Het stijlicoon onder de 911-modellen gaat zijn achtste generatie in
Elegant, extravagant en uniek: de nieuwe Porsche 911 Targa
Hij wordt aangedreven door een zescilinder, drie liter boxermotor met dubbele turbocompressoren: de 911 Targa 4 levert nu 283 kW (385 pk) en accelereert in combinatie met het optionele Sport Chrono Pack van nul naar 100 km/u in slechts 4,2 seconden - een tiende sneller dan voorheen. De motor in de 911 Targa 4S heeft een vermogen van 331 kW (450 pk) en bereikt onder dezelfde omstandigheden in slechts 3,6 seconden de 100 km/u - vier tienden sneller dan zijn voorganger. De topsnelheid van de 911 Targa 4 is 289 km/u (2 km/u meer), terwijl de 4S een piek bereikt van 304 km/u (3 km/u meer).
Beide sportwagens zijn standaard uitgerust met een achtversnellingsbak met dubbele koppeling (PDK) en intelligente vierwielaandrijving Porsche Traction Management (PTM) voor maximaal rijplezier. Als alternatief kan de 911 Targa 4S worden besteld met de nieuw ontwikkelde handgeschakelde zevenversnellingsbak, waarbij het Sport Chrono Pack wordt meegeleverd. Er werd ook nieuwe technologie geïntegreerd om het scala aan functies voor beide 911-modellen uit te breiden en voor het eerst is Porsche InnoDrive, inclusief adaptieve cruisecontrol, beschikbaar. Dankzij de verbeterde Smartlift-functie kan de bodemvrijheid zo worden geprogrammeerd dat deze wordt verhoogd in functie van het dagelijkse gebruik. De lijst met opties wordt aangevuld met een uitgebreid gamma van Porsche Tequipment en nieuwe personaliseringsmogelijkheden van Porsche Exclusive Manufaktur. Porsche zal de combinatie van traditionele stijlelementen, tijdloos design en geavanceerde technologie verder uitbreiden in een speciale editie van de 911 Targa, die in juni zijn debuut maakt.
Efficiënte biturbo-boxermotor
Net als de 911 Carrera-modellen profiteren beide 911 Targa-varianten van het toegenomen vermogen van de drie-liter zescilinder-boxermotoren met turbocompressor. Zowel prestaties als dagelijks gebruiksgemak profiteren hiervan. De motor in de 911 Targa 4 produceert 283 kW (385 pk) bij 6.500 t/m, wat 11 kW (15 pk) meer is dan zijn voorganger. Het maximale koppel van 450 Nm wordt geleverd over een breed motortoerentalbereik van tussen 1.950 tot 5.000 t/m. Met 331 kW (450 pk) levert de 911 Targa 4S 22 kW (30 pk) meer vermogen dan zijn voorganger en genereert hij een maximumkoppel van 530 Nm (maximaal 30 Nm) tussen 2.300 en 5.000 t/m.
Geoptimaliseerde vierwielaandrijving voor betere trekkracht
De verbeterde prestaties van de nieuwe modellen met vierwielaandrijving gaan hand in hand met de verdere ontwikkeling van de voorasaandrijving. De koppeling en het differentieel zijn watergekoeld en hebben versterkte koppelingsschijven voor meer robuustheid en een hoger laadvermogen. Het verhoogde aandrijfkoppel bij de koppeling verbetert de afstelnauwkeurigheid en de functie van de extra voorasaandrijving. Over het algemeen draagt de verbeterde voorasaandrijving met PTM (Porsche Traction Management) bij aan een nog betere trekkracht onder alle wegomstandigheden.
