Nieuwe 911 Carrera GTS en 911 Carrera

Nieuwe 911 Carrera GTS en 911 Carrera

T-Hybrid voor aanzienlijk verbeterde prestaties

  • 911 Carrera GTS: innovatieve, lichtgewicht T-Hybrid met een nieuw ontwikkelde 3.6-boxermotor, elektrische turbocompressor en elektromotor
  • Markant design met actieve aerodynamica
  • Volledig digitale cockpit en uitgebreide connectiviteit
  • 911 Carrera met herziene boxermotor

Stuttgart. Porsche heeft de iconische sportwagen 911 fundamenteel opgewaardeerd. De nieuwe 911 Carrera GTS is de eerste straatlegale 911 die is uitgerust met een superlichtgewicht high-performance hybride. Het nieuw ontwikkelde, innovatieve aandrijfsysteem, met een cilinderinhoud van 3,6 liter, levert aanzienlijk verbeterde rijprestaties. De 911 Carrera GTS Coupé accelereert in 3,0 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 312 km/u. De 911 Carrera zal ook onmiddellijk beschikbaar zijn bij de lancering van de nieuwe 911. Hij wordt aangedreven door een licht gewijzigde 3.0-boxermotor met twee turbo’s, die krachtiger is dan die van zijn voorganger. De nieuwe 911 pakt ook uit met een vernieuwd design, een betere stroomlijn, een nieuw interieur, een opgewaardeerde standaarduitrusting en meer connectiviteit.

Geïnspireerd door autosport: innovatieve high-performance hybride

Voor de nieuwe 911 Carrera GTS-modellen gebruikten de Porsche-ingenieurs hun knowhow uit de autosport als basis voor het ontwerp van het hybride systeem. “We hebben een groot aantal ideeën en concepten ontwikkeld en getest om tot het hybride systeem te komen dat perfect bij de 911 past”, zegt Frank Moser, vicepresident verantwoordelijk voor de modelreeksen 911 en 718. “Het resultaat is een uniek aandrijfsysteem dat past in het totaalconcept van de 911 en zijn prestaties aanzienlijk verbetert.”

Het lichte en krachtige T-Hybrid-systeem heeft een nieuw ontwikkelde elektrische uitlaatgasturbo. Een geïntegreerde elektromotor, geplaatst tussen het compressorwiel en het turbinewiel, brengt de turbocompressor onmiddellijk op snelheid voor onmiddellijke boostdruk. Maar die elektromotor in de turbo werkt ook als generator. Hij genereert tot 11 kW (15 pk) elektrisch vermogen, dat hij onttrekt aan de energie van de uitlaatgasstroom. De wastegatevrije elektrische uitlaatgasturbo maakt het gebruik van slechts één turbocompressor mogelijk in plaats van twee voorheen, wat zorgt voor een meer dynamische en responsieve vermogensafgifte.

De aandrijflijn omvat ook een synchroonmotor met permanente magneet die geïntegreerd is in de nieuwe, krachtigere achttraps versnellingsbak met dubbele koppeling (PDK). Zelfs bij stationair toerental ondersteunt hij de zescilinder-boxermotor met een extra aandrijfkoppel tot 150 Nm en levert hij een vermogensboost tot 41 kW. Porsche koppelt beide elektromotoren aan een lichte en compacte hoogspanningsbatterij. Die komt qua afmetingen en gewicht overeen met een conventionele AGM-startaccu van 12 volt, maar slaat tot 1,9 kWh energie (bruto) op en werkt op een spanning van 400 volt. Voor een geoptimaliseerd totaalgewicht heeft Porsche een lichtgewicht lithium-ionbatterij geïnstalleerd voor het 12V-boordnet.

Het hart van de T-Hybrid-aandrijflijn is een nieuw ontwikkelde 3.6-boxermotor. Dankzij het hoogspanningssysteem kan de aircocompressor elektrisch worden aangedreven en is er dus geen riemaandrijving nodig, waardoor de motor veel compacter wordt. Zo ontstaat boven de krachtbron ruimte voor de pulsomvormer en DC-DC-convertor. Een vergrote boring en slag van respectievelijk 97 en 81 mm voeren de cilinderinhoud met 0,6 liter op ten opzichte van zijn voorganger. De verbrandingsmotor heeft een VarioCam-nokkenasregeling en een klepregeling met tuimelaars. Die handhaaft de ideale mengselverhouding van brandstof en lucht over het hele ontstekingsveld (lambda = 1).

Zelfs zonder elektrische ondersteuning levert de boxermotor 357 kW (485 pk) en 570 Nm koppel. In totaal bedraagt het systeemvermogen 398 kW (541 pk) en 610 Nm. Het vermogen is met 45 kW (61 pk) toegenomen ten opzichte van zijn voorganger. De nieuwe 911 Carrera GTS verslaat zijn voorganger ook in de spurt naar 100 km/u, vooral bij het wegrijden. De efficiënte high-performance hybride vertoont zeer dynamische rijeigenschappen en beperkt tegelijkertijd de CO2-uitstoot met aanzienlijk minder extra gewicht in vergelijking met plug-inhybride voertuigen. De gewichtstoename ten opzichte van zijn voorganger bedraagt slechts 50 kilogram.

