Nieuwe topklasse sportwagens met atmosferische motoren: de Porsche 718 Spyder en 718 Cayman GT4

Nieuwe topklasse sportwagens met atmosferische motoren: de Porsche 718 Spyder en 718 Cayman GT4

Hongerig naar het betere bochtenwerk en geoptimaliseerd voor het circuit

De 718-familie verwelkomt nieuwe leden: met de nieuwe 718 Spyder en de 718 Cayman GT4 introduceert Porsche twee bijzonder tot de verbeelding sprekende en krachtige topmodellen om de koppositie in het modelgamma op te eisen. Hun pure karakter is gericht op sportwagenliefhebbers die genot putten uit onvervalst rijplezier en op zoek zijn naar een zeer levendige auto met een krachtbron die bijna intiem dicht bij de bestuurder ligt. Het perfect uitgebalanceerde middenmotorconcept biedt dit allemaal. Voor de eerste keer ooit delen de 718 Spyder en de 718 Cayman GT4 een technische basis. Die omvat de nieuw ontwikkelde atmosferische vierliter-zescilindermotor, samen met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De boxermotor ontwikkelt 309 kW (420 pk) in beide modellen. Terwijl de Cayman GT4 zich positioneert als het instapmodel van Porsches GT-straatgamma, leent de Spyder zich voor het meest uiteenlopende bochtenwerk. Beide modellen doen een beroep op een zeer efficiënte stroomlijn, een volwaardig GT-onderstel en krachtige remmen.

 

Hoogtoerige en zeer tot de verbeelding sprekende atmosferische motor

 

Het hart van beide modellen is de nieuwe vierliter-zescilinder-boxermotor. De atmosferische krachtbron is gebaseerd op dezelfde familie als de turbomotoren in de huidige 911 Carrera-modelreeks. De nieuwe hoogtoerige motor ontwikkelt 309 kW (420 pk), 35 pk meer dan in de vorige GT4-modellen. De derde generatie van de Spyder heeft zelfs 45 pk meer. De nieuwe motor levert een maximumkoppel van 420 newtonmeter tussen 5.000 en 6.800 t/min. Beide handgeschakelde sportwagens kunnen de grens van 300 km/u doorbreken: de 718 Spyder heeft een topsnelheid van 301 km/u, terwijl de 718 Cayman GT4 304 km/u kan halen. Beide modellen accelereren in 4,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Het overeenkomstige brandstofverbruik van de sportwagens met middenmotor bedraagt 10,9 l/100 km volgens de New European Driving Cycle (NEDC). Het fascinerende karakter van deze atmosferische motor combineert een modern uitstootcontrolesysteem met benzinepartikelfilter enerzijds met de lineaire vermogensafgifte en de onmiddellijke respons van een GT-motor anderzijds. Zijn maximumtoerental bedraagt 8.000 t/min. De ongeëvenaarde boxersound blijft onaangetast. Nieuwe toevoegingen zijn onder meer technische snufjes zoals adaptieve cilinderregeling. Bij gedeeltelijke belasting onderbreekt dit systeem het injectieproces in een van de twee cilinderbanken, waardoor het brandstofverbruik wordt verlaagd.

 

Dit is de eerste hoogtoerige motor die gebruikmaakt van hogedrukinjectoren voor rechtstreekse brandstofinspuiting. Ze splitsen elk injectieproces op in maximaal vijf aparte inspuitingen. Dit ondersteunt een volledig en daardoor uitstootvriendelijk verbrandingsproces. Een variabel inlaatsysteem met twee resonantiekleppen verzekert een optimale gaswisseling in de cilinders.

 

Aerodynamische efficiëntie: meer downforce, dezelfde luchtweerstand

 

Een van de opvallende kenmerken van de 718 Cayman GT4 is het uitvoerig verbeterde stroomlijnconcept. Het genereert tot 50 procent meer downforce, zonder nadelige invloed op de luchtweerstand:  het bewijs van een uitstekende efficiëntie. De aerodynamica van beide modellen haalt enorm veel voordeel uit de nieuw ontworpen achterste uitlaatdemper met enkele kamer: hij creëert achteraan ruimte voor een functionele diffuser, die verantwoordelijk is voor 30 procent van de downforce op de achteras van de 718 Cayman GT4. Ook de vaste achtervleugel getuigt van meer efficiëntie: hij genereert ongeveer 20 procent meer downforce dan zijn voorganger. Dit komt overeen met een extra downforce van 12 kilogram bij 200 km/u. De voorpartij, die is geoptimaliseerd in de GT-stijl, handhaaft de aerodynamische balans met een grote voorspoilerlip en zogeheten air curtains. Deze laatste brengen de luchtstroom langs de voorwielen tot rust.

