Porsche Motorsport onthult Limited Collector's Edition voor circuitgebruik

Porsche Motorsport onthult Limited Collector's Edition voor circuitgebruik

  • Exclusief design, beste prestaties: de nieuwe Porsche 911 GT3 R rennsport
  • Wereldpremière op de ‘Rennsport Reunion 7’ in Californië
  • De 911 GT3 R rennsport schuift alle restricties van de FIA GT3-reglementeringen aan de kant
  • Hoogtoerige, natuurlijk aangezogen zescilinderboxermotor
  • Keuze uit zeven basiskleuren en drie speciale designs
  • Limited Edition van 77 auto's op basis van de Porsche 911 GT3 R
Porsche zal een spectaculaire circuitwagen voor sportwagenliefhebbers en verzamelaars voorstellen op de Rennsport Reunion 7 die wordt gehouden op de WeatherTech Raceway in Laguna Seca. De 911 GT3 R rennsport levert een vermogen van 456 kW (620 pk) en is gebaseerd op de 911 GT3 R van de huidige 992-generatie. Het in beperkte oplage uitgebrachte racemonster is het resultaat van een designgerichte aanpak en haalt technisch voordeel uit vrijheden die voorbij gaan aan de beperkende reglementeringen in de motorsport. De internationale Porsche-meeting gaat door op het Californische circuit van 28 september tot 1 oktober. Op het vierdaagse evenement worden meer dan 80.000 bezoekers verwacht.

Stuttgart. Een van de speciale kenmerken van dit unieke verzamelstuk, waarvan slechts 77 exemplaren worden gebouwd, is het opvallend vormgegeven koetswerk. De Porsche 911 GT3 R rennsport combineert het krachtige uiterlijk van een high-performance competitieracewagen met moderne designelementen. Tegelijkertijd wordt met een knipoog gerefereerd aan het motorsportverleden van de fabrikant, zonder dat men hierbij de retrotoer op gaat. De elementaire prestatiefactoren van de originele GT3, zoals de lage luchtweerstand en de aerodynamische downforce, blijven grotendeels onaangetast. Als volbloed racewagen dicteren de prestaties helemaal de vorm van de 911 GT3 R rennsport – maar dit gebeurt op een uitzonderlijk emotionele en aantrekkelijke manier.

"De nieuwe Porsche 911 GT3 R rennsport biedt de ervaring van met een op de 911 gebaseerde racewagen te rijden in wat zijn meest uitgepuurde vorm is", benadrukt Thomas Laudenbach, Vice President Motorsport. "Je krijgt er kippenvel van telkens als je ernaar kijkt en de wagen combineert het allerbeste van motorsporttechnologie met de designtaal die zo typisch is voor Porsche. Met zijn uitzonderlijke prestaties brengt de 911 GT3 R rennsport de geschiedenis van ons merk weer tot leven. Het spreekt voor zich dat we de wagen voorstellen aan de grote community Porsche-fans op de Rennsport Reunion 7 in Laguna Seca. Dit is een uitzonderlijk klantenaanbod met werkelijk maar één limiet: het feit dat de serie gelimiteerd is op 77 exemplaren."

Deze buitengewone sportwagen is ontworpen door Grant Larson en Thorsten Klein van het Style Porsche-team. "The 911 GT3 R rennsport zal zijn plaats innemen als de logische opvolger van de moderne Porsche 935. Terwijl de 935 technisch gebaseerd was op een bijna standaard 911 GT2 RS Clubsport, heeft de 911 GT3 R rennsport de huidige 911 GT3 R van de 992-generatie als basis. Onder het uitgebreid hertekende koetswerk van koolstofvezel gaat een volbloed racewagen schuil", benadrukt Larson. De Amerikaan was gedurende 14 jaar Director Special Projects voor Style Porsche. Samen met Thorsten Klein is hij verantwoordelijk voor de individuele, unieke wagens van Porsche Exclusive Manufaktur. Thorsten Klein voegt hier nog het volgende aan toe: "We hebben het Limited Edition-model iets verbreed en de lengte visueel vergroot, terwijl de wagen tegelijkertijd erg laag bij de grond ligt en is uitgerust met prachtig ontworpen velgen. Dit geeft de wagen de perfecte proporties en zorgt ervoor dat hij nog spectaculairder oogt."

