Topklasse 911 met verbeterde rijeigenschappen

Topklasse 911 met verbeterde rijeigenschappen

Helemaal 911, helemaal Turbo, helemaal nieuw: de Porsche 911 Turbo S

Porsche presenteert de nieuwe generatie van de nieuwe 911 Turbo S. Het nieuwe topmodel van het 911-gamma produceert een onuitgegeven vermogen van 478 kW (650 pk), gecombineerd met al even unieke rijeigenschappen en comfort.

Een nieuwe 3.8-liter boxermotor met twee VTG turboladers vormt het kloppend hart van de wagen. De krachtbron produceert 51 kW (70 pk) meer dan zijn voorganger. Het maximum koppel bedraagt nu 800 Nm (een verhoging van 50 Nm). De specifiek voor de Turbo ontwikkelde achtversnellingsbak Porsche Doppelkupplung (PDK) zorgt er voor dat het sprintje van nul naar 100 km/u gereduceerd wordt tot 2,7 seconden (een vermindering van 0,2 seconden), met een onveranderde topsnelheid van 330 km/u. De 911 Turbo S is beschikbaar als Coupé en als Cabriolet, en wordt vanaf maart 2020 bij de Belgische dealers gecommercialiseerd.

 

De afmetingen van de 911 Turbo S werden merkbaar opgevoerd, om zo de verbeterde rijeigenschappen van de wagen te volgen: boven de vooras is het koetswerk nu 45 millimeter breder (1.840 mm), terwijl de breedte boven de achteras nu 1.900 mm bedraagt (een toename van 20 mm). Aangepast wielspoor,  verder ontwikkelde aerodynamica en nieuwe wielen met verschillende afmetingen dragen bij tot de wendbaarheid en sportiviteit van de wagen. Vooraan is het wielspoor nu 42 mm breder, achteraan 10 mm. De aanpasbare aerodynamica omvat nu gecontroleerde koelflappen vooraan, terwijl de bredere achtervleugel nu voor nog meer neerwaartse druk zorgt. Voor de eerste keer brengt de 911 Turbo S zijn vermogen via banden met verschillende afmetingen op de weg over: vooraan beschikt de auto over 20-duimsbanden met unieke 255/35 afmetingen en achteraan steken er 315/30 21-duimsbanden. Nieuwe uitrustingsopties benadrukken verder het sportieve imago van de vierwielaangedreven 911. Daarbij onder andere het Porsche Active Suspension Management (PASM) sportchassis, dat met 10 mm werd verlaagd, en de sportuitlaat met regelbare kleppen, om die unieke sound te garanderen.

De volledig nieuwe motor van de 911 Turbo S is gebaseerd op de krachtbron van de 911 Carrera. Een van de kenmerken is een volledig hertekend luchtkoelingssysteem; nieuwe, grotere VTG turboladers, geplaatst in een symmetrische lay-out, met elektrisch regelbare wastegatekleppen. Verder worden er ook piëzo-injectoren gebruikt, wat een duidelijke verbetering betekent op het vlak van reactietijd, vermogen, koppel, uitstoot en het klimmen in de toeren.

 

De nieuwe zescilinder krachtbron wordt aangeblazen door een nieuw inlaatsysteem. De voorheen bestaande geleiding van uitlaatgas en aanzuiglucht werd omgekeerd: deel van de uitlassen stroomt nu door de typische Turbo luchthappers in de flanken achteraan. Voor de luchtfilters, die nu in de achtervleugels zijn geplaatst, werden twee andere luchtstromen verwerkt, door het rooster in de kap achteraan. Dit betekent dat de nieuwe 911 Turbo S nu vier luchtinlaten heeft, met een grotere oppervlakte en lagere weerstand, waardoor de motor efficiënter kan werken. Twee symmetrische turboladers met variabele turbinegeometrie (VTG) en grotere afmetingen vervangen de voorheen gebruikte onderdelen, waarbij de schroeven van de compressor en turbine nu in tegengestelde richting draaien. De diameter van de turbineschroef werd met vijf millimeter vergroot tot 55 mm, terwijl de 61 mm brede compressorschroef nu drie millimeter groter is. De wastegatekleppen zijn elektrisch regelbaar via stappenmotoren.

Dit harmonieus ontwerp, waardoor rijplezier, dynamisme en sportiviteit perfect in balans zijn, is zowel voor alledaags gebruik als voor het circuit geschikt. De sprong voorwaarts op het vlak van prestaties is bij deze nieuwe generatie vooral merkbaar in de sprint van nul naar 200 km/u: met 8,9 seconden is de nieuwe 911 Turbo S een volle seconde sneller dan zijn voorganger. Dankzij de verbeterde Porsche Traction Management (PTM) vierwielaandrijving kan de overdrachtskoffer merkbaart meer koppel verdelen, waarbij tot 500 Nm naar de voorwielen kan worden overgebracht. De nieuwe generatie van het standaard PASM chassis is ook sportiever. Snellere en nauwkeuriger gecontroleerde schokdempers leveren de rijdynamica duidelijk voordeel op, zeker op het vlak van rolstabiliteit, wegligging, stuurgedrag en bochtensnelheid.

De nieuwe voorsteven met bredere luchthappers levert de typische Turbo-look op, met dubbele lichtmodules vooraan en tevens standaard LED matrixkoplampen met donkere accenten. De hertekende en pneumatisch uitschuifbare voorspoiler en bredere achtervleugel leveren 15 procent meer neerwaartse druk op. De gespierde delen van de achtervleugel, met ingewerkte luchthappers, benadrukken het strakke koetswerk van de 911 Turbo S. De nieuwe look achteraan wordt verder aangevuld door rechthoekige uitlaatpijpen, uitgevoerd in het voor de Turbo typische high-gloss Black.

Het interieur heeft een sportieve en hoogwaardige afwerking. Bij de standaard uitrusting behoort onder andere een volledig leder interieur met carbon toetsen, in combinatie met enkele Light Silver accenten. Het in 18 richtingen verstelbare sportstuur is uitgevoerd met een stiksel dat een eerbetoon brengt aan de allereerste 911 Turbo (type 930). Hoogwaardige grafische elementen en logo’s in het instrumentenpaneel vervolledigen de typische Turbo S kenmerken. Het centrale scherm van de PCM is nu 10,9 duims, en kan dankzij zijn nieuwe lay-out snel en zonder afleiding bediend worden. Andere mogelijke kenmerken zijn het GT sportstuur, het Sport Chrono pack met de nieuw geïntegreerde Porsche Track Precision app en een BOSE® Surround Sound systeem.

De 911 Turbo S Coupé is in België beschikbaar tegen een prijs van 223.099,80 euro. De 911 Turbo S Cabriolet heeft een prijskaartje van €236.893,80.

911 Turbo S Cabriolet: gemiddelde brandstofverbruik 12.5–12.1 l/100km; gemiddelde CO2 uitstoot 284-275g/km

911 Turbo S Coupé: gemiddeld brandstofverbruik 12.3-12.0 l/100km; gemiddelde CO2 uitstoot 271-278 g/km

Contacteer ons
Over Porsche

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 

Porsche
Grand'route | Grote baan 395
1620 Drogenbos