Doorontwikkeld onderstel voor meer comfort en veiligheid
Het elektronisch gestuurde variabele dempingssysteem PASM (Porsche Active Suspension Management) behoort tot de standaarduitrusting van de nieuwe 911 Targa-modellen. Dit systeem past de dempingseigenschappen qua rijcomfort en weggedrag automatisch aan elke rijsituatie aan en heeft twee handmatig instelbare programma’s: Normal en Sport. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) dat achteraan een elektronisch sperdifferentieel met volledig variabele koppelverdeling omvat, behoort tot de standaarduitrusting van de Targa 4S en is optioneel bestelbaar op de Targa 4. Zoals de andere Porsche 911-varianten van de achtste generatie zijn de Targa-modellen ook uitgerust met de standaard Porsche Wet-modus. Sensoren geïnstalleerd in de behuizingen van het voorwiel kunnen water op het wegdek detecteren. Als er significante volumes water worden geregistreerd, zal een signaal in de cockpit de bestuurder aanbevelen om manueel over te schakelen naar Wet-modus. Het rijreactievermogen wordt dan aangepast aan de omstandigheden en garandeert zo een maximale rijstabiliteit.
De 911 Targa 4 rijdt op 235/40 ZR-banden met lichtmetalen 19-duimsvelgen op de vooras en 295/35 ZR-banden op 20-duimsvelgen op de achteras. Standaard wordt het 4S-model uitgerust met 245/35 ZR-banden op lichtmetalen 20-duimsvelgen en 305/30 ZR-banden op 21-duimsvelgen. Op de Targa 4 gebeurt de afremming op beide assen door 330 mm-remschijven met zwarte uit één stuk vervaardigde vaste remklauwen met vier zuigers. De in het rood gespoten remklauwen op de Targa 4S hebben zes zuigers op de vooras, vier op de achteras terwijl de schijven voor- en achteraan 350 mm meten. De Porsche-keramische composietremmen (PCCB) zijn optioneel beschikbaar.
Extravagante Targa in een moderne interpretatie
Het koetswerk van de 911 Targa wordt gekenmerkt door de designelementen van de 992-generatie. Vergeleken met zijn voorgangers vertoont zijn koetswerk vooraan in het oog springende, geprononceerde wielbehuizingen en tussen de ledkoplampen vertoont de motorkap een onderscheidende uitsparing die herinneringen oproept aan het design van de eerste 911-generaties. Zijn achterkant wordt gedomineerd door zijn bredere, variabel verlengbare achterspoiler met perfect geïntegreerde, elegante lichtstrook. Op de voorste en achterste gedeelten na is de volledige buitenkant gemaakt van aluminium.
Het interieur ademt dat van de 911 Carrera-modellen en wordt gekenmerkt door de heldere en rechte lijnen van het dashboard en de verzonken instrumenten. Hiervoor deed men inspiratie op bij de 911-modellen uit de jaren 70. Naast de centrale toerenteller - een typisch Porsche-kenmerk - voorzien twee smalle, frameloze en configuratievrije displays de bestuurder van informatie. Een compacte schakeleenheid met vijf knoppen voor directe toegang tot belangrijke voertuigfuncties bevindt zich onder het 10,9-duim centrale scherm van het Porsche Communication Management (PCM). Het standaard-PCM omvat online navigatie gebaseerd op zwermdata en Connect Plus.
Het model voor een nieuwe klasse sportwagens sinds 1965
De 911 Targa 2.0 uit 1965 was een pionier voor een heel nieuw type wagen. Oorspronkelijk op de markt gebracht als een ‘veilige cabriolet met antirolstang’, vestigde de Targa met afneembaar dak zich al snel als een onafhankelijk concept en werd hij een stijlicoon. Tot op vandaag heeft Porsche voortdurend twee werelden gecombineerd in de 911 Targa: de voordelen van cabriolet-rijden met open dak aan de ene kant en het dagelijkse comfort en de veiligheid van een coupé aan de andere kant.
Prijzen
De nieuwe 911 Targa-modellen komen op de markt vanaf augustus 2020. starten vanaf 131.865,80 euro, incl. BTW voor de 911 Targa 4 en vanaf 147.595,80 euro, incl. BTW voor de 911 Targa 4S.