Porsche op de North American International Auto Show 2015 in Detroit
911 Targa 4 GTS en Cayenne Turbo S: twee wereldpremières om het nieuwe jaar te starten
Op de North American International Auto Show 2015 in Detroit vierden de 911 Targa 4 GTS en Cayenne Turbo S hun wereldpremière. De 911 Targa 4 GTS combineert het succesvolle GTS-concept voor het eerst met het klassieke targaconcept. Zijn krachtigere motor van 316 kW (430 pk) en het standaard Sport Chrono-pakket garanderen nog dynamischere prestaties. Tot de andere GTS-specifieke elementen behoren zijdeglanzend zwarte 20-duimswielen met centrale wielbout, een sportief vormgegeven voorzijde, zwarte lamellen in de luchtinlaten en een – eveneens zwart – GTS-logo op de deuren, aan de achterzijde en op de rolbeugel. In het interieur creëren de bekleding van de zetels en het stuur in zwart alcantara en accenten in zwart geborsteld aluminium een sportieve sfeer.
Het nieuwe topmodel in de Cayenne-reeks van de jongste generatie onderscheidt zich in de eerste plaats door zijn nieuwe drukvoedingsconcept, waarbij de turbo's in de uitlaatspruitstukken geïntegreerd zijn. Zo levert de Cayenne Turbo S voortaan 419 kW (570 pk), of 20 pk meer dan zijn voorganger. Het maximumkoppel, dat met 50 Nm verhoogd werd tot 800 Nm, staat garant voor verbluffende prestaties, de nieuwe turbo's bezorgen de biturbomotor een nog betere respons.
De nieuwe 911 Targa 4 GTS: meer kracht en dynamiek in een verfijnd design
Ter gelegenheid van de 50e verjaardag van de 911 Targa biedt Porsche dit bijzonder populaire model voor het eerst in de krachtigere en dynamischere GTS-versie aan. Het targaconcept van de 911 Targa 4 GTS staat voor uiterste rijveiligheid dankzij vierwielaandrijving en een rolbeugel, maar biedt tegelijk maximaal open rijplezier, met een targadak dat volledig automatisch wordt weggeborgen. Voor de dynamische prestaties zorgt de GTS-motor van 316 kW (430 pk) samen met het standaard Sport Chrono-pakket, het PASM-onderstel, de 20-duimswielen en het sportuitlaatsysteem.
Ondanks de gevoelig uitgebreidere uitrusting, verbeterde de gewicht-vermogenverhouding tegenover de
S-model van 3,9 kg/pk tot 3,6 kg/pk voor de GTS. Zo haalt de Targa 4 GTS een topsnelheid van 300 km/u met de PDK-versnellingsbak en sprint hij van 0 tot 100 km/u in slechts 4,3 s. Ondanks het toegenomen vermogen (+22 kW/30 pk) verbruikt hij gemiddeld 9,2 tot 10,0 l/100 km (afhankelijk van de gekozen versnellingsbak) – exact evenveel als de 911 Targa 4S.
De jongste Targa is vanaf de eerste aanblik herkenbaar als vierwielaangedreven GTS-model, door de 22 mm bredere wielkasten en 10 mm bredere banden achteraan in vergelijking met de tweewielaangedreven varianten. In vooraanzicht domineert het sportieve design van de wagen, met een luchtinlaat voor de centrale extra koelradiator en de bi-xenonkoplampen met verdonkerde beglazing en Porsche Dynamic Light System (PDLS). Typische GTS-kenmerken in zijaanzicht zijn de 20-duims 911 Turbo S-wielen in zijdeglanzend zwart met centrale wielbout, de sportief vormgegeven buitenspiegels en het GTS-logo op de deuren. Ook het Targa-logo op de zilverkleurige rolbeugel is in zijdeglanzend zwart gelakt. Zwarte accenten aan de achterzijde zijn de glanzende afwerking van de luchtinlaatopening, de modelbenaming en de verchroomde uitlaatpijpen.
Het GTS-DNA komt ook in het interieur van de 911 Targa 4 GTS duidelijk tot uiting. Centraal in het instrumentenbord is de stopwatch van het Sport Chrono-pakket geïntegreerd. De viervoudig verstelbare Sport Plus-voorzetels – met GTS-logo op de hoofdsteunen – bieden extra zijdelingse steun en garanderen hoogstaand comfort voor de bestuurder en passagier, zelfs tijdens lange ritten. Het dominante materiaal in het interieur is zwart alcantara, dat slechts half zoveel weegt als leder.
