Porsche-fabriek in Leipzig ontvangt ‘Factory of the Year’-award
- Op 14 maart vond in Leipzig de prijsuitreiking van de 'Factory of the Year'-award plaats als onderdeel van de gelijknamige conferentie.
- De winnende fabriek kon de jury overtuigen met haar transformatie naar een slimme fabriek en haar strenge duurzaamheidsbeleid met daarin ook een brede maatschappelijke betrokkenheid.
Leipzig. Op 14 maart heeft het consultancybureau Kearney, in samenwerking met Süddeutscher Verlag Veranstaltungen en het vakblad Produktion, de Porsche-fabriek in Leipzig uitgeroepen tot Factory of the Year. De productievestiging van de sportwagenfabrikant in Saksen kwam als beste uit de bus en wist het deskundige jurypanel te overtuigen tijdens hun bezoek in de herfst van vorig jaar. Bijna 100 fabrieken van over de hele wereld hadden zich kandidaat gesteld voor de gerenommeerde brancheprijs.
De intelligente, geconnecteerde fabriek: slim, gestroomlijnd en groen.
Met zijn ‘Smart Factory’-benadering geeft Porsche vorm aan zijn visie van een intelligente, geconnecteerde fabriek. Die is gebaseerd op efficiënte, grondstofbesparende processen – slim, gestroomlijnd en groen. Het nieuwe ‘huwelijksproces’ in de assemblagefabriek is een voorbeeld van een gestroomlijnde gemengde productie met een hoge mate van complexiteit. Dit ‘huwelijk’, waarbij het chassis en het koetswerk worden samengevoegd, is het middelpunt van de autoproductie. In Leipzig is het huwelijksproces ontworpen met het oog op een zo groot mogelijke flexibiliteit. Hier worden auto's met drie verschillende aandrijflijnen – verbranding, hybride en elektrisch – geproduceerd op één enkele assemblagelijn. Ook een cameragebaseerde batterijbewaking voor elektrische auto's is in het systeem geïntegreerd, samen met een automatisch meetsysteem om de schroefdraden te inspecteren.
Een ander voorbeeld komt uit de spuitafdeling. In het verleden werden de laklagen geïnspecteerd door leden van het team, maar tegenwoordig doet een slimme oplossing dit een pak efficiënter – automatische foutdetectie (AFE) wordt sinds 2023 in serie gebruikt. In slechts 70 seconden scannen twee robots met een patroon van lichtstroken de volledige buitenkant van het koetswerk van een auto. Aan de hand van ongeveer 100.000 foto's kunnen ze via reflecties zelfs de kleinste onregelmatigheden opsporen. Op basis van de resultaten genereren vijf beeldverwerkingscomputers een 3D-visualisatie van het koetswerk die de werknemers zeer snel de plaats en het type van de gedetecteerde onregelmatigheden laat zien.
Duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid als bijkomende succesfactoren
Porsche wil zijn impact op het milieu zoveel mogelijk beperken. Eén aspect van zijn visie op een fabriek met zero impact is het bevorderen van biodiversiteit, luchtkwaliteit en een circulaire economie. Sinds 2017 gebruikt de fabriek in Leipzig uitsluitend elektriciteit afkomstig van hernieuwbare energiebronnen. De productie in de fabriek in Leipzig is al sinds 2021 CO2-neutraal. Een deel van de benodigde elektriciteit wordt door de fabriek zelf geproduceerd, dankzij vier fotovoltaïsche systemen die goed zijn voor een totale output van ongeveer 9,4 MWp (megawattpiek). Porsche streeft tegen 2030 voor zijn nieuw geproduceerde auto's naar een koolstofneutrale status in zijn hele waardeketen.
Bovenop deze grondstofbesparende productie gaat Porsche in Leipzig ook voor een brede maatschappelijke betrokkenheid. De sportwagenfabrikant ondersteunt projecten in de regio die verband houden met onderwijs, cultuur, maatschappelijke kwesties, sport en het milieu. Al meer dan 20 jaar zitten er in de strategie van de fabriek ook projecten om de diversiteit aan soorten op het domein in stand te houden. Op het terrein van ongeveer 132 hectare heeft de fabriek een op de natuur gebaseerd graasweideconcept geïmplementeerd. Naast Heckrunderen en Exmoorpony's heeft Porsche zo'n drie miljoen honingbijen geïntroduceerd op de site, waar de natuurgebieden ook onderdak bieden aan tal van planten en diersoorten die in het wild leven.
In 2002 werd de Porsche-fabriek in Leipzig in gebruik genomen als tweede productielocatie van Porsche, na het hoofdkantoor in Stuttgart-Zuffenhausen. Vandaag is de fabriek een belangrijke economische motor en werkgever in het centrum van Duitsland. Meer dan 4.600 werknemers bouwen hier de modellen Macan en Panamera. De fabriek biedt ook onderdak aan een Porsche Experience Center met een door de FIA gecertificeerd circuit en een offroadparcours.
Liana Picard