911 voor de weg en de competitie – de nieuwe Porsche 911 GT3

Wereldpremière in Genève: Atmosferische motor met meer power en onderstel uit de motorsport

Dinsdag 7 maart 2017 — Prestaties zoals in de motorsport, systematische lichtgewichtconstructie en een ongefilterd rijgevoel – daarvoor staat de Porsche 911 GT3. De nieuwe generatie van de radicale 911 viert op het 87e internationale autosalon van Genève zijn wereldpremière en legt een nog nauwere link tussen dagelijks gebruik en circuit. Centraal in de doorontwikkeling van het model staat de nieuwe vierliter-boxermotor. De hoogtoerige atmosferische motor met 368 kW (500 pk) stamt haast ongewijzigd uit de rasechte racewagen 911 GT3 Cup. Het herwerkte onderstel met achterasbesturing en de systematische lichtgewichtconstructie garanderen dat het motorvermogen in uitstekende dynamische prestaties wordt vertaald. De 911 GT3 werd ontwikkeld op hetzelfde testcircuit en gebouwd op dezelfde productielijn als de racewagens van het merk. Zo schuilt er opnieuw motorsporttechnologie van Porsche in een sportwagen met toelating voor de openbare weg.

 

De meeste Porsche GT-sportwagens worden door hun bestuurder ook op het circuit gebruikt. Met een gewicht-vermogenverhouding van 3,88 kg/kW (2,86 kg/pk) speelt de nieuwe 911 GT3 zijn troeven daar maximaal uit. Met de standaard PDK-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling, die speciaal op de GT is afgestemd, accelereert de volgetankt 1.430 kg zware tweezitter vanuit stilstand in 3,4 s naar 100 km/u. Zijn maximumsnelheid bedraagt 318 km/u. Voor adepten van rijplezier in zijn puurste vorm biedt Porsche de 911 GT3 indien gewenst bovendien ook met een manuele sport-zesversnellingsbak aan. Daarmee sprint de super-911 in 3,9 s van 0 tot 100 km/u en haalt en haalt hij een topsnelheid van 320 km/u.

 

Snel in bochten, stabiel op de rechte stukken: straf onderstel met achterasbesturing

Het onderstel van de nieuwe 911 GT3 profiteert van de ervaring van Porsche in de motorsport en werd compleet herwerkt voor een nog betere rijdynamiek. Vergeleken met de 911 Carrera versies ligt de nieuwe tweezitter 25 millimeter dieper. Behalve met de verder verfijnde basisafstelling overtuigt het onderstel met een sublieme handling. Essentieel daarin is de actieve achterasbesturing. Afhankelijk van de snelheid stuurt die tegengesteld aan of in dezelfde richting als de voorwielen om de wendbaarheid en stabiliteit te verhogen. Andere componenten voor de rijdynamiek zijn de dynamische motorlagers en het sperdifferentieel op de achteras.

 

Optisch laat de 911 GT3 niet de minste twijfel bestaan over zijn roeping. De dominante achtervleugel in carbon beklemtoont dat het design van de sportwagen door de aerodynamica bepaald werd. De lichtgewicht voorkant en voorspoiler werden geoptimaliseerd voor een betere luchtdoorstroming. Ook aan de lichtgewicht achterkant met ontluchtingsopeningen en een nieuwe diffusor is de aerodynamische doorontwikkeling zichtbaar.

 

Het interieur: belevingscentrum voor uitzonderlijke rijdynamiek

Het interieur van de nieuwe supersportwagen focust op een maximale beleving. Het GT-sportstuur met een diameter van 360 mm stamt oorspronkelijk uit de 918 Spyder. In de Porsche Sport Plus-stoelen met verhoogde flanken beleven bestuurder en passagier de dynamiek van de 911 GT3 ten volle. Ze zijn mechanische in de lengte verstelbaar, de verstelling van de rugleuning en de zithoogte gebeurt elektrisch. Aangezien de 911 GT3 traditioneel een tweezitter is, zijn de zeteluitsparingen achterin afgedekt.

 

Als optie biedt Porsche voor de 911 GT3 nog drie andere zetelvarianten aan. De adaptieve Sport Plus-stoelen onderscheiden zich door een 18-voudige elektrische verstelling van alle zetelfuncties. De tweede optie zijn de sportkuipstoelen met een klapbare rugleuning, geïntegreerde thoraxairbag en manuele verstelling in de lengterichting. Als derde variant zijn volledige kuipstoelen uit lichte koolstofvezelversterkte kunststof met zichtbare carbonstructuur verkrijgbaar.

 

Porsche Track Precision-app standaard

Behalve het Porsche Communication Management (PCM) inclusief online-navigatiemodule met realtime verkeersinformatie behoren ook de Connect Plus-module en de Porsche Track Precision-app tot de standaarduitrusting. Met de app biedt Porsche 911 GT3-rijders de mogelijkheid om gedetailleerde rijgegevens op hun smartphone weer te geven, op te slaan en te analyseren. 

 

Alle informatie over dit nieuwe model is beschikbaar bij onze officiële Porsche Centers.

 

Prijs incl. BTW

911 GT3 156.670,80 €

The new 911 GT3 – Born in Flacht.

The new 911 GT3. Features.

The new 911 GT3 at the Geneva Motor Show 2017