Opvallend design met een krachtig charisma en een brede achterpartij

In het algemeen zijn alleen de motorkap en het dak overgenomen van de standaard GT3 R. Alle andere koetswerkelementen werden aangepast. Larson en zijn team hebben de meeste elementen van de aerodynamisch geoptimaliseerde geometrie van de snuit van de wagen aangepast, waaronder de luchtinlaten en -kanalen. De designers hebben ook visuele accenten aangebracht ter hoogte van de zijvinnen en flappen. Deze worden nu geflankeerd door een zijschutbord en zo beschermd tegen schade bij een impact van buitenaf. De radicaal gewijzigde vorm van de luchtinlaat- en luchtuitlaatpanelen van de voorwielkasten onderstreept het uiterlijk dat nu nog meer zelfvertrouwen uitstraalt. Gewone buitenspiegels werden vervangen door digitale versies. Een systeem bestaande uit drie in het koetswerk geïntegreerde camera's en schermen in de cockpit verzorgen nu deze taak.

De wijzigingen aan de achterpartij van de wagen hebben een bijzonder opvallend karakter. De enorme achterspoiler is het dominante onderdeel dat de luchtstroom geleidt. Het design ervan doet denken aan de legendarische Brumos Porsche 935/77, waarmee de Amerikaan Peter Gregg samen met de Nederlander Toine Hezemans en de Duitser Rolf Stommelen de zevende algemene overwinning voor Porsche behaalden op de 24 uur van Daytona in 1978.

De gedurfde interpretatie van de achterpartij levert een visuele impact op die ook wordt weerspiegeld in de downforce-cijfers: om ervoor te zorgen dat de belasting op de horizontale elementen binnen de in de norm gedefinieerde grenzen blijft, werden deze voorzien van twee bijkomende verticale steunen. Inzake functionaliteit doen ze denken aan de Porsche 962 Le Mans-racewagen en maken ze zo de brug tussen verleden en heden. Een lichtbalk bestaande uit fijne ledstrips, die nu oplichtende letters in het Porsche-opschrift omvatten, kenmerken de bredere achterkant. Een niveau lager wordt bij de voor het grootste deel open achterbumperschort geen gebruik gemaakt van grilles en panelen, dit om gewicht te besparen. Dit biedt een open blik op de technische componenten erachter met onder andere het uitlaatsysteem met zijn centraal gepositioneerde dubbele uitlaatpijpen.

Het bijzondere design van de 911 GT3 R rennsport wordt ook weerspiegeld in het licht aangepaste interieur. De monitors van de twee op de spatschermen gemonteerde camera's gaan aan weerszijden harmonieus op in het interieur. Speciale graphics voor het splashscreen van het centrale display en het Limited Edition-nummer op het dashboard kregen de vorm van de racewagen, terwijl de sfeerverlichting het thema overneemt van de qua kleur verstelbare hoofdverlichting voor het interieur. Alle veiligheidsfuncties beantwoorden aan de geldende FIA-normen. De bijzonder stevig uitgevoerde rolkooi laat enkel de installatie van een bestuurdersstoel toe. Net zoals de 911 GT3 R die wereldwijd in gebruik is, is de Limited Edition ‘rennsport’-versie dus ook een racewagen met slechts één zitplaats.

Met hun opvallende look zijn de 18-duimsvelgen van BBS, met hun exclusieve ‘racing’-design, ook een echte blikvanger. Ze combineren alle technische vereisten waaraan een competitievelg met centrale borging moet voldoen, en beschikken over een hoge designstandaard. Porsche Motorsport lakt de velgen standaard in Dark Silver Metallic.