De 911 Carrera wordt nog steeds aangedreven door een 3.0-boxermotor met dubbele turbo. Ook deze krachtbron is grondig herzien. Zo heeft hij onder meer de intercooler van de Turbo-modellen overgenomen, die nu achteraan direct onder de grille van de motorklep zit. De turbo’s in de nieuwe 911 Carrera waren voorheen voorbehouden aan de GTS-modellen. Met deze wijzigingen realiseert Porsche tegelijkertijd een beperking van de uitstoot en een vermogensboost tot 290 kW (394 pk), samen met een maximumkoppel van 450 Nm. De nieuwe 911 Carrera Coupé accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden (3,9 seconden met het Sport Chrono-pack) en haalt een topsnelheid van 294 km/u – in beide gevallen een verbetering van 0,1 seconde en 1 km/u ten opzichte van de voorganger.

Geoptimaliseerde ophanging en actieve aerodynamica

Ook de ophanging van de 911 Carrera GTS is grondig herzien. Voor het eerst is achterasbesturing standaard. Dat vergroot de stabiliteit bij hoge snelheden en verkleint de draaicirkel. Porsche heeft het rolstabilisatiesysteem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) geïntegreerd in het hoogspanningssysteem van de high-performance hybride. Dat maakt het gebruik van een elektrohydraulische regeling mogelijk, wat het systeem flexibeler en nauwkeuriger maakt. De sportophanging met variabel dempingssysteem (PASM) en een met 10 mm verlaagde rijhoogte staan garant voor een karakteristiek GTS-rijgedrag.

In totaal zijn zeven velgdesigns van 19/20 of 20/21 duim beschikbaar voor de nieuwe 911. De 911 Carrera is voor het eerst beschikbaar met de Exclusive Design-velgen met carbon ‘blades’ die de luchtweerstandscoëfficiënt verlagen en dus de efficiëntie verhogen. De 911 Carrera GTS-modellen rollen achteraan standaard op 21-duims wielen met een breedte van 11,5 duim en 315/30 ZR 21-banden. Vooraan zijn dat 245/35 ZR 20-banden op 8,5 duim brede 20-duimvelgen. In lijn met de aanzienlijk opgedreven prestaties verbetert de bredere voetafdruk van de achterbanden de rijdynamiek en tractie van de nieuwe 911 Carrera GTS.

Sportief, gestroomlijnd exterieur

Porsche heeft het exterieurdesign van de 911 gestroomlijnd met specifieke ingrepen. De meeste van die updates verbeteren de aerodynamica en de prestaties van de sportwagen. De wijzigingen omvatten nieuwe, modelspecifieke bumpers. Voor het eerst heeft Porsche ook alle lichtfuncties geïntegreerd in de nu standaard ledmatrixkoplampen van de 911, met hun karakteristieke vierpuntssignatuur. Daardoor konden de grootlichten weggelaten worden om ruimte te maken voor grotere koelopeningen aan de voorkant van de auto.

Op de 911 Carrera GTS-modellen bevinden zich aan de voorkant vijf verticaal opgestelde actieve koelluchtkleppen die van buitenaf zichtbaar zijn, en nog een verborgen klep. Voor het eerst in de 911 worden die aangevuld met adaptieve frontdiffusors onderaan, die samen met de koelluchtkleppen worden geregeld. Die elementen sturen de luchtstroom naar gelang van de omstandigheden: wanneer de vermogensbehoefte minimaal is, zijn de kleppen gesloten om de aerodynamica te optimaliseren, maar als er veel vermogen nodig is – bijvoorbeeld op circuit – sturen ze grote hoeveelheden lucht naar de radiatoren van de auto. Porsche brengt de sensoren van de rijhulpsystemen samen achter een hoogglanzend oppervlak onder de nummerplaat.

Als optie biedt Porsche de nieuwe koplampen aan met een HD-ledmatrixfunctie met meer dan 32.000 lichtpunten. De krachtige grootlichtbundel verlicht de weg tot een afstand van meer dan 600 meter. Er zijn ook innovatieve extra functies zoals een rijmodusafhankelijke dynamische bochtverlichting, rijbaanverlichting, wegenwerken- en bottleneckverlichting en een niet-verblindende grootlichtfunctie die tot op de pixel nauwkeurig is.

De vernieuwde lichtstrip met geïntegreerde boog en PORSCHE-opschrift doet de achterkant van de 911 dieper en breder lijken. Een nieuw ontworpen achtergrille met vijf lamellen aan elke kant sluit aan op de achterruit om een grafische eenheid te vormen die overgaat in de intrekbare spoiler eronder. De nummerplaat is hoger geplaatst, met een duidelijk gestructureerde achterbumper. Modelspecifieke uitlaatsystemen zijn elegant geïntegreerd in de markante diffusorvinnen.

