De meest spectaculaire 911 ooit

Vizier op Le Mans voor de nieuwe 911 RSR

Porsche begint het seizoen 2017 met een totaal nieuwe GT. De nieuwe 911 RSR maakt maximaal gebruik van de vrijheden die worden geboden door het geldende GT-reglement voor de 24 Uren van Le Mans. De nieuwe 911 RSR getuigt niet alleen van de systematische zoektocht naar gewichtsbesparing, maar beschikt ook over een hypermoderne zescilinder-boxermotor die voor de achteras ligt. Deze extreem lichte 4.0 maakt gebruik van directe injectie en vaste klepsturing en schittert ook door een uitzonderlijke efficiëntie. De nieuwe 911 RSR zal zijn racedebuut maken in januari 2017, in de 24 Uren van Daytona.

 

“Hoewel hij de typische look van een 911 behoudt, wordt deze nieuwe RSR gekenmerkt door een van de grootste evoluties in de geschiedenis van onze GT”, zegt Dr. Frank-Steffen Walliser, Directeur van Porsche Motorsport. De nieuwe 911 RSR is totaal nieuw: voor de ontwikkeling van de ophanging, het koetswerk, het aerodynamische concept, de motor en de overbrenging werd helemaal van nul begonnen. Dankzij het motorontwerp konden de ingenieurs achteraan een bijzonder indrukwekkende diffusor integreren. Mede dankzij zijn achterspoiler, geïnspireerd op die van de LMP1 van Porsche, de 919 Hybrid, gaat de 911 RSR er aanzienlijk op vooruit qua downforce en aerodynamische efficiëntie.

 

“Voor de 911 RSR hebben wij bewust gekozen voor een bijzonder moderne en lichte atmosferische motor, zodat onze ingenieurs een enorme vrijheid genoten voor de ontwikkeling van het voertuig”, gaat Dr. Walliser voort. “Daarenboven voorziet het LM-GTE-reglement in principe een absolute gelijkwaardigheid tussen de verschillende mechanische ontwerpen, waarbij de koppelwaarden van drukgevoede en atmosferische motoren met elkaar in overeenstemming moeten zijn". Afhankelijk van het formaat van de restrictor ontwikkelt de nieuwe atmosferische motor een vermogen van ongeveer 375 kW (510 pk), dat via een sequentiële zesversnellingsbak met magnesiumcarter en bediening via schakelpeddels aan het stuur naar de 31 cm brede achterwielen overgebracht. De overgang naar de nieuwe generatie motoren is nu voltooid. Na de 911 GT3 R en de 911 GT3 Cup is nu ook het sleutelmodel van Porsche in de GT-klasse uitgerust met een motor van dezelfde familie van technologisch geavanceerde zescilinder-boxers.

 

Het is niet de eerste keer dat Porsche de grenzen van het 911-concept verlegt. Dat was ook al het geval in 1996, met de 911 GT1. En met veel succes, want dankzij deze 911 GT1 veroverde Porsche in 1998 zijn 16e algemene overwinning in de 24 Uren van Le Mans.

 

Voor het eerst is een race-GT van Porsche uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen. Zo pakt de nieuwe 911 RSR uit met een crashpreventiesysteem dat gebruikmaakt van een radar: het ‘Collision Avoidance System’. Hierdoor worden de snellere LMP-prototypes zelfs in het donker snel geïdentificeerd om inschattingsfouten te voorkomen. De rijder geniet een grotere veiligheid dankzij het nieuwe ontwerp van de veiligheidsbeugel en de nieuwe kuipzetel met vaste bevestiging. Omdat de zetel vastzit aan het chassis, kunnen de pedalen verschoven en aangepast worden aan de piloot.

 

Ook het gemak om aan de 911 RSR te werken werd gevoelig verbeterd. Volledige koetswerkelementen van koolstofvezel kunnen extreem snel vervangen worden dankzij vernuftige ‘quick release’-bevestigingselementen. Bovendien kan ook de afstelling van de ophanging veel gemakkelijker en sneller aangepast worden.

 

Wat de decoratie van het nieuwe koetswerk betreft, slaat de 911 RSR een totaal nieuwe weg in. Voor het eerst pakt de race-GT van Porsche uit met de nieuwe look van het officiële team, een evolutie van de dynamische en krachtige designtaal van Porsche Motorsport. Zo laat de nieuwe 911 RSR vanuit de lucht een glimp opvangen van het silhouet van het Porsche-embleem. De basiskleuren zijn nog altijd wit, rood en zwart.