Nieuw kleurenconcept met uitgebreide personaliseringsopties

Qua kleurenconcept baant de 911 GT3 R rennsport nieuwe paden. Af fabriek biedt Porsche het nieuwe collector's item aan met een kale carrosserie gelakt in Agate Grey Metallic, met koetswerkpanelen in pure koolstofvezel. De racewagen zal voor het eerst verkrijgbaar zijn in zeven kleurstellingen, waaronder Star Ruby en Signal Orange. Daarnaast zijn er drie exclusieve lakontwerpen beschikbaar die verdere personalisering mogelijk maken. Thorsten Klein, Style Porsche Project Manager voor de GT3 R rennsport: "Porsche is gevormd door zijn rijke geschiedenis. Dit geldt vooral voor de racerij. Dit heeft ons dan ook uiteraard geïnspireerd, maar we wilden in geen geval met een kopie of voor de hand liggend retrolakwerk komen. De drie opties die we selecteerden, zijn nieuwe interpretaties die realistisch zijn en niet een of ander schaamteloos knikje naar de geschiedenis van het merk."

Het ‘Rennsport Reunion Design’ is gebaseerd op de traditionele motorsportkleuren en lanceert een golf over de prachtige contouren van de koetswerkoppervlakken. De golfvorm stroomt op een manier die doet denken aan de legendarische Corkscrew-bocht op Laguna Seca, het circuit dat werd gekozen voor de wereldpremière van de 911 GT3 R rennsport. Dit eerbetoon onderstreept de proporties van de wagen en zijn achterspoiler. De nog zichtbare oppervlakken in koolstofvezel doen de proporties eveneens sterk uitkomen. Samen met een keuze aan optionele lakontwerpen, worden deze normaal afgewerkt met een zacht glanzend vernis. Met zijn rood-witte kleurontwerp maakt het ‘Flacht Design’ gebruik van de traditioneel door Porsche Motorsport gebruikte kleuren. Visueel speelt dit ontwerp met name met de welvende spatschermen. De term ‘Flacht’ verwijst naar het stadsdeel van het Porsche Development Centre Weissach, waar de motorsport-afdeling zich bevindt. De derde optie is het ‘Speed Icon Design’. Dit is gebaseerd op verschillende blauwtinten, die in eerste instantie focussen op de uitgesproken breedte van de wagen.

Nog krachtigere racemotor

In principe is de 911 GT3 R rennsport gebaseerd op Porsche's huidige GT3-racewagen. In tegenstelling tot de 911 GT3 R van de 992-generatie gaat het Limited Edition-model echter voorbij aan de strenge eisen van de motorsporthomologatie of de restricties opgelegd door het ‘Balance of Performance’-reglement’ (BoP). Het ontwikkelingsteam rond Dr.-Ing. Andreas Singer heeft deze bijkomende vrijheden omgezet in een nog meer tot de verbeelding sprekende circuitwagen, met talloze technische verfijningen. Deze combineert nog meer motorvermogen met een verlaagd gewicht, een spectaculair ontwerp en een fantastisch geluid, dat doet denken aan dat van de 911 RSR. Het resultaat is waarschijnlijk het meest begerenswaardige racemonster dat Porsche ooit beschikbaar heeft gemaakt als collector's item.

De 4.2-liter zescilinderboxermotor van de 911 GT3 R, een krachtbron die een toerental tot 9400 t/min aankan, haalt vooral voordeel uit het mogen afwijken van de door de reglementen opgelegde restricties: de motor realiseert nu een piekvermogen van 620 pk (456 kW). Dit komt overeen met een vermogensafgifte van niet minder dan 148 pk per liter motorinhoud – wat waarschijnlijk een record is voor een natuurlijk aangezogen motor in een GT-racewagen. Hij is dus aanzienlijk krachtiger dan de originele motor, die tot 565 pk (416 kW) ontwikkelt in de 911 GT3 R, afhankelijk van de BoP-specificatie. De watergekoelde motor met vier kleppen per cilinder en rechtstreekse benzine-inspuiting is ontworpen voor gebruik met E25-brandstof. Deze omvatten bio-ethanolbrandstoffen en zogenaamde reFuel, naast regeneratief geproduceerde e-brandstoffen, die een bijna koolstofneutrale werking mogelijk maken. Met hun lagere neiging tot kloppen, banen deze de weg naar vroegere ontstekingstijdstippen en hogere compressieverhoudingen in de zes verbrandingskamers. De speciaal voor de motor van de GT3 R rennsport ontwikkelde zuigers en nokkenassen zorgen voor betere prestaties, met name wanneer met E25-brandstoffen wordt gereden. De motor kan echter ook op conventionele brandstoffen draaien.