Een sportuitlaatsysteem is optioneel verkrijgbaar voor de 911 Carrera-modellen. De 911 Carrera GTS-modellen worden standaard geleverd met een GTS-specifiek sportuitlaatsysteem.

Een optionele aerokit bezorgt de 911 Coupé nog betere prestaties. De kit omvat een markante SportDesign-voorbumper met een unieke voorspoiler, bijpassende zijskirtpanelen en een lichtere, vaste achtervleugel. Die componenten verminderen de opwaartse druk en verbeteren de grip van de sportwagen.

Volledig digitale cockpit en uitgebreide connectiviteit

In de coupévarianten heeft Porsche het interieur van de nieuwe 911 standaard als tweezitter ontworpen. Een 2+2-stoelconfiguratie is als optie zonder meerprijs bestelbaar. In de cockpit combineert Porsche het vertrouwde 911-design-DNA met moderne technologie: het bedieningsconcept Porsche Driver Experience is gericht op de bestuurderas en een intuïtieve, snellere bediening. Essentiële bedieningselementen zijn direct op of vlak bij het stuur geplaatst. Het gaat dan onder meer over de standaard rijmodusschakelaar, de herziene bedieningshendel voor de rijhulpsystemen en – voor het eerst in de 911 – een startknop, uiteraard links van het stuurwiel. In het opbergvak in de middenconsole van de nieuwe 911 bevindt zich een gekoeld vak voor smartphones, met een inductieve oplaadfunctie.

Voor het eerst heeft de 911 een volledig digitaal instrumentenbord. Het 12,6 duim grote en gebogen display past naadloos in het nieuwe bedienings- en weergaveconcept en kan uitgebreid worden aangepast. Het biedt tot zeven weergaven, waaronder een exclusieve Classic-weergave die is geïnspireerd op het traditionele Porsche-design met vijf wijzerplaten en een centrale toerenteller.

Het PCM-systeem (Porsche Communication Management) wordt nog steeds bediend via het centrale display met hoge resolutie en een 10,9-duims scherm. In de nieuwe 911 heeft Porsche zowel de personaliseerbaarheid van de rijmodi en als de bediening van de rijhulpsystemen verbeterd. De nieuwe 911 heeft ook nieuwe connectiviteitsfuncties. Een QR-code vereenvoudigt het inloggen op het PCM met de Porsche ID aanzienlijk. Apple CarPlay® is dieper in de auto geïntegreerd. Desgewenst geeft het informatie weer in het instrumentenbord en maakt het de bediening van voertuigfuncties rechtstreeks in het Apple®-ecosysteem mogelijk, bijvoorbeeld via de spraakassistent Siri®. Voor het eerst is ook videostreaming optioneel beschikbaar bij stilstand. Apps zoals Spotify® en Apple Music® kunnen als native apps in het PCM worden gebruikt zonder aangesloten smartphone.

Nu bestelbaar vanaf 135.660 euro

In België kan de nieuwe 911 Carrera nu worden besteld als Coupé en Cabriolet met achterwielaandrijving. Voor de 911 Carrera GTS zijn ook vierwielaandrijving en de Targa-koetswerkversie (exclusief met vierwielaandrijving) leverbaar. Beide modelvarianten zijn standaard uitgerust met PDK. Porsche biedt de nieuwe 911 Carrera als coupé aan voor een vanafprijs van 135.660 euro inclusief btw en landspecifieke uitrusting. De prijzen voor de 911 Carrera GTS Coupé beginnen bij 182.710 euro. De eerste leveringen in België beginnen vanaf de nazomer voor de 911 Carrera en eind 2024 voor de 911 Carrera GTS.

Meer informatie, evenals film- en fotomateriaal, is beschikbaar in de Porsche Pressroom: porsche-press.be

Liana Picard
Liana Picard PR Manager Porsche Belgium, D'Ieteren Automotive N.V/S.A.

Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële, specifieke CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s is beschikbaar in de publicatie ‘Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch, die CO2-Emissionen und den Stromverbrauch neuer Personenkraftwagen’, die gratis verkrijgbaar is bij alle verkooppunten en bij DAT, Hellmuth-Hirth-Strasse 1, D-73760 Ostfildern.

De waarden verwijzen niet naar één specifiek voertuig en maken geen deel uit van het aangeboden productgamma. Ze dienen alleen ter vergelijking tussen verschillende voertuigtypes. Extra uitrusting en accessoires (aanbouwdelen, bandenmaten, enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en stroomlijn veranderen. Die factoren kunnen, naast het weer, de verkeersomstandigheden en het rijgedrag, van invloed zijn op het brandstof-/stroomverbruik, de CO2-uitstoot, het rijbereik en de prestatiewaarden van een voertuig.

 

Over Porsche

Press room Porsche Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.porsche.be. 

Profiel :

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

© 2024 D'Ieteren Group SA/NV. Alle rechten voorbehouden.

Wettelijke Informatie :  https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf