Puur Porsche: open tweezitter voor een ongefilterde rijervaring
Nieuwe 911 Speedster gaat in productie, 510 pk en beperkte reeks
De 911 Speedster zorgde al voor opschudding toen hij als conceptcar werd voorgesteld. Vandaag neemt Porsche de open tweezitter in productie. De 911 Speedster wil een puristische, op de bestuurder gerichte auto zijn, en combineert dit streefdoel met autosporttechnologie die geschikt is voor dagelijks gebruik. Hij werd ontwikkeld op basis van de 911 R (2016) en de 911 GT3. Een hoogtoerige atmosferische vierliter-boxermotor met 375 kW (510 pk) dompelt de cockpit onder in een emotionele geluidservaring. De GT-zesversnellingsbak is handgeschakeld. Visueel slaat de nieuwe Speedster een brug naar zijn eigen verleden, naar de voorvader van alle Porsche-sportwagens, de 356 ‘nummer 1’ Roadster uit 1948. Ook het beperkte productieaantal van de nieuwe 911 Speedster knipoogt naar dit model: vanaf halverwege 2019 zullen exact 1.948 exemplaren gebouwd worden in de Porsche-fabriek in het Duitse Zuffenhausen.
De conceptcar van de 911 Speedster beleefde zijn wereldpremière in 2018 tijdens de ceremonie rond ‘70 Jaar Porsche-sportwagens’ in Zuffenhausen. Later volgden nog andere publieksvoorstellingen tijdens het Goodwood Festival of Speed, de Rennsport Reunion VI in Laguna Seca (Californië) en het autosalon van Parijs in oktober. Talrijke Speedster-elementen die de conceptwagen kenmerkten, zijn nu in identieke of gelijkaardige vorm terug te vinden op de productieversie.
De aandacht wordt getrokken door het esthetisch gevormde deksel voor het dakcompartiment met zijn dubbele bult: een essentieel element van dit type sportwagen sinds de 911 Speedster uit 1988. Nooit eerder heeft Porsche voor een productiemodel zo’n groot en complex onderdeel gebruikt dat uit één stuk is gemaakt van met koolstofvezel versterkt plastic. Twee sierelementen in de dubbele bult maken indien nodig plaats voor het koprolbeschermingssysteem, dat standaard is op deze tweezitter zoals op de 911 Carrera Cabriolet.
Een gewichtbesparende dakstructuur vervangt het basic interieurbeschermingszeil van de conceptcar. Ondanks het puristische design is deze stoffen cabriokap geschikt voor dagelijks gebruik. Samen met het ingekorte voorruitframe met verlaagde randplaat onderaan en de kleinere zijruiten verleent deze kap de 911 Speedster zijn atletische profiel. De opwindend lage raamlijn was al een kenmerk van historische ontwerpen zoals de Porsche 356 Speedster uit 1954.
Het cabriodak laat zich moeiteloos bedienen: de centrale vergrendelingshaak op het voorruitframe en de twee zijvinnen van de stoffen kap worden met een druk op een knop ontgrendeld. Het grote achterpaneel is gemaakt van lichtgewicht koolstofvezel en wordt elektrisch ontgrendeld, waarna het een stukje naar achteren schuift. Vervolgens moet het met de hand worden verplaatst om ruimte te maken voor de stoffen kap, die in een Z-vorm achter de voorstoelen wegplooit. Daarna kan het deksel heel eenvoudig weer worden gesloten. Het dak wordt op dezelfde manier weer dichtgeklapt, alleen moeten de dakvinnen links en rechts van de bulten met de hand in hun grepen worden geduwd tot ze voelbaar vastklikken.
Achterspoiler en achterschort van de 911 GT3 Touring
Ook andere koetswerkonderdelen van de Speedster krijgen een lichtgewicht design. De motorkap van koolstofvezelcomposiet, die twee kilo lichter is dan die van de 911 GT3, en de eveneens van koolstofvezelcomposiet gemaakte vleugels komen van de 911 R. De voorschort is geleend bij de GT3, maar de voorste spoilerlip werd volledig nieuw ontwikkeld. In plaats van de Talbot-spiegels die gebruikt werden op de conceptcar, krijgt de productieversie van de nieuwe Speedster elektrisch verstelbare en verwarmde Sport Design-buitenspiegels. De uitklapbare en aerodynamisch gevormde achterspoiler en de achterschort van de Speedster werden overgenomen van de 911 GT3 Touring.
Het interieur wordt gekenmerkt door zwarte lederen elementen voor de wangen en de hoofdsteunen van de koolstofvezelcomposiet kuipstoelen, de armleuningen op de deurpanelen en de ingekorte versnellingspook. Het middelste gedeelte van de stoelen is bekleed met geperforeerd leder en het totaalgewicht wordt beperkt dankzij lichtgewicht deurpanelen met zwarte treklussen en opbergnetten.
Speedster-logo’s prijken op de hoofdsteunen, de zichtbare koolstofvezel dorpels en de centrale toerenteller. Net zoals de andere instrumenten heeft die een zwarte wijzerplaat met witte naalden, groene cijfers en maatstrepen: details die doen denken aan zijn beroemde voorouder, de Porsche 356 Speedster. Een ‘limited edition’-plaatje op de dwarsstructuur achter de voorstoelen toont het serienummer van de 911 Speedster, die beperkt is tot slechts 1.948 exemplaren.
Porsche biedt de nieuwe 911 Speedster als optie ook aan met een Heritage Design-pakket, dat in België 24.200,00 euro kost (incl. btw). Deze uitrustingsversie werd ontworpen door Style Porsche en ontwikkeld door Porsche Exclusive Manufaktur. Het herinterpreteert klassieke elementen uit de jaren vijftig en zestig, zoals het interieurkleurschema in Black en Cognac met gouden accenten. Op de basislak in GT Silver Metallic zijn op de neus en de voorvleugels speciale witte speervormige accenten aangebracht. Motorsportstickers die verwijzen naar de merkgeschiedenis op de deuren en de motorkap maken het pakket compleet. De eigenaar kan zelf een startnummer van maximum twee cijfers kiezen. Het Porsche-embleem en de goudkleurige logo’s komen overeen met de ontwerpen uit de jaren 50 en 60.
Hoogtoerige motor met 510 pk
Het hart van de nieuwe Speedster is overgenomen van de 911 GT3. De atmosferische zescilinder-boxermotor met een cilinderinhoud van vier liter is een pure GT-motor. Hij ontwikkelt zijn piekvermogen van 375 kW (510 pk) bij 8.400 t/min, terwijl hij maximaal 9.000 t/min haalt. De motor ontwikkelt een maximumkoppel van 470 Nm bij 6.250 t/min. De nieuwe 911 Speedster sprint van 0 naar 100 km/u in 4,0 seconden en haalt een topsnelheid van 310 km/u.
In vergelijking met de vorige 911 GT3 is de motor in de Speedster uitgerust met twee benzinepartikelfilters (GPF) en voldoet hij aan de uitstootnorm Euro 6d TEMP EVAP-ISC (EU6 DG). Toch slaagt de vierkleppenmotor erin om nog 10 pk meer te ontwikkelen. Dat is te danken aan detailverbeteringen zoals de hogedrukbrandstofinjectoren met geoptimaliseerd sproeipatroon en een aangepast inlaatsysteem met individuele gaskleppen, waardoor de motor spontaner op het gaspedaal reageert. Het nieuw ontwikkelde lichtgewicht sportuitlaatsysteem van roestvrij staal weegt 10 kilogram minder, en dat is inclusief de twee partikelfilters.
Porsche biedt de 911 Speedster enkel aan met een manuele zesversnellingsbak, wat past bij zijn status als driver’s car. Die zesversnellingsbak heeft een automatische tussengasfunctie die bij het terugschakelen heel precies en onafhankelijk compenseert voor verschillen in het motortoerental door automatisch een dot gas te geven tussen de versnellingen. Deze functie kan op elk moment worden ingeschakeld, met andere woorden onafhankelijk van de gekozen instelling voor de variabele schokdemping PASM (Porsche Active Suspension Management). De sportieve krachtoverbrenging wordt afgerond door een mechanisch sperdifferentieel achteraan met asymmetrische sperwerking.
De GT-filosofie achter de nieuwe Speedster wordt ook weerspiegeld in het onderstel. Met zijn sportieve meesturende achteras en dynamische motorsteunen is het chassis gebaseerd op de technologie van de 911 GT3 en 911 R. Controlesystemen zoals Porsche Torque Vectoring (PTV), Porsche Stability Management (PSM) en PASM met sportieve ijking en een verlaging van 25 millimeter zijn heel precies aangepast aan de nieuwe vereisten. De open tweezitter rijdt op gesmede lichtmetalen Speedster-velgen van 20 duim met centrale wielmoer. De standaarduitrusting omvat PCCB-remmen (Porsche Ceramic Composite Brake) met geventileerde en geperforeerde keramische composietschijven.
In België bedraagt de vanafprijs van de 911 Speedster 276.339,80 euro inclusief btw en landspecifieke uitrusting. Hij kan onmiddellijk worden besteld.
Porsche Design Timepieces heeft ook speciale horloges bedacht voor de nieuwe 911 Speedster, die eveneens in aantal beperkt zijn tot 1.948. De Porsche Design ‘911 Speedster Chronograph’ en de ‘911 Speedster Heritage Design Chronograph’ kunnen enkel door toekomstige eigenaars van een nieuwe Speedster worden besteld bij Porsche Centres wereldwijd, en zijn beschikbaar vanaf mei 2019. Hun prijs inclusief btw: 9.991 euro.