De aandrijflijn naar de achterwielen, inclusief de sequentiële constant-mesh-versnellingsbak met zes versnellingen, is afkomstig uit de 911 GT3 R en hieraan zijn slechts erg kleine aanpassingen aangebracht. Van versnelling wordt gewisseld met stuurwielpaddles aan het stuur, dewelke een elektronische schakelactuator aansturen. De overbrengingsverhoudingen van de vierde, vijfde en zesde versnelling komen overeen met die van de Daytona-set-up van de GT3-racewagen. In zesde versnelling en bij een motortoerental van 9000 t/min geeft dit de wagen een topsnelheid die 20 km/u hoger ligt dan die van de GT3 R met de volgens de FIA-reglementen gehomologeerde kortere overbrengingsverhouding.

Zonder geluiddempers zorgt het race-uitlaatsysteem met de centraal gepositioneerde dubbele uitlaatpijpen voor een authentiek en extreem opwindend motorgeluid. Twee stillere versies, uitgerust met geluiddempers en katalysatoren, zijn verkrijgbaar voor circuits waar geluidsbeperkingen gelden.

Het chassis is ook vrijwel identiek aan dat van de GT3 R-racewagen. Vooraan wordt gebruik gemaakt van een geavanceerde ophanging met dwarsgeplaatste wieldraagarmen en achteraan van een multi-linkophanging. De vijfvoudig aanpasbare raceschokdempers van KW zijn voorzien van een blow-off-functie. Porsche Motorsport levert de 911 GT3 R rennsport met een specifieke basisset-up. Verdere aanpassingen aan de ophanging zijn mogelijk met gebruik van shims (vulplaatjes). Het voordeel hiervan is dat ze fijne instellingen mogelijk maken zonder de nood aan tijdrovende metingen voor de vering.

Een ander uniek verkoopargument voor de wagen zijn de racebanden die Michelin exclusief aanbiedt voor GT3 R rennsport-klanten. Deze banden hebben een nieuwe constructie en een nieuw compound loopvlak, wat resulteert in een verbeterd opwarm- en rijgedrag in vergelijking met de Michelin Pilot Sport M S9 (S9M). Bovendien gaat het speciaal ontwikkelde design van de bandflanken harmonieus op in de algehele look van de wagen.

Het raceremsysteem van AP, met aluminium monobloc-remklauwen, werd voorzien van remblokken met titanium draagplaten. Ze reduceren de totale onafgeveerde massa met ongeveer een kilogram. De nieuwe FT3.5-veiligheidstank met een capaciteit van 117 liter is ook een gewichtsbesparing. Deze weegt een kilogram minder dan de vorige versie en kan in de toekomst ook in de 911 GT3 R worden gebruikt voor races. Een andere gewichtsbesparing is de liquidatie van het airconditioningsysteem. Ventilatie voor de bestuurder wordt voorzien door het stoelkoelingsconcept van de 911 GT3 R. In totaal beogen de ontwikkelaars een rijklaar gewicht van 1240 kilogram te realiseren voor de 911 GT3 R rennsport. Dit zou dan overeenkomen met een gewicht-vermogensverhouding van 2 kg/pk.

Voor meer informatie, gelieve u te registreren:

http://motorsport-community.porsche.com/GT3Rrennsport.

Contacteer ons
Liana Picard PR Manager Porsche Belgium, D'Ieteren Automotive N.V/S.A.
Liana Picard PR Manager Porsche Belgium, D'Ieteren Automotive N.V/S.A.
Over Porsche

Press room Porsche Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.porsche.be. 

Profiel :

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

© 2024 D'Ieteren Group SA/NV. Alle rechten voorbehouden.

Wettelijke Informatie :  https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf 

Porsche
Grand'route | Grote baan 395
1620 Drogenbos