Elektrische sportwagen voltooit driftmarathon op Hockenheimring
Porsche Taycan drift zich het Guinness World RecordsTM-boek in
“Wanneer de stabiliteitsprogramma’s uitgeschakeld zijn is vermogensoverstuur met de elektrische Porsche een fluitje van een cent, en dat is uiteraard zeker zo in deze modelvariant die enkel de achterwielen aandrijft”, zegt Dennis Retera. “Er is altijd voldoende kracht beschikbaar. Het lage zwaartepunt en de lange wielbasis staan in voor stabiliteit. Het precieze ontwerp van het chassis en de besturing maken steeds een perfect controle mogelijk, zelfs wanneer de auto zijwaarts beweegt”. De Nederlander is vandaag hoofdinstructeur op het Porsche Experience Centre Hockenheimring, maar racete voordien in karts, eenzitters en uithoudingsraces. “Toch was het ook voor mij heel vermoeiend om mijn concentratie 210 rondjes lang op peil te houden, vooral omdat het geïrrigeerde asfalt van het driftcircuit niet overal dezelfde grip biedt. Ik concentreerde me op het controleren van de drift met het stuur. Dat is efficiënter dan het gaspedaal te gebruiken en het vermindert het gevaar op wegslippen.”
De poging gebeurde onder toezicht van officieel Guinness World RecordsTM-jurylid Joanne Brent op het geïrrigeerde rijdynamiekgebied van het PEC. Brent houdt al meer dan vijf jaar lang toezicht op allerlei soorten recordpogingen voor het Guinness World RecordsTM: “We zagen eerder al driftrecords, maar met een elektrische sportwagen is het ook voor ons iets heel bijzonders. Porsche heeft hier echt pionierswerk verricht”, zei ze. De Guinness-experte documenteerde het record nauwgezet met een heel gamma aan technische hulpmiddelen en andere onafhankelijke experts: voor de test kwam een plaatselijke landmeter de diameter van 80 meter van de zone op het Porsche Experience Center tot op de millimeter afmeten. Gps- en giersensoren in de wagen werden ingezet voor gegevensverzameling en op het dak van de controletoren van het circuit stond een camera om de recordrit te filmen.
Een andere onafhankelijke experte was Denise Ritzmann. Voor de recordpoging bevestigde de ingenieur voor testorganisme DEKRA dat het preproductie-exemplaar van de Taycan standaard en straatlegaal was. Ritzmann weet alles over driften: ze was Europees driftkampioen in 2018 en 2019 en was ook verantwoordelijk om te controleren dat de Taycan gedurende de hele recordpoging permanent in een drift bleef: “Je ziet in een oogwenk of de voorwielen in een andere richting gedraaid zijn dan de bocht. Zolang dat het geval is, is de auto aan het driften”, legde ze uit. Samen met Brent telde ze ook het aantal rondjes dat is afgelegd tijdens de recordpoging.
De Porsche Taycan is al recordhouder in talrijke andere disciplines: de slopende, 24 uur durende uithoudingsrit van 3.425 kilometer op het hogesnelheidscircuit in Nardò, de beste rondetijd in zijn segment op de Nürburgring-Nordschleife met 7:42 minuten, of de 26 sprints vanuit stilstand naar 200 km/u op het vliegveld van Lahr – de recordcijfers van de eerste puur elektrische sportwagen van Porsche vormen interessant leesvoer.
Over het Porsche Experience Centre (PEC) aan de Hockenheimring
Het PEC aan de Hockenheimring heeft net zijn eerste verjaardag gevierd: op 13 oktober 2019 werd de 170.000 vierkante meter grote site in het hart van het racecircuit geopend. Het huisvest een klantenervaringscentrum, een handlingparcours, zes dynamische rijgebieden en een offroadcircuit.
Het PEC aan de Hockenheimring is het tweede Duitse centrum na Leipzig. Andere PEC’s zijn gevestigd in Atlanta, Le Mans, Los Angeles, Shanghai en Silverstone. Op dit moment wordt het achtste en grootste PEC gebouwd in het Italiaanse Franciacorta. De opening is gepland voor half 2021.
Over Guinness World Records
De geschiedenis van Guinness World RecordsTM begon op 10 november 1951, toen Sir Hugh Beaver (1890-1967), Managing Director van de brouwerij Guinness in Ierland, een jachtpartij vergezelde. Na een verhitte discussie konden de jagers in geen enkel boek een verwijzing vinden naar wat de snelste vogel van Europa was.
Die ervaring bracht Sir Hugh op het idee voor een promotiecampagne, bedoeld om de gesprekken in pubs te stimuleren. Guinness Superlatives werd op 30 november 1954 bedacht, en de eerste uitgave van het Guinness World RecordsTM-boek werd in 1955 gepubliceerd.
De databank bevat vandaag meer dan 53.000 records. Jaarlijks worden er zo’n 8.000 nieuwe records van over de hele wereld aan toegevoegd. Het Guinness World RecordsTM-boek wordt vandaag in meer dan 100 landen en in meer dan 40 talen uitgegeven. Tot op heden zijn al meer dan 143 miljoen exemplaren verkocht.
Over de Porsche Taycan
Met de eerste zuiver elektrische sportwagen Taycan trad Porsche in 2019 tot een nieuw tijdperk toe. Sindsdien heeft het zijn productgamma in het domein van de elektromobiliteit steeds verder uitgebreid. De vierdeurs sportberline is een uniek pakket van typische Porsche-prestaties, connectiviteit en perfecte dagelijkse bruikbaarheid. Ultramoderne productiemethodes en de kwaliteit van de Taycan hebben de maatstaf bepaald op het vlak van duurzaamheid en digitalisering.