Laatste extreme tests kort voor de wereldpremière
Net zo veelzijdig als het voertuig: het testprogramma voor de Taycan Cross Turismo
Naast de laatste testritten is een gecamoufleerde Taycan Cross Turismo sinds het begin van het jaar op een wereldwijde testtournee met vertegenwoordigers van de media. In slechts zes weken bezocht dit prototype de vijf grootste markten voor de Cross Utility-versie van de Taycan: de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Nederland en Duitsland.
De nieuwe variant heeft alle troeven van de Taycan sportberline in handen, zoals superieure prestaties en een groot rijbereik. Het onderstel met vierwielaandrijving en luchtvering is in hoogte verstelbaar. Er is ook aanzienlijk meer hoofdruimte voor de passagiers achterin en een groot laadvermogen onder de achterklep. Het voorontwerp en de inrichting van de ruimte zijn tot in het kleinste detail geoptimaliseerd. De mock-up, een getrouwe, fysieke weergave van het interieur, en het voorontwerp alleen al, namen 650 ontwerp-, elektronische en coördinatie-uren en 1.500 werkplaatsuren in beslag.
"Bij de ontwikkeling van de Cross Turismo konden we natuurlijk voortbouwen op onze ervaring met de Taycan sportberline. De grootste uitdaging was het combineren van de eisen van sportiviteit met off-road capaciteiten,” benadrukt Vice President Model Line, Stefan Weckbach: "De Cross Turismo moet hoge prestaties kunnen leveren op het racecircuit en moet ook overweg kunnen met steenslag, modder en grind." Die laatste omstandigheden werden gesimuleerd op de Endurance Testing Ground in het ontwikkelingscentrum in Weissach. Weckbach: “Het resultaat is indrukwekkend. Toch is de Cross Turismo geen hardcore terreinwagen, maar is hij gespecialiseerd in onverharde wegen en zandwegen. Het is een soort Zwitsers zakmes op wielen tot 21 duim."
Bij Porsche moeten elektrische auto's hetzelfde strenge testprogramma ondergaan als sportwagens met verbrandingsmotor. Dit betekent niet alleen superieure prestaties, maar ook onbeperkte dagelijkse bruikbaarheid in alle weersomstandigheden. Bijzonder veeleisende taken zoals het opladen van de batterij, of het regelen van de temperatuur van de aandrijving en het interieur bij extreme temperaturen, zijn bijkomende aspecten die worden getest in de elektrische modellen met batterijvoeding. Andere typische ontwikkelingsdoelstellingen van Porsche zijn prestaties op het racecircuit, de mogelijkheid om herhaaldelijk op volle snelheid te accelereren en een rijbereik dat geschikt is voor dagelijks gebruik.
Er worden ook uitgebreide tests uitgevoerd in het laboratorium en op testbanken, en die omvatten de ontwikkeling en validering van het aerodynamische ontwerp. Zo trotseerde de Cross Turismo de storm in de windtunnel gedurende ongeveer 325 uur. De Taycan sportberline had daar tijdens het ontwikkelingsproces al 1.500 uur doorgebracht.
Ook de nieuwe, door Porsche voor dit model ontworpen fietsendrager achteraan onderging het rigoureuze testprogramma op ruw terrein en met dynamische rijtests. Dat zorgt voor nieuwe standaarden op het vlak van rijgedrag, ergonomie, rijveiligheid en stabiliteit. Op de ruim bemeten brede rails kunnen meerdere e-bikes worden vervoerd.
De nieuwe Porsche Taycan Cross Turismo breidt de modelfamilie uit
De Taycan is eind 2019 met succes op de markt gebracht als sportberline. De nieuwe Cross Turismo combineert Porsche E-Performance met een nog grotere geschiktheid voor dagelijks gebruik en spreekt klanten aan met een actieve levensstijl. De Taycan Cross Turismo komt in de zomer van 2021 in Europa op de markt.
Porsche heeft een succesvolle start gemaakt in het volledig elektrisch tijdperk: in 2020 werden meer dan 20.000 Taycan sportberlines aan klanten geleverd. De Taycan is momenteel goed voor 70 procent van alle Porsche-modellen die in Noorwegen worden verkocht. Begin november werd daar al de duizendste Taycan aan een klant overhandigd. Dit betekent dat de verkoop van Porsche in Noorwegen meer dan verdubbeld is. De elektrische sportwagen heeft ook meer dan 50 internationale prijzen gewonnen, vooral in zijn belangrijkste markten Duitsland, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en China. De nieuwe achterwielaangedreven Taycan heeft ook het Guinness World Record™ voor de langste drift met een elektrische auto: hij reed nonstop precies 42,171 kilometer zijwaarts.
De digitale wereldpremière van de eerste elektrische Cross Utility Vehicle vindt plaats op 4 maart om 16.00 uur (CET) op newstv.porsche.com.