zijwangen zijn nu nog dikker voor nog meer zijdelingse steun tijdens het bochtenwerk. Twee alternatieve, GTS-specifieke interieurpacks in Carmine Red of Slate Grey Neo zijn ook bij Porsche bestelbaar voor een meer gepersonaliseerde look.

New Driver Experience met sfeerverlichting en surround geluid

De nieuwe GTS-modellen kunnen rekenen op de recente uitgebreide productupgrade voor de Cayenne, die de nieuwe Porsche Driver Experience omvat, met standaard een gebogen digitaal instrumentenbord en een optioneel passagiersdisplay. Naast het Sport Design-pack, donkergetinte HD-ledmatrixkoplampen en luchtvering pakt het model ook uit met een surround audiosysteem van Bose® en sfeerverlichting. De Cayenne GTS Coupé heeft standaard bovendien een vast glazen panoramadak en een adaptieve uitschuifbare achterspoiler. Desgewenst kan het dynamische gevoel van de Coupé nog extra worden versterkt met een Sport-uitlaatsysteem met centraal geplaatste eindpijpen in donkerbrons. Dat is beschikbaar als onderdeel van de drie verschillende Lightweight Sport packs. Die omvatten ook een lichtgewicht dak en een carbon achterdiffusor, evenals beperkte isolatie. Afhankelijk van de uitrusting kunnen de lichtgewicht packs het gewicht van de auto met wel 25 kilogram verlagen.

Porsche biedt de nieuwe Cayenne GTS in België aan als SUV vanaf 150.200 euro en als SUV Coupé vanaf 153.900 euro inclusief btw en landspecifieke basisuitrusting. Beide modellen zijn vanaf nu te bestellen. De leveringen in België beginnen in de zomer van 2024.

Liana Picard PR Manager Porsche Belgium, D'Ieteren Automotive N.V/S.A.

 

 

Over Porsche

Press room Porsche Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.porsche.be. 

Profiel :

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

© 2024 D'Ieteren Group SA/NV. Alle rechten voorbehouden.

Wettelijke Informatie :  https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf 

Porsche
Grand'route | Grote baan 395
1620 Drogenbos