Wereldwijde duurzaamheidstesten onder extreme omstandigheden
911 onder druk: het testprogramma voor de nieuwe generatie
“Naast zijn buitengewone prestaties heeft de 911 zich altijd al weten te onderscheiden met zijn dagelijks gebruiksgemak”, licht Andreas Pröbstle toe, project manager voor het volledige voertuig. “Daarom testen we de auto onder alle omstandigheden, in ieder type weer en elke regio. De aandrijving van de auto moet even foutloos functioneren als zijn vloeistofcircuits, zijn systemen, zijn bedieningsprocessen en zijn displays. Alleen zo kunnen we er zeker van zijn dat het voertuig alle regio's ter wereld feilloos kan aandoen”, vult hij aan.
In een eerste fase van het testwerk gaat alle aandacht naar de traditionele vakgebieden waarin de expertise van Porsche het duidelijkst spreekt. Denk maar aan het onderstel en de motor die nog verder werden opgewaardeerd om zowel het prestatiepotentieel als het dagelijkse gebruiksgemak te versterken. Bijkomend worden er functietests en stresstests gedaan voor het volledig nieuwe bedieningsconcept in de cockpit en voor zowel de instrumenten als de displays. De nieuwe rijhulpsystemen en uitgebreide connectiviteit worden eveneens onderworpen aan een veeleisende testmarathon: Porsche Connect verschilt van land tot land wat het testen van de werking en de functies tot een erg prijzige onderneming maakt.
In warme landen zoals de Golfstaten in het Midden-Oosten of in de Amerikaanse Death Valley moeten de klimaatregeling, het thermomanagement en de verbranding zelf verschillende functietests doorstaan bij temperaturen tot 50 graden Celsius. Zo mogen de interieurelementen bijvoorbeeld niet uitzetten, samentrekken of lawaai maken wanneer ze aan hitte worden blootgesteld. In Finland, bij temperaturen tot -35 graden, focust de testplanning vooral op elementen zoals de koudstart, verwarming en klimaatregeling, grip, rij- en remgedrag, maar ook de reactiesnelheid van de controlesystemen die verband houden met de rijdynamiek wordt hier getoetst. De bochtige en veeleisende wegen om en rond de Europese poolcirkel vormen de ideale omgeving om een sportwagen te testen, terwijl de nieuwe 911-modellen tijdens uithoudingstest Chinese wegen en circuits afsprinten in een verkeersstructuur die typisch is voor het land, waar ze bewijzen dat ze ook op brandstof van ontzettend variabele kwaliteit duurzaam presteren.
De Nürburgring vormt bij Porsche een vast onderdeel van het uitgebreide testwerk en ontwikkelingsprogramma. De motor, overbrenging, remmen en het onderstel moeten op het veeleisende circuit in de bergachtige Eifel-regio hun waarde bewijzen. In Italië worden de testwagens over de testcircuits voor hoge snelheid in Nardò gestuurd. Daar wordt niet alleen gefocust op de topsnelheid maar ook op de koeling en het rijgedrag. Het laagste punt bereiken de testvoertuigen tijdens hun uithoudingstests in Death Valley waar ze tot zowat 90 meter onder de zeespiegel gaan terwijl de ijle lucht op Mount Evans in Colorado - tot 4.300 meter hoog - een uitdaging vormt voor de biturbodrukvoedings- en brandstofsystemen. Tegen het moment dat alle testwerk achter de rug is, hebben de testauto’s alles bij elkaar zowat 3 miljoen kilometer afgelegd.
Een minder spectaculair maar daarom niet minder belangrijk onderdeel van het testwerk is het dagelijkse klantgerichte testen op openbare wegen in steden en meer verlaten gebieden over heel Duitsland. Tijdens dit soort testwerk worden er eveneens flink wat kilometers gemalen, zonder daarbij de verkeersregels te overtreden. Zo worden de volledige auto en zijn systemen gescreend op geschiktheid voor dagelijks gebruik. Alleen op die manier kan ook de achtste generatie van deze iconische sportwagen de lange traditie verderzetten de beste 911 ooit te zijn.