 

Porsche 718 Spyder: een straatlegale open sportwagen met een lichtgewicht cabriokap

 

De nieuwe 718 Spyder is een pure machine voor rijplezier met een lichtgewicht cabriokap die bestand is tegen hoge snelheden. Hij ligt helemaal in de lijn van de geschiedenis met beroemde roadsters zoals de Porsche 550 Spyder en de 718 RS 60 Spyder. Zowel open als gesloten kan hij prat gaan op een opwindend silhouet. De kap is geschikt voor dagelijks gebruik en kan in slechts enkele stappen worden opgeborgen onder het kofferdeksel. In tegenstelling tot de GT4 heeft de 718 Spyder een achterspoiler die automatisch omhoogkomt bij 120 km/u. Dankzij de functionele diffuser is dit het eerste model in de Boxster-familie dat aerodynamische downforce genereert op de achteras.

 

Hoogperformant GT-onderstel: geoptimaliseerd voor de beste rijdynamiek

 

Voor de eerste keer ooit mag de 718 Spyder gebruikmaken van het hoogperformante GT-onderstel van de 718 Cayman GT4. Met zijn superieure bochtendynamiek zorgt hij voor een tot de verbeelding sprekende rijervaring. Zijn verder verfijnde voor- en achteras met lichtgewicht wielophanging maken gebruik van racetechnologieën. De rechtstreekse ‘connectie’ met het onderstel wordt gedeeltelijk verzekerd door kogelgewrichten. Het Porsche Active Suspension Management-schokdempingsysteem met zijn 30 mm lagere ophanging zorgt voor een lager zwaartepunt en verbetert de potentiële laterale dynamiek. Het is specifiek ontworpen voor gebruik op circuit en maakt de rijeigenschappen van de 718 Cayman GT4 scherper. Ook de 718 Spyder maakt gebruik van dit ontwerp. Het Porsche Stability Management (PSM) werkt hier met nog meer gevoel en precisie, maar kan ook optioneel uitgeschakeld worden in twee stappen. Porsche Torque Vectoring (PTV) met mechanisch sperdifferentieel op de achteras zorgt voor een nog betere overlangse en zijdelingse dynamiek, nog straffere bochtprestaties en nog meer rijplezier. De GT4 is ook verkrijgbaar met het optionele Clubsport-pakket. Dit omvat een stalen rolbeugel achterin, een handbrandblusser en een zespuntsgordel aan bestuurderszijde.

 

Voor nog meer grip: krachtige remmen, ultrahogeprestatiebanden

 

Het hoogperformante remsysteem in de 718 Spyder en 718 Cayman GT4 biedt consistente remprestaties en is dankzij zijn grote aluminium monoblocarchitectuur met vaste remklauwen ook geschikt voor het rijden op circuit. Het Porsche Ceramic Composite Brake-systeem (PCCB) is ook verkrijgbaar als optie. Een nieuw kenmerk is dat de 718 Spyder voortaan rijdt op ultrahogeprestatiebanden (UHP) die speciaal door Porsche zijn aangepast. Zij maken deel uit van het totaalpakket dat de 718 Cayman GT4 vleugels geeft op de Nordschleife van de Nürburgring: zijn rondetijd op het 20,6 kilometer lange klassieke racecircuit is meer dan 10 seconden sneller dan die van zijn voorganger.

 

De nieuwe Porsche 718 Spyder en de 718 Cayman GT4 kunnen nu besteld worden. In ons land beginnen de prijzen bij 96.170,80 euro voor de 718 Spyder en 99.074,80 euro voor de 718 Cayman GT4, telkens inclusief btw en landspecifieke uitrusting.

Contacteer ons
Over Porsche

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 

Porsche
Grand'route | Grote baan 395
1620 Drogenbos