 

Het fabrieksteam van Porsche is van plan om de nieuwe 911 RSR gedurende het seizoen 2017 in te zetten in 19 races, wat neerkomt op 140 wedstrijduren. Met twee officiële exemplaren van de 911 RSR zal Porsche deelnemen aan het FIA Wereldkampioenschap Endurance (WEC), met onder meer de 24 Uren van Le Mans, maar ook het American IMSA Weathertech Championship. De nieuwe 911 RSR zal zijn racedebuut maken in Daytona, in de meest extreme omstandigheden, bij de start van het IMSA-seizoen op 28 en 29 januari 2017. “We zijn zeer goed voorbereid”, besluit Marco Ujhasi, Porsche GT Motorsport Project Manager. “Sinds de eerste debugging in Weissach, in maart van dit jaar, hebben wij ongeveer 35.000 testkilometers afgelegd op verschillende circuits in Europa en Noord-Amerika – dat is meer dan tijdens de ontwikkeling van elke andere race-GT uit de Porsche-geschiedenis.”

 

Technische kenmerken van de Porsche 911 RSR modeljaar 2017

Concept

Race-GT voor de LM-GTE-klasse

 

Gewicht/afmetingen

Gewicht                      ongeveer 1.243 kg (basisgewicht volgens het reglement)

Lengte                         4.557 mm (zonder splitter, voorspoiler en diffusor)

Breedte                      2.042 mm (vooras) / 2.048 mm (achteras)

Wielbasis                    2.516 mm

 

Motor

Vloeistofgekoelde zescilinder-boxer, gemonteerd voor de achteras; 4.000 cm3, 81,5 mm boring, 102 mm slag; +/- 375 kW (510 pk) afhankelijk van restrictorgrootte; vier kleppen per cilinder; directe benzine-injectie; drogecartersmering; vliegwiel met enkele massa; vermogensbeperking door middel van een restrictor; elektronische gasklep.

 

Overbrenging

Sequentiële constant mesh-versnellingsbak met zes versnellingen; overlangse architectuur met dubbele as en conische tandwielen; elektronische actuator; schakelpeddels aan het stuur; versnellingsbakcarter van magnesium; zelfsperrend meerschijvendifferentieel met viscokoppeling; racekoppeling met drie schijven van koolstofvezel.

 

Koetswerk

Lichtgewicht koetswerk uit staal en aluminium; afneembaar dakpaneel voor toegang tot de cockpit; tilringen geïntegreerd in het dak; FT3-brandstoftank voorin; gelaste veiligheidskooi; kuipzetel conform de FIA-norm 8862-2009 met vaste bevestiging aan het chassis; zespuntsveiligheidsharnas aangepast aan het HANS; in de lengte verstelbare pedalen; snel vervangbare aanbouwelementen uit koolstofvezelversterkte kunststof (KVK); achterspoiler met zwanenhalssteunen; pneumatisch kriksysteem met vier punten en veiligheidsklep; brandblussysteem met elektronische activering; verwarmbare voorruit.

 

Ophanging

Vooras: dubbele wishbone; schokdempers met vier kanalen; architectuur met dubbele vering (hoofd- en hulpveer); instelbare stabilisatorstangen; elektrohydraulische stuurbekrachtiging.

Achteras: geïntegreerd subframe met dubbele wishbone; schokdempers met vier kanalen; architectuur met dubbele vering (hoofd- en hulpveer); instelbare stabilisatorstangen; elektrohydraulische stuurbekrachtiging; cardanoverbrenging met drie assen.  

 

Remmen

Twee onafhankelijke remcircuits voor de voor- en achteras, met remkrachtverdeler.

Vooras: aluminium monobloc-raceremklauwen met zes zuigers met snelkoppeling; intern geventileerde stalen schijven met een diameter van 390 mm; raceremblokken; geoptimaliseerde koelleidingen.

Achteras: aluminium monobloc-raceremklauwen met zes zuigers met snelkoppeling; intern geventileerde stalen schijven met een diameter van 355 mm; raceremblokken; geoptimaliseerde koelleidingen.

 

Velgen/banden

Vooras: gesmede lichtmetalen velgen uit één stuk; 12.5Jx18/25; centrale bevestigingsmoer; Michelin-slicks van 30/68-18.

Achteras: gesmede lichtmetalen velgen uit één stuk; 13Jx18/37; centrale bevestigingsmoer; Michelin-slicks van 31/71-18.

 

Elektrisch systeem

Sturingseenheid Cosworth Central Logger Unit; multifunctiestuur uit koolstofvezelversterkte kunststof (KVK) met geïntegreerd display, schakelpeddels en quick release-bevestiging; Collision Avoidance System; gereguleerde alternator met LiFePo4-batterij; ledkoplampen; ledachterlichten met regenlicht; verlicht racenummer en lichtgevende positie-indicator; elektrisch verstelbare buitenspiegels met geheugenfunctie; bandendrukcontrolesysteem (TPMS); dranktoevoersysteem; klimaatregelingssysteem; schakelaarpaneel op de middenconsole met fluorescerende labeling. 

Contacteer ons
Over Porsche

Press room Porsche Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.porsche.be. 

Profiel :

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

© 2024 D'Ieteren Group SA/NV. Alle rechten voorbehouden.

Wettelijke Informatie :  https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf 

Porsche
Grand'route | Grote baan 395
1620 Drogenbos