De Targa is al sinds het begin in 1965 een gevestigde waarde in het 911-gamma. Ongeveer een op acht ooit verkochte exemplaren van de 911 was een Targa. Met de 911 Targa 4 GTS breidt Porsche het aanbod van de moderne klassieker uit met een riant uitgerust en aantrekkelijk geprijsd topmodel.
De nieuwe Cayenne Turbo S: topatleet onder de SUV's
Op de North American International Auto Show 2015 in Detroit stelde Porsche in wereldpremière ook de nieuwe Cayenne Turbo S voor, het topmodel van de sportieve SUV-reeks. Zijn herziene 4,8 liter-V8-biturbomotor levert voortaan 419 kW (570 pk) en 800 Nm koppel. Dankzij het extreem dynamisch afgeregelde onderstel met tal van extra afstelmogelijkheden wordt de Cayenne Turbo S een echte atleet – hij is in staat om een ronde over de legendarische Nürburgring af te leggen in minder dan 8 minuten. Daarmee bepaalt de Cayenne een nieuw record bij de SUV's en bewijst hij dat iedere Porsche een echte sportwagen is, zelfs in dit voertuigsegment.
Het spontanere responsgedrag van de biturbomotor is in de eerste plaats te danken aan de geïntegreerde turboladers, die voortaan rechtstreeks in de uitlaatspruitstukken zijn ondergebracht. Die nieuwe aanpak verbetert ook de verbranding. De ultraperformante motor levert 20 pk meer vermogen en 50 Nm meer koppel dan zijn voorganger. Zo accelereert de Cayenne Turbo S voortaan in 4,1 s van 0 tot 100 km/u, dat is 0,4 s sneller dan het vorige model. Zijn topsnelheid bedraagt nu 284 km/u.
De Cayenne Turbo S beklemtoont zijn positie als topatleet ook met zijn onderstelsystemen. Zijn standaard Porsche Composite Ceramic Brakes-remsysteem (PCCB) heeft vooraan schijven met een diameter van 420 mm en voor het eerst remklauwen met tien zuigers. Achteraan hebben de remmen schijven van 370 mm en klauwen met vier zuigers. De Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) gaat het overhellen van de wagen in bochten proactief tegen. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) geeft de handling meer dynamiek en verhoogt de rijstabiliteit door gerichte remingrepen op het rechter of linker achterwiel, wat voor een beter instuurgedrag in bochten zorgt en de stuurprecisie verbetert. De actieve vierwielaandrijving Porsche Traction Management (PTM) drijft in normale omstandigheden permanent de achterwielen aan maar maakt indien nodig een volledig variabele verdeling van de aandrijfkracht richting voorwielen mogelijk. Het perfecte samenspel tussen de verschillende systemen biedt heel wat voordelen, zoals onder meer de uitstekende rijdynamiek en tractie en een uitzonderlijke stabiliteit bij alle snelheden.
De standaarduitrusting van de Cayenne Turbo S weerspiegelt zijn hoge niveau. Ze omvat onder meer 21-duimswielen in een specifiek 911 Turbo-design met zwartgelakte randen, ledkoplampen inclusief Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), een volledig met leder bekleed interieur met Porsche-logo op alle hoofdsteunen en accenten in carbon doorheen het interieur. Voor het eerst is de Cayenne Turbo S ook verkrijgbaar met tweekleurige bekleding in zwart/crème.
Voor visuele accenten aan de buitenkant zorgen de omlijsting van de frontale luchtinlaat in hoogglanzend zwart, het onderste gedeelte van de buitenspiegelbehuizingen in dezelfde kleur en de dakspoiler en wielkastlijsten in koetswerkkleur.
Porsche 911 Targa 4 GTS :
Verbruiks- en uitstootwaarden:
Stad :12,5-13,9 l/100 km
Buiten : stad 7,1-7,7 l/100 km
Gemiddeld : 9,2-10,0 l/100 km
CO2-uitstoot : 214-237 g/km
Prijs : 140.965 € incl. btw
Porsche Cayenne Turbo S :
Verbruiks- en uitstootwaarden:
Stad :15,9 l/100 km
Buiten stad : 8,9 l/100 km
Gemiddeld : 11,5 l/100 km
CO2-uitstoot : 267 g/km
Prijs : 171.094 € incl. btw