Wereldwijde duurzaamheidstesten onder extreme omstandigheden

Wereldwijde duurzaamheidstesten onder extreme omstandigheden

911 onder druk: het testprogramma voor de nieuwe generatie

De laatste rechte lijn dient zich aan voor de nieuwe Porsche 911: de achtste generatie van deze sportwagen-klassieker komt begin 2019 op de Europese markt. Voor het zover is, vergen de prototypes nog eens het uiterste van hun motoren tijdens het finale testprogramma dat wereldwijd plaatsvindt. De nieuwe sportwagen wordt hierbij tot het uiterste gedreven. Ze worden van de ene klimaatzone naar de andere verscheept met temperatuurverschillen tot wel 85 graden Celsius. Ze sprinten over hoogteverschillen die oplopen tot meer dan vier kilometer, zweten het uit in fileverkeer in de wereldsteden en zetten nieuwe records neer op racecircuits. Het eindresultaat is dat ieder onderdeel van de auto precies zo betrouwbaar moet zijn als van bij het begin werd vooropgesteld.

 

“Naast zijn buitengewone prestaties heeft de 911 zich altijd al weten te onderscheiden met zijn dagelijks gebruiksgemak”, licht Andreas Pröbstle toe, project manager voor het volledige voertuig. “Daarom testen we de auto onder alle omstandigheden, in ieder type weer en elke regio. De aandrijving van de auto moet even foutloos functioneren als zijn vloeistofcircuits, zijn systemen, zijn bedieningsprocessen en zijn displays. Alleen zo kunnen we er zeker van zijn dat het voertuig alle regio's ter wereld feilloos kan aandoen”, vult hij aan.

 

In een eerste fase van het testwerk gaat alle aandacht naar de traditionele vakgebieden waarin de expertise van Porsche het duidelijkst spreekt. Denk maar aan het onderstel en de motor die nog verder werden opgewaardeerd om zowel het prestatiepotentieel als het dagelijkse gebruiksgemak te versterken. Bijkomend worden er functietests en stresstests gedaan voor het volledig nieuwe bedieningsconcept in de cockpit en voor zowel de instrumenten als de displays. De nieuwe rijhulpsystemen en uitgebreide connectiviteit worden eveneens onderworpen aan een veeleisende testmarathon: Porsche Connect verschilt van land tot land wat het testen van de werking en de functies tot een erg prijzige onderneming maakt.

 

In warme landen zoals de Golfstaten in het Midden-Oosten of in de Amerikaanse Death Valley moeten de klimaatregeling, het thermomanagement en de verbranding zelf verschillende functietests doorstaan bij temperaturen tot 50 graden Celsius. Zo mogen de interieurelementen bijvoorbeeld niet uitzetten, samentrekken of lawaai maken wanneer ze aan hitte worden blootgesteld. In Finland, bij temperaturen tot -35 graden, focust de testplanning vooral op elementen zoals de koudstart, verwarming en klimaatregeling, grip, rij- en remgedrag, maar ook de reactiesnelheid van de controlesystemen die verband houden met de rijdynamiek wordt hier getoetst. De bochtige en veeleisende wegen om en rond de Europese poolcirkel vormen de ideale omgeving om een sportwagen te testen, terwijl de nieuwe 911-modellen tijdens uithoudingstest Chinese wegen en circuits afsprinten in een verkeersstructuur die typisch is voor het land, waar ze bewijzen dat ze ook op brandstof van ontzettend variabele kwaliteit duurzaam presteren.

 

De Nürburgring vormt bij Porsche een vast onderdeel van het uitgebreide testwerk en ontwikkelingsprogramma. De motor, overbrenging, remmen en het onderstel moeten op het veeleisende circuit in de bergachtige Eifel-regio hun waarde bewijzen. In Italië worden de testwagens over de testcircuits voor hoge snelheid in Nardò gestuurd. Daar wordt niet alleen gefocust op de topsnelheid maar ook op de koeling en het rijgedrag. Het laagste punt bereiken de testvoertuigen tijdens hun uithoudingstests in Death Valley waar ze tot zowat 90 meter onder de zeespiegel gaan terwijl de ijle lucht op Mount Evans in Colorado - tot 4.300 meter hoog - een uitdaging vormt voor de biturbodrukvoedings- en brandstofsystemen. Tegen het moment dat alle testwerk achter de rug is, hebben de testauto’s alles bij elkaar zowat 3 miljoen kilometer afgelegd.

 

Een minder spectaculair maar daarom niet minder belangrijk onderdeel van het testwerk is het dagelijkse klantgerichte testen op openbare wegen in steden en meer verlaten gebieden over heel Duitsland. Tijdens dit soort testwerk worden er eveneens flink wat kilometers gemalen, zonder daarbij de verkeersregels te overtreden. Zo worden de volledige auto en zijn systemen gescreend op geschiktheid voor dagelijks gebruik. Alleen op die manier kan ook de achtste generatie van deze iconische sportwagen de lange traditie verderzetten de beste 911 ooit te zijn.

Contacteer ons
Over Porsche

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.
  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Porsche
Grand'route | Grote baan 395
1620 Drogenbos