Elektrische sportwagen voltooit driftmarathon op Hockenheimring

Elektrische sportwagen voltooit driftmarathon op Hockenheimring

Porsche Taycan drift zich het Guinness World RecordsTM-boek in

De Porsche Taycan staat in het Guinness World RecordsTM-boek voor de langste drift met een elektrische auto. Het decor voor het wereldrecord was het Porsche Experience Centre (PEC) Hockenheimring. Porsche-instructeur Dennis Retera legde 210 rondjes af op de 200 meter lange driftcirkel zonder dat de voorwielen ook maar één keer in dezelfde richting als de bocht wezen: na 55 minuten had de expert in zijwaarts glijden in totaal 42,171 kilometer afgelegd. Door die marathonafstand af te leggen haalde Retera het wereldrecord binnen voor de langste onafgebroken drift in een elektrische auto. De gemiddelde snelheid was 46 km/u. Het record werd behaald met de achterwielaangedreven versie van de Taycan, die al verkrijgbaar is in China.

“Wanneer de stabiliteitsprogramma’s uitgeschakeld zijn is vermogensoverstuur met de elektrische Porsche een fluitje van een cent, en dat is uiteraard zeker zo in deze modelvariant die enkel de achterwielen aandrijft”, zegt Dennis Retera. “Er is altijd voldoende kracht beschikbaar. Het lage zwaartepunt en de lange wielbasis staan in voor stabiliteit. Het precieze ontwerp van het chassis en de besturing maken steeds een perfect controle mogelijk, zelfs wanneer de auto zijwaarts beweegt”. De Nederlander is vandaag hoofdinstructeur op het Porsche Experience Centre Hockenheimring, maar racete voordien in karts, eenzitters en uithoudingsraces. “Toch was het ook voor mij heel vermoeiend om mijn concentratie 210 rondjes lang op peil te houden, vooral omdat het geïrrigeerde asfalt van het driftcircuit niet overal dezelfde grip biedt. Ik concentreerde me op het controleren van de drift met het stuur. Dat is efficiënter dan het gaspedaal te gebruiken en het vermindert het gevaar op wegslippen.”

De poging gebeurde onder toezicht van officieel Guinness World RecordsTM-jurylid Joanne Brent op het geïrrigeerde rijdynamiekgebied van het PEC. Brent houdt al meer dan vijf jaar lang toezicht op allerlei soorten recordpogingen voor het Guinness World RecordsTM: “We zagen eerder al driftrecords, maar met een elektrische sportwagen is het ook voor ons iets heel bijzonders. Porsche heeft hier echt pionierswerk verricht”, zei ze. De Guinness-experte documenteerde het record nauwgezet met een heel gamma aan technische hulpmiddelen en andere onafhankelijke experts: voor de test kwam een plaatselijke landmeter de diameter van 80 meter van de zone op het Porsche Experience Center tot op de millimeter afmeten. Gps- en giersensoren in de wagen werden ingezet voor gegevensverzameling en op het dak van de controletoren van het circuit stond een camera om de recordrit te filmen.

Een andere onafhankelijke experte was Denise Ritzmann. Voor de recordpoging bevestigde de ingenieur voor testorganisme DEKRA dat het preproductie-exemplaar van de Taycan standaard en straatlegaal was. Ritzmann weet alles over driften: ze was Europees driftkampioen in 2018 en 2019 en was ook verantwoordelijk om te controleren dat de Taycan gedurende de hele recordpoging permanent in een drift bleef: “Je ziet in een oogwenk of de voorwielen in een andere richting gedraaid zijn dan de bocht. Zolang dat het geval is, is de auto aan het driften”, legde ze uit. Samen met Brent telde ze ook het aantal rondjes dat is afgelegd tijdens de recordpoging.

De Porsche Taycan is al recordhouder in talrijke andere disciplines: de slopende, 24 uur durende uithoudingsrit van 3.425 kilometer op het hogesnelheidscircuit in Nardò, de beste rondetijd in zijn segment op de Nürburgring-Nordschleife met 7:42 minuten, of de 26 sprints vanuit stilstand naar 200 km/u op het vliegveld van Lahr – de recordcijfers van de eerste puur elektrische sportwagen van Porsche vormen interessant leesvoer.

 

Over het Porsche Experience Centre (PEC) aan de Hockenheimring

Het PEC aan de Hockenheimring heeft net zijn eerste verjaardag gevierd: op 13 oktober 2019 werd de 170.000 vierkante meter grote site in het hart van het racecircuit geopend. Het huisvest een klantenervaringscentrum, een handlingparcours, zes dynamische rijgebieden en een offroadcircuit.

Het PEC aan de Hockenheimring is het tweede Duitse centrum na Leipzig. Andere PEC’s zijn gevestigd in Atlanta, Le Mans, Los Angeles, Shanghai en Silverstone. Op dit moment wordt het achtste en grootste PEC gebouwd in het Italiaanse Franciacorta. De opening is gepland voor half 2021.

 

Over Guinness World Records

De geschiedenis van Guinness World RecordsTM begon op 10 november 1951, toen Sir Hugh Beaver (1890-1967), Managing Director van de brouwerij Guinness in Ierland, een jachtpartij vergezelde. Na een verhitte discussie konden de jagers in geen enkel boek een verwijzing vinden naar wat de snelste vogel van Europa was.

Die ervaring bracht Sir Hugh op het idee voor een promotiecampagne, bedoeld om de gesprekken in pubs te stimuleren. Guinness Superlatives werd op 30 november 1954 bedacht, en de eerste uitgave van het Guinness World RecordsTM-boek werd in 1955 gepubliceerd.

De databank bevat vandaag meer dan 53.000 records. Jaarlijks worden er zo’n 8.000 nieuwe records van over de hele wereld aan toegevoegd. Het Guinness World RecordsTM-boek wordt vandaag in meer dan 100 landen en in meer dan 40 talen uitgegeven. Tot op heden zijn al meer dan 143 miljoen exemplaren verkocht.

 

Over de Porsche Taycan

Met de eerste zuiver elektrische sportwagen Taycan trad Porsche in 2019 tot een nieuw tijdperk toe. Sindsdien heeft het zijn productgamma in het domein van de elektromobiliteit steeds verder uitgebreid. De vierdeurs sportberline is een uniek pakket van typische Porsche-prestaties, connectiviteit en perfecte dagelijkse bruikbaarheid. Ultramoderne productiemethodes en de kwaliteit van de Taycan hebben de maatstaf bepaald op het vlak van duurzaamheid en digitalisering.

Contacteer ons
Over Porsche

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 

Porsche
Grand'route | Grote baan 395
1620 Drogenbos