Nieuwe motorsportstrategie met een duidelijke focus op elektromobiliteit en de GT-klasse

Porsche plant intrede in de Formula E

Vrijdag 28 juli 2017 — Vanaf 2019 zal een Porsche-fabrieksteam meedingen in de Formula E. Als gevolg daarvan zal de onderneming haar deelname in de LMP1-klasse van het FIA-wereldkampioenschap endurance (WEC) aan het einde van het seizoen 2017 stopzetten. Porsche blijft zich op internationale GT-races richten en zal ook zijn motorsportstrategie concentreren op het gebruik van de 911 RSR in de GT-klasse van het FIA-wereldkampioenschap endurance – met als hoogtepunt de 24 Uren van Le Mans – evenals in het Amerikaanse IMSA WeatherTech-SportsCar-kampioenschap en andere langeafstandsklassiekers. 

 

Deze heroriëntatie binnen de motorsport komt voort uit de richting waarin de onderneming uit wil met haar toekomststrategie voor 2025. Daarin zal Porsche een combinatie van pure GT-voertuigen en volledige elektrische sportwagens ontwikkelen, zoals de Mission E, het eerste volledig elektrisch aangedreven model. “De Formula E betreden en vervolgens de overwinning behalen in deze categorie zijn logische stappen voor onze Mission E. De groeiende vrijheid op het vlak van interne technologische ontwikkelingen maakt de Formula E aantrekkelijk voor ons”, aldus Michael Steiner, binnen de raad van bestuur van Porsche AG verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling. “Porsche werkt met alternatieve, innovatieve aandrijvingsconcepten. Voor ons betekent de Formula E de ultieme competitieve omgeving om de ontwikkeling van ultraperformante wagens op gebieden als milieuvriendelijkheid, efficiëntie en duurzaamheid te stimuleren.” Porsche heeft dit jaar al de eerste stappen gezet om zijn eigen Formula E-racewagen te ontwikkelen. 

 

Tegelijkertijd verhoogt Porsche zijn inzet in de GT-klasse. “De verscheidenheid aan constructeurs en de kwaliteit van zowel de WEC als de IMSA hebben ons ertoe gebracht onze inzet te versterken en onze energie op het gebruik van de 911 RSR te concentreren”, aldus Steiner. “We willen nummer één zijn. En om dat te verwezenlijken, moeten we dienovereenkomstig investeren.”

 

Na vier zeer succesvolle jaren, drie opeenvolgende overwinningen op de 24 Uren van Le Mans en wereldtitels in zowel de team- als bestuurdersclassificatie in 2015 en 2016, verlaat Porsche de LMP1-klasse. Desalniettemin wil het fabrieksteam uit Weissach dit jaar nog een laatste keer zijn twee wereldtitels verdedigen. Het seizoen eindigt op 18 november in Bahrein.

 

Fritz Enzinger, LMP1-voorzitter en een centraal figuur in de terugkeer van Porsche naar de topmotorsport in 2014, zegt: “Het was een enorme uitdaging om het Le Mans-team vanaf nul op te bouwen. Door de jaren heen hebben we een ongelooflijk succesvol en professioneel team ontwikkeld. Dit zal onze basis voor de toekomst zijn. Ik ben ervan overtuigd dat we ons hoge niveau zullen behouden in de Formula E. Het vertrouwen is groot en we kijken uit naar de start.” 

 

Porsche zal het succesvolle LMP1-team volledig intact houden, inclusief de fabrieksrijders. Naast zijn deelname in andere kampioenschappen en de intensieve voorbereidingen voor de Formula E, onderzoekt Porsche nog nieuwe toepassings- en ontwikkelingsgebieden.

 

De Formula E is ‘s werelds eerste volledig elektrische kampioenschap en werd op 13 september 2014 gelanceerd. De Internationale Automobielfederatie FIA, die ook verantwoordelijk is voor de Formule 1, heeft het kampioenschap georganiseerd om een statement te maken voor elektromobiliteit en om meer jongeren warm te maken voor de motorsport. In tegenstelling tot de meeste andere kampioenschappen, begint dit seizoen in het najaar en eindigt het in de zomer. De racelocaties zijn speciaal ontworpen stratencircuits in het hart van grote steden, wat de sport naar het publiek brengt – en niet andersom. Elektromobiliteit speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van morgen, vooral in stedelijke omgevingen.

Oliver Blume (Chairman of the Executive Board of Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG), Alejandro Agag (Founder & CEO of Formula E), Michael Steiner (Member of the Executive Board, Research and Development) l-r
Michael Steiner, Member of the Executive Board, Research and Development
Fritz Enzinger, Vice President LMP1
Porsche 919 Hybrid, Porsche LMP Team: Timo Bernhard, Brendon Hartley, Earl Bamber
Porsche 911 RSR in Daytona